Hoyt og lavt i Saõ Paulo

Trip End May 09, 2006

Flag of Brazil  ,
Thursday, April 27, 2006

Oi, tudo bem?

Etter et lynkurs i portugisisk klarer vi naa aa komme oss rundt i Sao Paulo paa egen haand. Vi er fortsatt i SP, selv om et par mamma´er som tror vi er i Rio. Men vi drar ikke dit foer paa mandag. Tror det er en feil med gjesteboken vaar, men vi ser alle meldingene dere sender via Hèlènè´s mail.

Vi har hatt en kjempe hektisk uke. Ankom SP tidlig onsdag morgen (heldigvis hadde bakkemanskapet paa flyplassen i Mexico City klart aa stable bagasjen med likevekt, saa vi kom oss avgaarde) KJEMPETROTTE selvfolgelig, og ble mottatt paa ekte brasiliansk vis av Gabi og Rafa (Gabis venn) som var klare for aa vise oss rundt i byen med en gang. Vi kom ikke hjem foer ved midnatt og maatte opp igjen kl 6 dagen etter for aa vaere med paa universitetet. (Vi er vant med rolige morgener) Derifra gikk det slag i slag paa Gabi´s to jobber. Vi maatte helle nedpaa med brasiliansk kaffe (som forovrig er kjempegod!!) for aa komme oss gjennom de foerste dagene.

I helgen var Tiradentes, helligdager til aere for en revolusjonerende tannlege for en del aar siden. Vi dro til Eto sammen med 10 venner av Gabi til et kjempeflott feriested ute paa landet. Og stedet var virkelig flott med egen fotballbane, volleyballbane, stort svommebasseng, egen gartner som tok seg av den store hagen med alt fra bananpalmer til avokado busker og fire hus med mange soverom. Gjett om vi hadde det moro, og vi fikk smakt paa mange forskjellige brasilianske retter og selvfolgelig ovd paa brassespark paa fotballbanen.

Denne uken har vi vaert hoyt og lavt i Sao Paulo. Tatt undergrunnsbanen (sild i tonne!!!), overfylte busser og overalt hvor vi er, er vi ikke alene. Dette er ogsaa en storby, med 18 mill mennesker. Trafikken her er sinnssyk. Vi har hatt flere ville kjoereturer og timesvis i koe. En strekning som tar 15 min med subwayen tar naermere 2 timer i rush trafikken. Vi kommer aldri mer til aa klage over rushen hjemme i Tonsberg!! Alle her er ikke like gode bak rattet, for ogsaa i Brasil kan sertifikatet kjoepes, for 300 kr kan hvem som helst sette ut i trafikken. Dessuten er SP en skummel by paa nattestid. Etter midnatt er det lov aa kjoere paa rodt lys (ikke det at det ikke skjer i dagslys heller...) pga at det er farlig aa staa stille i morke gater.
En annen ting vi forundrer oss over er alle de menneskene med rode vester som henger paa gatehjornene og ¨passer¨paa bilene som staar parkert. Hvis du ikke pent betaler herper de bilen din neste gang du parkerer der.

Men bank i bordet, vi har ikke opplevd noen ubehaglige ting til tross for det daarlige ryktet Sao Paulo har. Det finnes ogsaa mange smaakoselige steder, sjarmerende bakerier og utrolig hyggelige mennesker. Men, vi maa innromme at det ser VELDIG VELDIG nedslitt ut og det er selvfolgelig forferdelig aa se alle gatebarna og fattige mennesker som lever i slummen som omkranser hele SP.

Men, det er da lyspunkt her og. FOTBALL er alles store lidenskap. Det finnes ikke en brasilianer som ikke har et favorittlag og ikke kan tippetabellen utenat. Vi har blitt store fan av Palmeras, til tross for at de ikke gjoer det saa bra for oyeblikket. Men er det ikke slik at ekte fans folger med paa oppturer saa vel som nedturer?

Haaper alle har det bra. Vi skulle gjerne ha lagt ut masse bilder, men dataene her lever fortsatt paa 1990-tallet. Vi faar heller ta en lysbilde kveld naar vi kommer hjem.

Chiao