Aloha!

Trip End May 09, 2006

Flag of United States  , Hawaii
Sunday, March 12, 2006

Nok en stillehavs oy.
Naa har vi kommet til Hawaii-nermere bestemt bor vi midt i Honolulu, paa Waikiki beach-en 5 km lang strand med 65 000 besokende daglig. Turen over var absolutt i toffeste laget for de to sarte sjelene som vi er-det var turbulens saa og si hele veien, saa vi maatte ha paa setebelte hele tiden, og vi satt bare aa ventet paa at maskene skulle komme ned.
Det er kjempefint her, og litt amerikansk. Vi kom faktisk midt i Honolulu festivalen (igjen bra timing) og da vi skulle spise middag i kveld havnet vi midt i noe alla 17 mai tog hjemme.
Noe vi synes var spesielt moro var at vi har faatt MAKS utav 12 mars 2006- vi tilbrakte nemlig forste dagen ved bassengkanten i Nadi, Fiji- for vi floy til Hawaii kl 23.00 paa kvelden, og tror dere ikke at da vi landet paa Honolulu flyplass var klokken 07.00 fortsatt 12.mars 2006. Saa teknisk sett kom vi fram for vi i det hele tatt hadde dratt-er det noen som roper Guiness Rekord!

HER KOMMER FORTSETTELSEN FRA VAART INNHOLDSRIKE OPPHOLD PAA HAWAII:

Vi bodde paa et kjempekoselig hostel, Polynesian Beach Club (anbefales paa det sterkeste hvis noen vil over dit). Det var saapass lite at vi ble godt kjent alle som bodde der, og betjeningen var en kul gjeng ogsaa. De arrangerte turer til forskjellige steder paa oya, saa vi fikk sett mange flotte steder. Vi saa nok ut som en komisk gjeng der vi var 14 stykker i en gaaammmel dodge van blant alle de andre snobbete turistene. For Hawaii er stedet der rike amerikanere ferierer. Om Fiji har flest gitarer per innbygger har Hawaii flest limosiner!!

Foertse turen gikk til South Shore: Vaeret var saa som saa, men det hindret ikke oss fra aa hoppe ut i boelgene. Vi spilte amerikansk fotball paa stranden, saa mange vakre steder (blant annet en strand der det visstnok er flere nakke- og hode skader enn alle andre strender tilsammen i hele verden!).

Dagen etter var det 'Waterfalls Hiking'. Vi gikk en lang tur midt i regnskogen til en foss hvor vi badet og kunne hoppe ned i vannfallet. Ingrid hoppet fra det hoyeste punktet - 14 meter - som eneste jente. Imponerende! Turen var flott, men det var oesende regnvar hele veien, saa vi var fullstendeig dekket av gjerme og kliss vaate alle sammen. Tilslutt kommer man bare til et punkt der det er om a gjoere aa rulle mest rundt i gjoerma.

Dagen etter var det seiltur med en katamaran utenfor Honolulu. Vi saa solnedgangen og hvaler som "sprutet vann opp hullet paa toppen". (Finnes sikkert en mer passende term for aa forklare det...) Vi, gruppe 2, ble enige om at dersom en av oss hadde en ring, av det dyre slaget, i lomma hadde den garantert gaatt ned paa kne utenfor Waikiki beack i solnedgangen denne dagen. Det er litt komisk aa temke paa at vi to sikkert har vaert paa noen av de mest romantiske stedene i verden og mest populaere bryllupsreisedestinasjonene. Men vi koser oss vi.

En annen dag dro vi til North Shore: flere hvaler, delfiner, store havskilpadder (Ingrid var helt i ekstase) og flotte strender. Vi var paa Pipeline som er verdens mest beromte surfestrand. Og en annen strand hvor det er flest surfedodsulykker i hele verden. Moro hvordan amerikanerne liker aa vise frem ting som er ett eller annet med 'Best, Biggest eller most dangerous' IN THE WORLD. Vi var ogsaa paa stedet der Lost er filmet. Kan avsloere at det ikke ser saa oede ut i virkeligheten som paa TV.

Fredag var det St.Patrics Day - hostellet arrangerte et stort St.Partrics Party hvor alle fikk groenne hula-hula-blomster-kranser. De som ikke har noe gront paa seg denne dagen er det lov aa tulle slaa. Desstuen hadde de leid Limosin, saa vi kruset rundt i Honolulu i to timer og latet som vi var rike amerikanere (eller japanere) i to timer. Veldig moro for Helene som aldri har kjort limo!

Foruten dette hoppet vi i fallskjerm, noe som var en helt syk opplevelse!!! Hvis noen vurderer aa bli med i Tonsberg fallskjermklubb saa si i fra!! 1 min frifall fra 14 000 med kun en ryggsekk og en vill amerikaner paa ryggen - det var det lengste minuttet i vaart liv! Det var fantasitisk utsikt der oppe og vi fikk til og med proeve aa styre!

Siste dagen var det Pearl Harbour. Maa innroemme at vi forsov oss, saa tok bussen dit paa egen haand. Men faktisk endte det med at vi kom rett i det programmet startet og slapp aa staa i ko i 3 timer som de andre maatte. Igjen, den flaksen vaar... eller ren perfekt beregning...? Uansett, det var interesant aa se og hoere om odeleggelsene fra angrepet 7.desember 1941. De fleste skipene ligger fortsatt paa havets bunn. Ved det stoerste, USS Arizona, kan man fortsatt se olje lekke ut fordi skipet sank med full tank og ingen ting er blitt gjort siden. Turen ut til Arizona Memorial var hoytidelig og krigsveteraner fortalte.

Etter en kjempefin uke paa Hawaii bar det videre til fastlands amerika. I folhold til Fiji er det litt mer turist preg paa Hawaii, ikke rart naar det er 6 mill turister der hvert aar iforhold til 300 000 paa Fiji. Det eneste som var synd, bortsett fra at sola var paa ferie et annet sted, var at vi ikke fikk muligheten til aa dra til 'The Big Island' og se de aktive vulkanene, men alt kan man vel ikke faa med seg...?