13 oktober

Trip End Jul 2004

Flag of Uruguay  ,
Monday, October 13, 2003

13 oktober 2003, montevideo

Ik heb wat comentaar gekregen over de lengte van m'n laatste stukjes. Op Waelko's verzoek zal ik dus proberen wat meer te schrijven.
Ondertussen zit ik al meer dan 2 maanden hier. De tijd gaat echt snel, voordat je het weet ben ik weer terug.

Het straatbeeld hier is echt zo anders dan in Nederland. Vele straten liggen open of de stenen zijn verdwenen. Veel troep en poep, en vaak rijd er een paard met wagen langs die het vuil ophaald. Eerst gingen deze illegaal de straat op, maar nu zijn ze erkend door de overheid. Het zijn erg arme mensen en de paarden zien er super slecht uit, zijn vies en erg mager. Ook zie je vaak iemand lopen met en stuk of 5 honden. De Urugauyaanse uitlaatservice ofzo. Misschien heb je dat in Nederland ook wel, maar ik had dit nog nooit eerder gezien.

Als ik met de bus naar m'n spaanse les ga, stappen er vaak mensen in die iets proberen te verkopen, muziek spelen, of een zielig verhaaltje ophouden (ik weet niet wat ze zeggen, maar het klinkt aardig zielig). De muzikanten die een vrolijk deuntje spelen gun ik altijd wel mn laatste muntjes. Zijn ze altijd erg blij mee, terwijl het misschien 5 peso is. Das omgerekend nog geen 15 eurocent.

De rambla is nog steeds m'n favo plekje. Jose en ik fietsen s'avonds af en toe een stukkie over de rambla. Vier keer heen en weer, haha. Er hangt een erg gezellig sfeertje. Veel mensen die met z'n allen 'mate' drinken, hardlopers, fietsers, mensen die hun hond uitlaten. Of te wel, iedereen is er!

Het winkelcentrum in Punta Carreta's, de buurt waar ik woon, is erg groot. Je hebt er mooie winkels zoals, Zara, Diesel, Replay of Levi's. Verder veel plaats waar je kunt eten, wisselkantoren en andere leuke winkels. Op dinsdag en zaterdag is er een markt genaamd 'feria' met groente, fruit en veel kraampjes met kleren. Ook is er een feria in het centrum, maar die is te ver weg, en aangezien we altijd nog slapen zaterdagochtend, omdat we vrijdag altijd op stap gaan, gaan we daar nooit heen.

Thuis gaat alles goed. Doordeweeks is iedereen druk met z'n eigen ding bezig. Josefina en Joaquin hebben 2 keer in de week engels, federico computerles ofzo, ik spaans, ana doet aan fitniss en Daniel komt s'avonds laat pas om 10/11 uur thuis. In het weekend is het daarentegen wel echt een gezinnetje. Bijv deze zondag: eerst met Daniel boodschappen gedaan, daarna gingen we bbq-en want het was lekker weer. Josefina was de was aan het vouwen, Ana en ik de salade aan het klaarmaken, Daniel was het zwembad aan het schoonmaken en hield ondertussen de megabbq in de gaten. (alleen mijn broers missen in het verhaaltje, die slapen altijd) Haha, als ik Daniel zo zie blij zie met z'n zwembadje, moet ik altijd ff denken aan Sieto met z'n gras + supergrasmaaier.
Dat is ook de enige vergelijking tussen hen. Hier zijn de rollen net andersom. Daniel werkt super hard, net als Alie. En Ana is vaak thuis, Sieto.

Met m'n zus kan ik het nog steeds wel goed vinden. Het verschilt, soms hebben we ontzettend veel lol, soms kunnen we goed praten, maar het gebeurd ook vaak dat we elkaar niks zinnigs te melden hebben. We zijn namelijk zo veel samen. Nu steeds vaker, ga ik alleen met een vriend ergens heen, of is ze aan het studeren bij iemand, en ben ik alleen thuis. Het gaat allemaal wat relaxer. Als ik alleen thuis ben, vermaak ik me altijd wel met mn broer. Hebben veel lol, en nu het weer beter wordt kunnen we zwemmen en gewoon lekker in het zonnetje zitten.

Waelko, ik hoop dat je tevreden bent met het eindresultaat van dit stukkie ;) Als me nog wat belangrijkt tebinnen schiet, vermeld ik het nog. Tot zo ver mijn leventje. Ik mis jullie, tot snel. Dikke kus Isis