Vulkanbestigning

Trip Start Sep 14, 2012
Trip End Apr 18, 2013

Flag of Nicaragua  , Rivas,
Friday, December 14, 2012

Jag och Schweizaren Mario, som jag reser med för tillfället, hade en idé om att vi skulle campa med våra nyinköpta begagnade tält på en av de två vulkanerna som finns här på ön. Sagt och gjort så hörde vi oss för och fick en lokal guide att bli eld och lågor över idén. Guiden Alexis har sprungit upp och ner för vulkanen i princip dagligen i 4 år, men har bara tältat vid sjön på botten av kratern en enda gång, så han var väldigt intresserad. Vi fick också med oss några andra sköna lirare från hostellet som tyckte det lät som en kul idé.

Vulkanen Madera är 1394m hög och har inte varit aktiv på vääääldigt länge. Den är täckt av tät djungel, och guideböckerna varnar för att hiken är ansträngande. Av någon anledning fick vi för oss att guideböcker inte far med sanning när det kommer till att bedömma svårighetsgrad på vulkan-hikes, så jag gamblade på att min rethosta och lätta förkylning inte skulle vara ett problem.

Så med välfyllda ryggsäckar och gott humör drog vi iväg runt 8.30 på morgonen. vanligtvis är toppen av vulkanen dold i moln, men just idag ville vädergudarna vara snälla mot oss. Några liter svett, ett par ömma ben, en värkande rygg och 4h senare så nådde  vi toppen av vulkanen. Vilket var lite av ett antiklimax, då en jävla massa skog var i vägen för någon som helst utsikt. Istället väntade den svåraste delen av hiken, att pallra sig ned på insidan av vulkanen i ca 40 min för att sen kollektivt kollapsa bredvid den lilla sjön på botten av kratern.

Även nu var vädret toppen, så vi fick några timmar sol innan en tät dimma(moln) la sig över oss. Det var startsignalen för att öppna den gigantiska romflaskan vi kånkat med oss. Resten av dagen/kvällen spenderades med att spela kort, snacka skit och försöka hålla igång en lägereld med dyblöta vedträn.

Natten spenderades mestadels hostandes för min del, men lyckades i alla fall fylla på energidepåerna tillräckligt  för att överleva nedfärden imorse. Som tur var så kändes nedfärden väldigt mycket enklare än gårdagens hike uppför, trots träningsvärk ÖVERALLT.

Så nu sitter jag här på ett nytt litet hostell, dricker en öl och väntar på att få i mig lite mat.

Totalt sett var vulkanbestigningen en riktigt skoj upplevelse,men jag ska nog låta min klena kropp återhämta sig innan jag försöker mig på nåt liknande igen...

Härnäst väntar lite stadsliv innan vi drar vidare till en liten ö i karibien för att fira jul.

Hoppas ni har det fint!

/Jakob