Vulkan och vattenlekar

Arenal Backpacker's Resort La Fortuna
Read my review - 4/5 stars

Flag of Costa Rica  , Province of Alajuela,
Wednesday, October 31, 2012

La fortuna... Ett av de mest populara resmalen i Costa rica. Det som framst lockar turister hit ar vulkanen som i manga ar har varit varldens mest konstat aktiva vulkan. Se flytande lava, aska som spottas ut, besoka naturligt varma kallor etc.Manga turister innebar ocksa att det finns en hel uppsjo av aktivteter att roa sig med nar vadret ar sa daligt sa man inte ens kan se vulkanjaveln(e inte bitter).

Vilket var precis vad jag riktade in mig pa da prognosen for veckan var osregn. Sa jag och kanadicken Cam bokade upp oss pa en Klass 4 forsrannings-tur. Klass 4 ar den hogsta klassen som de tillater nyborjare att forspaddla pa. Enligt "International Scale of River Difficulty" sa defineras den klassen som:

"Class IV: Very difficult - Long rapids; waves high, irregular; dangerous rocks; boiling eddies; best passages difficult to scout; scouting mandatory first time; powerful and precise maneuvering required. Demands expert boatman and excellent boat and good quality equipment."

Det hade dessutom regnat i 2 dagar, sa vattennivan var hogre an guiderna var vana vid. Later varre an det var, som tur var hade vi en riktig duktig expert som navigerade och skrek kommandon till oss...

Forsta biten var en serie med klass 4 forsar som tog en timme att sig genom. Detta inkluderade bland annat ett litet raddningsuppdrag da en av de nyare "safety kayaker"(de som plockar upp oss farskingar om vi ramlar ur baten) rakade fastna under en fors och var tvungen att overge sin kayak. Han var mer skarrad an skadad, som tur var.

Efter att klass 4-forsarna var avklarade tog vi en liten fruktpaus vid ett vattenfall, och sa fortsatte vi ner en timme till med klass 3 forsar. De forsarna var som en sondagspromenad jamfort med den forsta biten, vi satt och smapratade medan vi slentrianpaddlade.

Genomfrusna, adrenalinstinna och levande bestamde vi oss for att mota upp nagra andra forspaddlare vid ett vattenland som tar allt sitt vatten fran naturligt uppvarmda kallor. 25 olika pooler med varierande temperatur, fran 15 till 65 grader, och med obligatoriskt tillhorande vattenrutschkana. Komplett med barer, saklart. :)

Med mersmak for actionfyllda aktiviteter bestamde jag mig for att dra till Monteverde dagen efter, for att hinna med "Zip-lines" och Latinamerikas hogsta bungeejump innan jag planerade att dra mig vidare till kusten igen.

/Jakob

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews

Erik on

Nu blev det lite väl tyst efter det där om att du skulle åka iväg och bungyjumpa...

jakobahman
jakobahman on

Det är avklarat, och jag lever. Men är dyngförkyld på ett
hostel o Manuel Antonio just nu. Måste hitta en dator
för att kunna ladda upp bungee-beviset. :)