"TamaGringo"

Tamarindo Backpackers
Read my review - 4/5 stars

Flag of Costa Rica  , Province of Guanacaste,
Tuesday, October 30, 2012

Lite anti-skita-ner-sig-piller, ett par lokala bussar och 3h fran Samara och jag ar framme vid Tamarindo, ett stalle som ar mest kant for att det ar totalt nedlusat av Amerikanska charterturister, darav smeknamnet "TamaGringo". 85% av alla restauranger, barer och butiker ska tydligen agas av gringos, och framsta fokus for de flesta turister som hamnar har att festa och hanga pa stranden. Precis som Kos/Aya Napa/etc hemma i Europa med andra ord.

Jag hade blivit varnad att jag inte skulle aka hit for att det var sa ocharmigt, men jag tyckte det lat intressant att se hur horder av amerikanska turister beter sig sa jag akte dit. Nyborjarsurfingen skulle ocksa vara valdigt bra, och det ar ett av de solsakraste stallena i Costa rica. Och eftersom det ar lagsason sa tankte jag att det kanske ar kul med ett stalle med lite mer fart.

Val dar sa var de forsta intrycket inte helt forvanande av det samre slaget. Alla charmiga sma restauranger med lokal mat, Sodas, har fatt ge plats for stallen som serverar "Fusion-cuisine", alltsa amerikaniserade versioner av Costa ricanska matratter. Sma hostels och familjeagda hotell har fatt ge vika for stora resorts av det fladigare slaget. Souvenirbutiker och surfbutiker om varannat, och alla forsaljare ar nagot mer irriterande an pa andra stallen. Allt verkade vara nagot dyrare ocksa.

Den drygt 4km langa stranden var otroligt fin, och jag forstar varfor det har stallet har blivit populart till att borja med. Surfingen sag ut att vara valdigt bra ocksa, men det var sa otroligt manga som forsokte surfa sa det lockade inte mig. Om det har ar lagsasong, sa vagar jag inte gissa hur mkt folk det ar har under hogsasongen..

Turisterna som hangde har sag knappt ut att ha kul(bakfulla perhaps?), och de var inte direkt utatgaende sa som jag blivit van med hitills under resan. Val pa mitt hostel sa traffade jag dock nagra trevliga Israeliska tjejer som jag spenderade kvallen med(jag ar bast pa "Bluffstop"!). Bestamde mig dock for att dra fran Tamarindo redan under morgondagen, efter lite beachhang pa formiddagen.

En kille som jobbade i receptionen dar jag bodde skulle flytta hem till sin hemstad La fortuna, och skulle bli hamtad av sin familj. Vi grejade till en deal sa jag fick aka med dem for en smarre summa. Passade mig perfekt!

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews