La Colombia profunda

Flag of Colombia  ,
Tuesday, July 20, 2010

JEAN

The 2 day road between Cartagena to Bucaramanga is mentioned in the Lonely planet as the of the beaten track highlight so we thought to have a look...
To get there from Cartagena is already half the fun.

You need to take a bus then get on a boat and further with the bus. Of course you'll need to wait lots of time for the boat but the environment is quite nice an relax so you don't bother waiting. It is as well a cool ride on the boat for an hour. The landscapes make me think a lot about Laos. It is very green in Colombia and the hills we are passing really make me feel back in Laos. Of course there is a lot of differences as well, Colombia is much more developped but of course much more expensive.

What is cool about Colombia is that people are very curious and just start to talk with you. They like to know what you think of their country and like to give you advise on what to see as well. Even cops like to ask you what you think of their country...but as well people warn you a lot to watch out and not to walk in certain neighborhoods of sometimes even in the center of town at night. Not to show your camera too much...
Mompos is a small lovely village with the river at one end of it. It's nice and felt safe to walk here in the evening and it was a pity we are getting on a tight shedule and we needed to leave very early the next morning.

We are getting again in a very tiring period where we need to move a lot and try to see as much as possible in a short timeframe. We need to get to Guaiaquil in Peru by the 4th of August and that is a really long way to get there. Of course there is plenty of things to see on the road till there and therefore we'll stop the time needed in certain places to actually see these highlights...
Next destination Bucaramanga.

RAQUEL

En el Lonely Planet recomendaban como uno de los viajes a hacer en Colombia el trayecto desde Cartagena a Bucaramanga, pasando por Mompos. Es un trayecto en bus y en ferry, con el que se cruza el rio Magdalena por la localidad de Magangue. Alli el rio es enorme, la verdad es que me parecio tan grande como el Amazonas! Durante el tiempo que estuvimos esperando el ferry para que cruzaran los buses y coches, tuvimos la ocasion de conversar con varios colombianos, que por lo general se acercan a ti y empiezan a preguntarte cosas, son gente super amable. Asi que conocimos a varios choferes de camiones, a un exmilitar, y hablamos un buen rato con el encargado del ferry, cuya hija vive en St Truiden! Que casualidad! El hombre habia estadpo en Belgica y se acordaba de un monton de nombres de sitios que habia visitado, fue una conversacion muy interesante.

Despues de muchas horas de bus llegamos finalmente a Mompos, y aunque ya era casi de noche pudimos visitar un poco el pueblo y el cementerio, que es lo mas conocido. Nos encanto el lugar, un pueblecito a orillas del rio Magdalena, y con un aire a pueblo situado entre plantaciones de caņa de azucar, como en el sur de los Estados Unidos. No en vano fue en Mompos que Gabriel Garcia Marquez, el gran escritor colombiano, se inspiro para su novela "Cronica de una muerte anunciada".

Con pena tuvimos que continuar nuestro viaje hacia Bucaramanga, pero definitivamente habria valido la pena quedarse una noche mas, simplemente para tener tiempo de pasear mas entre sus bonitas calles e impregnarse de esa atmosfera tan especial.