De eerste dagen

Trip End Jan 15, 2012

Spoletorp North

Flag of Sweden  , Skåne,
Wednesday, August 17, 2011

Zo.. de eerste dagen in Lund vliegen voorbij en ik kon geeneens de tijd vinden een stukje te schrijven, maar hierbij dan een eerste update vanuit Zweden. Zaterdag vertrok ik met mijn zusje en ouders naar Kopenhagen om daar een nacht te blijven. De auto zat helemaal, maar dan ook helemaal vol (inclusief ski-box), maar dat heeft dan wel het voordeel dat ik nu alle spullen al heb inclusief een fiets. Voor tweedehands fietsen ben je hier minimaal 1000 SEK (110 euro) kwijt en dan mag je hopen dat je band niet lek is. Dus nu flits ik over de Zweedse hobbelweggetjes met mijn Batavus Topper die bewonderd wordt door buitenlanders als een 'real Dutch bike'.

Na een dagje Kopenhagen kwam ik dan op zondag aan in Lund en hebben we de stad bekeken. Tot nu toe lijkt het me een hele leuke, mooi, gezellige (nog meer bijvoeglijk naamwoorden nodig?) stad. De universiteitsgebouwen doen af en toe echt denken aan Harry Potter (whoe); zo is de bibliotheek bijvoorbeeld helemaal begroeid met klimop. Verder zijn er heel veel grote bomen en parkjes in de stad en zie je de hele tijd fietsen(-de studenten), in dat opzicht is het net Nederland. 's Avonds wilde ik nog naar Lomma Beach rijden maar onderweg speelde het Zweedse weer op en werd de tocht bemoeilijkt door enkele regenbuitjes die niet zo fijn zijn op donkere, slingerende binnenweggetjes. Maandag kon ik dan mijn sleutel ophalen, natuurlijk nadat ik een nummertje moest trekken en vervolgens gelukkig slechts een uur hoefde te wachten, en kon ik Spoletorp North betreden. Spoletorp is een international student corridor en het ligt nog geen minuut van het station van Lund af (eigenlijk wel de perfecte ligging dus). Binnen 5 minuten ben ik op de fiets overal in het centrum. Ik zit op een gang met 5 personen en we delen een vrij grote keuken en woonkamer en hebben 2 badkamers. Ondertussen zijn we met z'n vieren in de gang: een ander Nederlands meisje, een Oostenrijks meisje en een jongen uit Australië.

Gisteren was de "Arrival Day" wat betekende dat we een paar uur mochten wachten om ons officieel te registreren, de spullen voor de Zweedse taalcursus op te halen en kaartjes te kopen voor onder andere de Official Welcome Party op zaterdag waar ik gelukkig een kaartje voor heb weten te bemachtigen. Ook hierbij hadden ze een leuk wachtsysteem: een grote zaal met stoelen en elke keer mocht je een stoel opschuiven tot je uiteindelijk nadat je de hele zaal afgegaan was, de frontlinie met international mentors bereikte. Na het wachten heb ik met wat mensen iets typisch Zweeds genaamd "fika" gedaan, dat wil zeggen koffie met een taartje. We konden prima op het terras zitten want het was namelijk gewoon zonnig en warm tot mijn grote verbazing.

Nadat de fika weer verteerd was (en de Zweedse lunch die later nog volgde - dag SEKjes) besloten mijn Oostenrijkse huisgenootje en een andere Nederlander die ik kende uit Utrecht rustig boodschappen te doen en gewoon te gaan koken omdat we wel moe waren van alle drukte. Maar in de supermarkt kwamen we wat Italianen tegen die aanboden typical Italian pasta voor ons te koken. Natuurlijk wilden we de arme jongens niet kwetsen dus gingen we op het aanbod in. In de supermarkt sloten nog wat andere mensen aan die we daar ontmoetten en zo was onze rustige maaltijd uiteindelijk veranderd in een Italiaanse maaltijd met 10 mensen. De Italiaanse jongens lieten ons ook niet afwassen of betalen. Dus volgend jaar maar naar Italië denk ik. Na het eten was er een corridor party in de gang ernaast. We dachten dat het maar een klein feestje zou worden, maar uiteindelijk waren we voor mijn gevoel met zo'n 50-60 mensen. Gelukkig droegen we allemaal name tags want zonder deze was ik niet in staat geweest nog een nieuwe naam te onthouden. Bovendien droeg het slechts 3,5% bier daar ook wel aan bij aangezien de winkel waar je normale alcohol kan kopen al om 6 uur gesloten was.

Na de vermoeiende dag gisteren dacht ik dat vandaag wel rustiger zou worden. We hadden een information meeting & market ergens aan de buitenkant van Lund waar de technische faculteiten zitten. Dus we vertrokken 10 minuten van te voren te voet maar kwamen meer dan een uur later aan - dag meeting. Nadat er op ons ingepraat is door allemaal "nations" (soort studentenverenigingen maar dan zonder alle negatieve aspecten die je zóu kunnen verzinnen, met nadruk op zou natuurlijk :p) om lid te worden was het tijd om naar onze Zweeds cursus te gaan

Hej! Jag heter Jeanine och jag kommer från Nederländerna. Jag studerar internationella relationer. Hej då!

Ik denk dat een vertaling niet nodig is maar de uitspraak is toch best lastig en lachwekkend. Na de cursus ben ik nog gaan eten met wat mensen die ik bijna allemaal daar ontmoet had en nu ben ik op mijn Batavus Topper de hobbelweggetjes weer afgesjeesd en eindelijk beland in mijn kamer. Nu ga ik maar eventjes op tijd naar bed want een ding is al duidelijk: het wordt een geweldige, maar drukke tijd.

Anne on

Awesooome! Ja in Zweden is het soms ook mooi weer ja :p Geniet er nog maar even van want je gaat het natuurlijk nog AKELIG koud krijgen..... just kidding. Ik heb je op fb getagd in een Good Charlotte foto van Sziget woee! Het was best leuk maar daar heb ik je al over gesproken. Nou hou je taai, veel plezier en fiets ze. XXX

Ken on

Hey Jeanine! Heel nice om te lezen dat het zo mooi en leuk is daar :) Geniet maar goed van alle feestje, dan probeer ik dat ook te doen! Al vraag ik me wel af wat je allemaal het meegenomen als de hele auto en skibox vol zit...

Elisa:) on

Sjaan ik mis je! Wat klinkt het cool allemaal! Je maakt met jaloers... Harry Potter gebouwen. Dat moet ik ook zien. Gelukkig zien we elkaar in oktober of november weer. Geniet ervan chick, voor je weet is het voorbij. Ga een hele leuke tijd hebben en je zweeds ziet er al super goed uit :)

heel veel liefs!

Anne AH on

Lieve lieverd!
Wat een leuk eerste verhaal van je! :)
Ik kan je alleen wél verzekeren dat je als je op vakantie bent in Italië, je dit momentje niet mee zal maken, tenzij... ja you never know natuurlijk ;) hahaha.
Ik wens je onwijs veel plezier en ik wacht met smart op je volgende berichtje!

Dikke kussen

Madelein on

jeeeej:) goed om te lezen dat je het zo leuk hebt en steeds allemaal mensen ontmoet met wie je leuke dingen dingen doet. Ik ben heel benieuwd naar Lund, je foto's zijn mooi!! genietgenietgeniet!

Ruben on

Eindelijk na 3 vakanties even tijd gevonden om wat op je weblog te zetten ;-) Klinkt allemaal geweldig, ik had ook niet anders verwacht! :-) Heel veel plezier en ik verwacht natuurlijk wel dat je volgende stukje in het Zweeds is :P x