Paradis !!

Trip Start Nov 18, 2009
Trip End Apr 18, 2010

Flag of Samoa  , Upolu,
Friday, January 22, 2010

Der er kun en enkelt by på Upuolu - hovedøen - på trods af, at det er den mindste af de to øer som udgør Samoa. Byen Apia er Samoas hovedstad og er vel på størrelse med Sæby - måske godt og vel. Der er en havn, nogle forretninger og lidt restauranter, men ellers er der ikke meget at gøre her. Det eneste rigtige, hvis man vil se øerne, er at leje en bil, så det gjorde jeg. Ejeren af Outrigger Hotel, som jeg boede på i Apia, var tilfældigvis dansk. Han har nu boet på Samoa i 15 år og var vist groet fast der. Han lejer også biler ud, endda til en fornuftig pris. Så det var det jeg gjorde. Nu er jeg altså mobil i en uges tid. !
Lige nu sidder jeg i ‘min’ beach fale 2o meter fra vandet og ser ud over et meget stille Stillehav. Det er kun lige akkurat synligt at dønningerne brydes på revet længere ude. Det er vist hvad man kalder en meget børnevenlig strand. De første 100 meter er vanddybden næppe mere end en meter, så det passer en landkrabbe som mig helt fint.
En fale er en traditionel byggeform her på Samoa. Her behøver du stort set bare tag over hovedet. Så man bygger et gulv med pæle rundt om. Herefter sætter man et tag op kun båret af stolperne - ingen vægge !! - Faler kan have lidt forskellig facon, og være store eller små, men i princippet er det bare et tag på pæle ! - Selv om mange samoanere i dag også bygger mere traditionelle huse ved siden af, så har alle en fale. Huse, faler og kirker er oftest udstyret med forrygende farver, der lyser op i vegetationen. Jeg kommer uvilkårligt til at tænke på elverkongens høj, der jo også står på pæle.
Samoa er vel et af de steder, der kommer tættest på det mange forstår ved Paradis ! - Et smukt, fredeligt sted, hvor folk lever harmonisk med hinanden.! - Øerne er tropiske, er meget frodige og af vulkansk oprindelse. Kysterne er oftest af lavasten eller står som stejle lava klinter. Enkelte steder er der dog strande med skarpt hvidgulligt koralsand. I det indre er der bjergrigt og der vokser tæt, endnu uberørt og ufremkommelig regnskov. De 180.000 indbyggere bor langs vejen, der snor sig rundt om øen i det flade kystland. Samoa blev den første selvstændige nation i Stillehavet tilbage i 1963. - Samoa har ingen hær og selv politiet er ikke bevæbnet. Det er simpelthen ikke tilladt hverken at bære eller at besidde våben ! Til gengæld går mange mænd og de fleste politi og vagtfolk med saron (aner ikke hvordan det staves, men for en dansker ligner det en nederdel ! - Stort set bare et stykke stof, der vikles om livet ) - Det er også her at man har sine aner og sine forfædre til at ligge i forhaven. - Jeg mindes ikke at have set en regulær kirkegård ved nogen af de mange kirker ! - Som én sagde til mig. - “Når man har sin far til at ligge i haven, så glemmer man ham ikke !” - Der er næppe ret mange andre steder dette kan lade sig gøre. Det må være et levn fra fortidens forfædre dyrkelse, der er blevet iklædt en kristen begravelses form.
Der er dog ikke noget paradis uden slanger.! Nej, nej - her er ikke noget giftigt af nogen art - ingen giftslanger. Ikke engang stikkende eller brændende vegetation. Der er myrer og myg, som kan genere, men ellers ikke. Men her i efteråret 2009 ramtes den sydlige del af Upolu af en voldsom sumami. Jeg kørte igennem området på min vej rundt om øen. Det var ret sørgeligt at se på. Det meste bebyggelse var fjernet totalt. Kun husenes betonfundamenter stod tilbage. Koralrevet blev voldsomt ødelagt og mere end 250 mennesker omkom. Men det var en usædvanlig hændelse. Mere vanlige er cyklonerne, der kan være ret ødelæggende, men der går ofte mange år imellem.
Jeg foretog forleden en vandring i Upolu’s nationalpark på den sydlige del af øen. - Ind til en af skovens kæmper. Jeg har kun set dem større i Amazonas. Disse kæmper er imponerende på alle måder - Timbertree, som de også kaldes udmærker sig ved langsom vækst og stor hårdhed og styrke. Der skal meget til at holde ballancen på et træ, der kan blive op til 60 - 70 meter højt. De har derfor udviklet en fantastisk måde at sikre sig på, med et stærkt forankret rodnet, der danner stræbepiller op ad stammen, næsten som på de Bornholmske rundkirker. Stræbepillerne strækker sig op ad stammen i 4 - 5 meters højde og danner små rum rundt om træet. På denne måde mere end firedobles træets omkreds ved foden. Træets styrke blev også dets achilleshæl - dets svaghed. Skovhuggere har verden over nedlagt de fleste af disse kæmper. Der er skåret op og brugt som tømmer, hvis de da ikke bare er brændt af, for at give plads til sukkerplantager eller kvægfarme.