Vortex.

Luna Llena Hotel Montezuma
Read my review - 5/5 stars

Flag of Costa Rica  , Province of Puntarenas,
Tuesday, October 23, 2012

På stans lokala lilla vattenhåll var det någon som sa "Montezuma is like a vortex, if you go near it you get sucked in and become stuck".

Ligger nog lite sanning i det, det är många människor som bosatt sig här utan att veta varför. Många flyr från något, eller så blir de bara helt enkelt förälskade i miljön. Oavsett vad så är det tydligen lite svårt att ta sig härifrån för vissa...

Jag har i dagarna bland annat träffat en 23-årig lovande musiker som blev dumpad av sin tjej, tog sitt pick och pack och drog på obestämd tid. Han berättar gärna och länge om hur duktig han är på att lira gitarr, och hur han bestämde sig för att skita i allt och istället knarka ner sig här. Är inte helt ok att vara bitter på livet vid 23...

Eller den 60-åriga mannen som fick diagnosen terminal prostata-cancer och lämnade familj och barn hemma i staterna så de "skulle slippa se han lida". Nu sitter han nere på den lokala baren varje kväll och super sig redlös istället.

Eller Essa från finland, som tjänar sina pengar på onlinepoker och kom hit för att han vill köpa lite land och börja odla örter som man kan använda i medicinskt syfte(nej inte den typen av ört!).

Alltså mycket flum och många trasiga människor som fastnar här. De flesta vanliga turisterna kommer hit och drar efter ett par dagar, efter att man sett lite vattenfall, snorklat lite och hängt på de magiska stränderna. Anledningen till att jag temporärt fastnat här är en enda; att surfa!

Jag testade surfa i Santa teresa på västkusten, men det var ju mer eller mindre livsfarligt för en pojke vars största vågor genererats av en finlandsfärja i östersjön. Men här, på Playa Grande, ca 30 minuters rask gångtur på ständerna bort från Montezuma, där finns himmelriket för de som vill lära sig surfa!

Jag tog en lektion av den lokala hjälten Mauricio för några dagar sen och har efter det hyrt en bräda av honom och filat på grunderna. Imorgon kommer jag lägga upp en video där ni tydligt kan se att jag nog bara är ett par dagar ifrån min första aerial("hopp i luften" för er som inte kan tugget). :)

Sen mitt senaste inlägg har jag hunnit med att åka på tur till Isla Tortuga och spelat beachvolley med locals där, varit på grillfest på stranden med några tyska tjejer jag lärde känna, besökt vattenfall med ett tyskt par och mest av allt surfat varje morgon. Idag hittade jag ett ytterligare ett tyskt par som ska bjuda mig på middag ikväll, och som ska med och surfa i morgon bitti.

Vad fan är det med mig och tyska par??

Anyway, nästa inlägg(borsett från surfvideon imorgon) hoppas jag att jag rört på mig, om inte så kommer ni nog få se en massa bilder från Montezumas fetaste fest; halloween! :)

Til then: Pura vida!

/Jakob

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews

Dagerbläck on

Förstår inte alls kritiken mot 23-åringen... Han e jag, tio år tidigare :) Ser riktigt nice ut att surfa btw. Hur bra har du blivit egentligen?

Maria on

Du får inte stanna för länge så att du också blir bitter och knarkar ner dig.. Då kommer jag och hämtar hem dig!

jakobahman
jakobahman on

Rikard:
Jag ar inte bra. Alls. Det tar lang tid att bli bra, men jag var i alla fall bast av de tre som hade surfskola samtidigt som mig. :)

Maria; Man behover inga droger/alkohol for att ha kul har, dricker mindre an hemma faktist. Sa du behover inte oroa dig.