Cyklonen Pat

Trip End Apr 18, 2010

Aremango Guesthouse

Flag of Cook Islands  , Southern Cook Islands,
Wednesday, February 10, 2010

Onsdag formiddag kommer Kelly hen til mig. Jeg står i køkkenet. Hun ser meget alvorlig ud ! - Hvad er der mon galt ? - Breder jeg mig for meget i køleskabet ? - ( jeg har lige - dagen før - lavet mad til flere dage !) - Nej hun fortæller, at der er en seriøs cyklon advarsel for Rarotonga! - og fremlægger en udskrift med de seneste bulletiner. Der meldes om stormstød på helt op til 100 knots. Øen Aitutaki, der ligger bare 200 km nord herfor er allerede blevet hårdt ramt.! - Hun anbefaler os (gæsterne) at blive inden døre efter klokken to - det er om tre timer. !
Lige nu ser alt fredeligt ud - OK det blæser lidt, men ikke meget - og så er det overskyet, men solen anes bag den grå masse. - Jeg vælger at gå et tur langs stranden, mens vejret endnu er fornuftigt. Her kan jeg se at de fleste tager advarslen alvorligt. Der lægges sandsække ud på udsatte steder. Der slås plader foran vinduerne og løsøre bringes indendørs. Jeg har tidligere bemærket plancerne hos købmanden, der instruerer om de forholdsregler der er nødvendige, når en cyklon truer ! - Aremango ligger lidt inde bagved, et halvt hundrede meter fra stranden. Kelly mener vi vil være sikre der, men fortæller i øvrigt hvortil vi kan evakueres, hvis det skulle blive nødvendigt.
Eftermiddagen går - det er stadig ret fredeligt - selv om der om aftenen og natten kommer der nogle seriøse regnbyger, - men ingen vind ! - Næste dag er det det flotteste vejr. Sol, still, klart !. - Der opstår et kort
øjeblik den absurde følelse, at man er blevet snydt ! - Det blev jo ikke til noget - Ingen oplevelse af elementernes rasen ! - Skulle der være noget tilbage af den følelse, så forsvinder den med billederne fra Aitutaki. Jeg havde forøvrigt i den foregående uge mange overvejelser om jeg skulle blive på Rarotonga eller tage til Aitutaki i den sidste uge. Måske er jeg blevet lidt bedre til at følge min intuition, der sagde mig at Aitutaki er en smuk ø, men det kan være det samme i dårligt vejr ! - Nu kan jeg så se og læse på forsiden af Cook Island News, at 60 procent af alle bygninger på Aitutaki har alvolige skader. Mange er jævnet med jorden. Der er ingen meldinger om tilskadekomne.!
Cyklonen Pat, der kom nordfra, med retning ned over Aitutaki og Rarotonga var simpelthen drejet ud mod vest og var enten gået i opløsning eller havde søgt andre jagtmarker. Cyklonerne her farer omkring, som dråber på en hed kogeplade. Det er måske ikke så underligt, at det er svært at være meteorolog her.