Speerwerpen voor Dummies

Trip Start Oct 30, 2010
Trip End Jan 05, 2011

Flag of Australia  , Queensland,
Wednesday, November 3, 2010

Na een goede nachtrust, staat er op onze eerste dag in Port Douglas gelijk een tour op de agenda. Vandaag gaan we kennis maken met Aboriginals! De tour begon gelijk goed, we werden door een echte Australische Outback Cowboy opgehaald met een soort van monstertruck gevuld met toeristen. Na de vraag of we onze bergschoenen mee moesten nemen of op onze slippers konden gaan, kregen we te horen dat we de dag grotendeels bare-feet zouden doorbrengen.. Ow..? Dat wisten we nog niet haha.

We reden met zijn allen naar Cooya Beach zo'n 30 minuten ten noorden van Port Douglas en werden daar verwelkomt door een echte aboriginal. Hier gingen de schoentjes uit en na een korte en licht pijnlijke wandeling over kiezelsteentjes stonden we met zijn allen op het strand. Hier werden we nog even gewezen op het feit dat er in dit gebied krokodillen kunnen zijn… ai ai ai.. en daarna vertelde hij vrolijk dat wel tot onze knieŽn de zee in zouden gaan.. tja 1+1=2 en ineens zakte het moed me in de schoenen haha Maar snel raapte ik mezelf maar weer bij elkaar, blijkbaar was het goed te doen, want ze zouden immers geen toeristen in gevaar brengen.. toch? Althans daar ging ik maar even vanuit :):). De Aboriginal vertelde dat mensen in geval van nood erg hard en snel leren lopen haha

In het zand (mooi wit bounty-eiland zand) stonden allemaal speren gestoken, gemaakt uit bamboe stokken met een ijzerenpunt aan het eind. Dat waren onze wapens voor de dag om grote Mudcrabs en vissen mee te spiesen en daar waar nodig de krokodil van je af te houden.. haha  Speerwerpen, kwam ik na enige tijd achter, vereist toch enige oefening. Je houdt de speer vast boven je hoofd, een vinger aan het uiteinde van de speer en een hand aan de voorkant waarop de stok van de speer leunt. De gemiddelde speer is groter dan je eigen lengte, sommige speren hadden wel 3 ijzeren punten met weerhaakjes, maar ik heb voor een veiligere variant gekozen met 1 ijzeren punt. Door met je vinger de speer met een rotgang te duwen, iets boven target, zou je het gewenste doel (in dit geval een kokosnoot) moeten raken. In de 2 pogingen die we kregen om te oefenen, schoot ik telkens voorbij het doel de zee in.. hmmm…  Ivar daarin tegen , man-enough voor de 3-puntige speer, kwam erg goed in de buurt van de kokosnoot. Met deze korte introductie cursus gingen we met zijn allen op weg naar de mangrove om op voedsel te jagen welke we daarna met zijn allen konden nuttigen.

De mangrove is echt super mooi, het was eb dus je liep op heel zacht nattig zand waar reusachtige wortels van de mango-tree’s instaken. Door het oerwoud van wortels bevond zich een klein looppaadje waar we achter elkaar inliepen. Echt veel 'eten’ kon ik nog niet vinden op een mud-snail na, dit was ons ‘backup-food’ voor het geval we geen krab konden vinden.. deze slak heeft veel vet, wat blijkbaar groen en slijmerig is, maar vertelde onze tour-Aboriginal als je dit weghaalt blijft er een goed stukje vlees over.. jammie, het water loopt me nu al in de mond.. haha

Je hebt in het oerwoud groene mieren, deze eten de Aboriginals als ze de griep hebben of krijgen. Vroeger bestond er niet zoiets als de griep in AustraliŽ, maar dit is met de emigranten naar het land toegekomen. Hierop werden ook de Aboriginals ziek, iets wat ze nog nooit hadden meegemaakt, maar (hoe dat weet ik niet) ze kwamen erachter dat de groene mieren de griep uit je lijf halen. Je pakt de mier bij zijn groene kontje, haalt zijn hoofdje + bovenlijfje eraf en eet dan zijn groene kontje op en ik moet zeggen dat het een hele korte smaaksensatie is, maar het proeft naar limoen en is lekker zoet. Ook hebben we bloemen van een bepaalde Hibiscus plant gegeten die langs het strand groeien. Deze smaken als sla, en zijn erg goed voor als je dorst hebt of tegen uitdroging. En deze plant maakt ook besjes, in het geval je zand in je ogen krijgt, dan kan je dat aangezien het zeewater zout is uitspoelen met dit besje. De Aboriginals halen zoals je ziet alles uit de natuur. Dat is wel heel erg cool, zo hebben ze voor alles een plant en een manier hoe je ermee om moet gaan. Niks van deze kennis staat op papier, maar word mond-op-mond doorgegeven. Oudere Aboriginals zijn dan ook lopende encyclopedieŽn en worden alom gerespecteerd door de stam.

Okť, weer terug naar de mangroves, deze mondde uit op de zee en daar gingen we gewapend als echte wannebe’s-Bushjes-mannen op jacht naar Mudcrabs (dit zijn krabben die een aardig formaat kunnen aannemen, waarvan de kluwen messcherp zijn en zich camoufleren of verstoppen in de modder). Ik kan met trots zeggen dat ik een mudcrab heb gespot en vervolgens (minder trots) van schrik ben weggerend haha Die beesten kunnen aardig snel zijn heb ik uit ervaring geleerd! Maar deze mudcrab was nog niet rijp voor de slacht, hij moest nog even groter worden voor de Aboriginal, dus die hebben we weer met rust gelaten. Later zag een wannebe-bush-man een grote krab en na een kort gevecht had hij hem aan zijn speer gespietst en even waanden we ons allen echte jagers haha Naast deze spannende momenten was het voornamelijk veel waden door het water opzoek naar eten en bovenal genieten van de mooie natuur en de rust.

Nadat we een emmer gevuld hadden met 3 grote mudcrabs, mosselen en snails die we hadden gevonden zijn we na ca. 2 uur jagen weer terug gegaan naar het huis waar de Aboriginal met zijn familie woont. Daar is het allemaal klaargemaakt en konden we van onze vangst genieten, nou ik moet zeggen die mudcrabs smaken verrukkelijk! Mmm mmm mmm De slakken heb ik maar even gelaten voor wat ze zijn.. hihi Na een kort digeridoo-concert en een how-to-open-a-coconut demonstratie zijn we weer in de monstertruck geklommen en onder het genot van verse kokosnoot en informatieve-begeleiding van de tour-cowboy  verder gereden naar onze Crocodille-rivercruise.

Deze cruise viel letterlijk een beetje in het water aangezien het ging regenen, gelukkig was de boot overdekt. De cruise bevond zich in een rivier waar ongeveer 100 Krokodillen leven in een gebied van ca. 100 kilometer, elke krokodil heeft dus platgezegd een km voor zichzelf. De krokodillen hebben periodes waarop ze een vaste plek hebben, maar zijn natuurlijk ook vrij om te gaan en staan waar ze zelf willen. Zo is het dus ook dat we helemaal geen grote krokodillen hebben gespot, ook tot grote teleurstelling van de croc-spotter, maar ja kan gebeuren. Wel hebben we een baby-croc  gespot die op een zandbank lag op te warmen. Deze was ca. 1,5 jaar oud en ca. 50 cm lang(?). De kans dat deze volwassen wordt is heel erg klein, er zijn veel roofdieren die wel een lekker baby-krokodilletje lusten.

Hierna zijn we nog in het Daintree RainForest naar een grote waterval toegelopen. Het regenwoud is het huis van vele planten en dieren en ook van muggen hebben we gemerkt.. haha We hadden de sterkste muggenspray opgespoten, maar nog vinden ze dan een plekje waar je niet heb gespoten. Ivar is bijv. door zijn shirt heen 6 a 7 keer geprikt.. itchy itchy.. Ik had een regenjas aan, dat is mijn redding geweest volgens mij haha.

Al met al een leuke dag, vooral het jagen was erg leuk!

suus on

Zo dat zijn veel verhalen in 1 keer. Ik was er lekker zoet mee haha. Maar ik heb echt weer gelachen hoor hoe je dat ook allemaal opschrijft mies hilarisch.
En wat kan je toch een hoop doen in een week tijd, ziet er echt super uit.

Ik ben erg benieuwd naar jullie volgende ervaringen.

kus suus

Maria Maas on

Geweldig Ivar en Mischa,
Memory lane for me
geniet ze, maar dat is niet moeilijk denk ik
Knufje
Maria