Costa Rica....

Luna Llena Hotel Montezuma
Read my review - 5/5 stars

Flag of Costa Rica  , Province of Puntarenas,
Friday, October 19, 2012

Costa Rica är lite svårt att beskriva utan att låta som man skryter eller ljuger. Ni som varit här vet säkert vad jag menar, runt varje jävla hörn finns något som får en att tappa andan. Tror jag aldrig varit i ett land som är så otroligt fotogenisk.

Just nu sitter jag här på hotellets terrass(lätt lögn, var tvungen att gå ned till internetcafét för att ladda upp bilder) och är helt endorfin-hög efter en surflektion på 2h. Stranden vi var på var 1km lång med tät djungel hela vägen ner till sanden. Vågorna var helt perfekta för nybörjare och jag var den enda som var i vattnet. Tänk lite större än vågorna från en vågmaskin, men med lite mer kraft och mer vattenmassa. Satt jag på surfbrädan kunde jag se valar som lekte några hundra meter ut i vattnet. Paddlade in i min första våg helt på egen hand idag också, sjukt skön känsla!

På terassen här som ligger en bit upp på en kulle är jag helt omgiven av djungel. Det rasslar och smäller och tjuter mest hela tiden. Den senaste halvtimmen har jag sett en armadillo, en howlermonkey samt en långnäbbad tvättbjörn som rotade i hotellets sopor. Och det är bara här på hotellet...

Innan jag kom hit till Montezuma idag så har jag spenderat tre dygn i Santa Teresa, ett ställe som är större till ytan, och mindre koncentrerat än där jag är nu. Samt ganska rejält mycket sömnigare. Eftersom det är lågsäsong och det här inte är de mest populära delarna av Costa rica så betyder "sömnig" i det här fallet att jag bodde själv i ett 8-persons "dorm" för $12 natten.

Dagtid så hängde jag mest med mina grannar; kanadensarna Andrew och Danny, och den argentinska personalen som jobbade på stället. De hade det ytterst tufft, då det var 6st som jobbade där, och vi var 3 gäster på hela stället under tiden jag var där. :)

Tog min första surflektion i tisdags och fick en snabb lektion i att strömmar och vågor kan vara lite jobbiga... Efter typ 60 minuters kämpande i vattnet så var jag helt jävla färdig. Jag klarade dock att ställa mig upp på andra försöket, och ramlade bara tre gånger totalt. Det gick sjukt mycket bättre idag, så jag skyller helt och hållet på att Santa Teresa inte var ett bra ställe för nybörjare.

Igår så hyrde vi fyrhjulingar och brände runt lite överallt i tropiskt ösregn. Det var det blötaste och roligaste jag gjort på sjukt länge. Rekommenderas starkt! Har nog en video pa hur vi oser pa en strand, som jag kanske kan ladda upp vid tillfalle.

Utöver surfing, 4-hjuling, naturupplevelser och ölande så kan jag konstatera att min skräck för alla livsfarliga insekter här inte är utan grund. Ena morgonen vaknade jag upp av att något bitit mig överläppen så det såg ut som jag fått mig en rejäl snyting. Det kan ju möjligtvis varit en av howler-aporna utanför som smugit sig in och nitat mig, men oddsen är sådär på det. Har också en miljard myggbett och skriker som en skolflicka så fort jag känner något snudda mig.

Ja just det, det regnar lite också.

Nu ska jag hitta mig något att äta, sen blir det sängen typ. Här i Costa rica går man upp när solen går upp, så jag har varit uppe innan 07.00 varje morgon sen jag kom hit. Knappt så jag tror det själv...

Imorgon blir det lite vattenfallsbesök, och sen lite mer surfing på eftermiddagen när det är lågvatten(så jag kan traska till stranden som ligger 30 min bort).

Hoppas ni har det bra där hemma!

/Jakob

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews

Jonas E on

Låter grymt Jakob! Man blir inte alls avis. Stay safe bubben.

Hank on

Låter fett Jakob! Vill se lite surf och valbilder också:)

jakobahman
jakobahman on

Tror du inte på mig? :) Jag vill också ha bilder på när jag surfar, men stranden ligger en halvtimme bort och vågar inte lämna kameran på stranden. Men lär få nåt tillfälle att fota någon gång.

Är blåslagen och mör från surfingen för några dagar sedan. Bra träning det där! ;)

dagerbläck on

Grymt liv Valken! Perfekt att finna lite sköna människor att hänga med på en gång! Hade lite stoj att finna den reseblogg, men nu räknar jag med att läsa nya uppslag på daglig basis! Ha det gött!