Hardley’s Crocodile Adventure

Trip End Jan 05, 2011

Hibiscus Spa Resort

Flag of Australia  , Queensland,
Thursday, November 4, 2010

Vandaag hadden we een vrije dag in ons reisschema en aangezien onze rivercruise niet echt succesvol was wat betreft het spotten van Killer Crocs, besloten we een tip op te volgen van een Aussie, om naar Hardley's Crocodile Adventure te gaan. We hadden het al zien liggen op de weg van Cairns naar Port Douglas, dus dat was lekker makkelijk!

Normaal hou ik helemaal niet echt van dierentuinen, maar aangezien AustraliŽ zoveel andere wildlife heeft dan Nederland..  vond ik het wel erg leuk. Ik had een lijstje met de dieren die ik graag in AustraliŽ zou willen zien zoals de Krokodil natuurlijk, de Koala, Kangoeroe en ehm… nee dat was het wel geloof ik. Een bescheiden lijstje, maar we hebben ze allemaal gezien vandaag!

Natuurlijk eerst de crocs, freshies en de salties, de meeste crocs hier komen uit het wild. Meestal worden krokodillen die mensen of dieren hebben aangevallen, gevangen genomen en in een crocodile farm neergezet. Deze krokodillen hebben dus allemaal een killer-background, maar er was ook een krokodil die het vooral leuk vond om in de buurt te zijn van surfers, maar verder eigenlijk nooit wat deed. Die hebben ze uit voorzorg toch maar opgesloten haha

In de lagoon zwemt de oudste en grootste croc die ze hebben in de farm genaamd Ted. Ted is zo’n 90 jaar oud, 5 meter lang, blind aan 1 oog en heeft nog maar 2 tanden, maar schijnt toch DE ladykiller van de farm te zijn. Als Ted zijn grote lijf voor de helft uit het water weet te trekken om zichzelf neer te vleien op de zandbank (verder lukt niet meer op zijn leeftijd) dan komen de vrouwtjes crocs hem snel vergezellen. Wij hebben Ted helaas niet gezien, het klinkt niet echt als een mooie croc meer als een croc die zijn beste jaren heeft gehad, maar in crocodile-land schijnt dat toch anders te werken, size does matter denk ik haha Later bleek dat onder de veranda waar we lekker hebben geluncht, Ted lag te slapen.

Verder zwemt Psyco daar ook rond, een naam voor een gestoorde krokodil maar bij deze croc weerspiegeld de naam niet helemaal zijn persoonlijkheid het schijnt eigenlijk maar een mietje te zijn die het altijd verliest van de vrouwtjes.. Krokodillen kunnen wel zo een 120 jaar oud worden, mannen worden zo een 5-6 meter lang, maar zijn er ook wel eens van 8 meter gespot. Elke krokodil die in de farm zat had een eigen vriendinnetje, dus ze zijn wel erg trouw aan elkaar, behalve Ted de 90-jarige charmeur die elke chic in town zwakke knieŽn weet te bezorgen. Krokodillen hebben vanaf geboorte nauwelijks kans om te overleven, degene die dat wel lukken zien hun broertjes en zusjes een voor een opgegeten worden door grotere roofdieren of andere krokodillen. Totdat ze zelf een beetje op lengte zijn, is het vooral noodzaak zichzelf zoveel mogelijk te verstoppen. Hierdoor leren ze zich geruisloos door het water te bewegen, ze kunnen zelfs 6 cm onder het wateroppervlak zwemmen zonder het wateroppervlak te rimpelen.. (en dan heb je het over een croc van 4 meter en 450 kilo) dat is best knap!

Naast de crocs waren er ook hele schattige Koala’s, die eigenlijk de hele dag maar een beetje in de boom hangen om te slapen, te eten.. te slapen, beetje uit te rekken… en weer lekker slapen.. nog een beetje eten, nog even slapen.. Eigenlijk komt er niet veel uit die beesten Maar ze hebben een ontzettend hoog knuffelgehalte, het lijken echt levende knuffeldiertjes die daar in de boom hangen. Toch schijnt de vacht helemaal niet zo zacht te zijn als dat het eruit ziet en zijn ze ook niet zo lief… hmm … toch van een afstandje, erg schattig om te zien.

En de Kangoeroes, dat was wel een verassing dat ze die hier ook hadden. Ze zagen er helemaal niet groot uit eigenlijk maar hier heb je ook weer verschillende soorten in geloof ik. Er liepen ook Walliby’s, dit zijn best wel gekke beesten het lijkt net of ze het bovenlijf van een muis op het onderlijf van een kangoeroe hebben gestopt. Echt totaal uit verhouding, maar het leeft en hopt lekker rond en ziet er ook schattig uit.

Onze tour-cowboy van gisteren vertelde over de Cassowary vogel, die hadden ze hier ook in de farm dus daar hebben we ook weer een plaatje bij. Lijkt een beetje op een struisvogel, beetje zelfde grootte alleen dan zwarte veren, blauwe kop met een soort van hoorn/schijf erop en een bungelende keelzak. Wat wel leuk is aan de Cassowary is dat zodra het vrouwtje de eieren heeft gelegd ze ervan doorgaat en het mannetje op de eieren gaat zitten en de kindjes opvoed. Een beetje omgekeerde wereld van de mens, waarbij de mannen platgezegd behoefde hebben om 'zaad bij zoveel mogelijk vrouwtjes te verspreiden’ en de vrouw (meestal) voor de kinderen zorgt.

Maria Maas on

Australia has wierd inhabitants and dangerous too.
But amazing they are for sure
Leuke foto's
Thanks Mate