Eerste week

Trip Start Aug 07, 2003
Trip End Jul 2004

Flag of Uruguay  ,
Wednesday, August 13, 2003

Heey, Hier isis vanuit het verre Uruguay. Tot zo ver heb ik het hier erg naar mijn zin. ik zal bij het begin beginnen.

De reis.. de reis was erg vermoeiend. Van 4 keer opstijgen en dalen wordt je niet echt blij, en al dat gewacht.. pfff daar word je moe van.
Van Amsterdag naar zurich, van zurich naar san paulo (brazilie), van san paulo naar buenos aires (argentinie), en van buenos aires naar montevideo. en daar was ik dan, van de volle zomer in nederland naar de kou en keiharde regen hier!
Toen ik aankwam had ik eerst nog een orientatie weekend van YFU. Mensen uit polen, zwisterland, finland, USA, duitsland. Het was erg gezellig, en de uruguayanen waren erg vriendelijk.

Maandagochtend kwam mijn familie me oppikken op het station. ff een spannend moment, maar ik heb het overleeft. je wordt vriendelijk begroet met een kus, en ze proberen allemaal zo goed mogelijk engels te praten. maandag heb ik niet zo veel gedaan, de hond uitgelaten met Josefina, de buurt bekeken. er is echt een super groot en mooi shopping centre vlakbij.
dinsdag zou ik naar school gaan, maar de school had een brief nodig en die was er nog niet ofzo, dus ik mocht nog niet naar de lessen. ik was dus helemaal voor niks zo vroeg opgestaan... de school begint om 7.30 uur en we moeten een kwartiertje lopen.
dinsdag middag ben ik samen met josefina en een vriendin van haar naar het oude centrum in montecideo geweest. De vriendin studeert voor architecture, dus ze wist aardig wat te vertellen.
woensdag ben ik voor het eerst naar school geweest. iedereen was zo vriendelijk, en echt iedereen begroet elkaar met een kus op je wang.. das wel ff wennen, maar vind het wel leuk. zelfs toen ik de directeur ontmoette, geef je een kus. Van de les zelf begreep ik echt niks, maar dat komt allemaal wel. volgende week begin ik met spaanse les, dus dan schiet het een beetje op. Nu gaat het met kleine woordjes, maar ze waarderen het erg als ik het probeer. ook al klinkt het nog nergens naar.

het huis is voor Uruguayaanse begrippen best groot denk ik. Punto Carretas is een van de duurste wijken in Montevideo. Ik deel samen met Josefina een kamer.. er staan 2 bedden, en kast, bureau, en tv. best klein, maar het wil prima. verder komt er elke dag een hulp. Ze maakt schoon, doet boodschappen, wast en kookt voor tussen de middag. Als jose en ik dan trug komen van school, om 12 uur al, is het eten klaar...lunch is een warme maaltijd, pasta of lasanga of rijst ofzo. en savond rond 10 uur eten we weer warm, heel raar. na het eten slapen, want de volgende morgen weer vroeg uit de veren. In het huis is geen verwarming, dat zie je in geen enkel huis. we hebben een openhaard..dat is het enige.

ik heb het hier erg naar mijn zin, de taal is moeilijk maar dat komt allemaal wel. De familie en vriendinnen van josefina zijn allemaal heel aardig. ze hebben het er nu al over dat we in januari met zn allen ergens heen gaan. Montevideo is verder wel een leuke stad, maar de straten zijn allemaal zo vies, overal zie je hondenpoep en papier en over gaten in de weg enzo. nog iets tipisch hier in uruguay is Mate. het is een soort kruidenthee ofzo, het is erg bitter, maar iedereen drinkt het dus ik moet er maar aan wennen. toen we de stad in gingen liepen we daar met een speciale beker en een thermoskan onder je arm.

OK, dit was ff een snelle indruk van mijn leventje hier. Ik hou jullie op de hoogte. Geniet van het mooie weer in nederland, en denk af en toe es aan me, dat ik hier in de kou zit?! tot snel. K U S Isis