Dag 2

Trip Start Nov 18, 2009
Trip End Apr 18, 2010

Flag of Thailand  ,
Saturday, November 28, 2009

Dag 2 brugte vi formiddagen ved Thailands største vandfald - Thee Lor Sue - på floden Me Klong - Et meget smukt et af slagsen. - Om eftermiddagen fortsatte vi gennem tæt underskov. Guiden var meget opsat på at ville finde en genvej, men han kunne ikke finde stien ! - Vi er givet de første der er her i denne sæson, så ingen har formentliggået der de seneste syv måneder. Lidt nervøst og undskyldende stopper han sin søgen med et påskud om, at der måske kunne være vilde elefanter ! - Vi var da også stødt på efterladenskaber og spor efter elefant et par steder og næste dag erfarede vi, at han faktisk var ganske utryg ved de store dyr ! - også de ‘tamme’ !

Vi overnattede i en Karen landsby - Karen eller Kayan er et bjergfolk, der lever her i grænseområdet. De udgør i Burma en stor minoritet på ca. 7 procent. En minoritet der under det nuværende Myanmar-styre forfølges og fordrives. Vores medbragte kok serverede igen et velsmagende måltid - han var faktisk superdygtig - en knægt på bare 20 måske 25 år. Maden blev serveret på en flettet plasticmåtte på gulvet i landsbyens gæstehytte.

Her måtte vi også yde sanitær hjælp til vores lille burmesiske guide. Han vandrede med bare fødder i hvad der mest af alt lignede et par gummistøvler med afklippede skafter ! - Ikke underligt var der nu gnavet hul på hælen og desuden havde han revet sig seriøst på en af de skarpe afhuggede bambus grene. Vi rensede og satte Compeed plastre på. Desuden fik han et par ekstra plastre med til senere brug. Jeg undlod at fortælle ham hvad den slags plastre koster. Han ville kunne købe nye sko for de penge. !

Nå, dagen efter fik han så lidt ekstra betaling for hans 'forførelser' i junglen, med besked om at købe sig et par bedre sko. Hvilket han gjorde ! - Vi mødte ham tilfældigt sent næste dag efter tilbagekomsten til Umphang. Han så ualmindelig glad ud ! Og fremviste glad og stolt sine nye sandaler. Og tænk ! - Han er en af de mere privilligerede blandt flere hundred tusinde flygtninge, der har lidt arbejde uden for flygtningebyen. Arbejde, der sikkert er ualmindelig dårligt betalt.