Endelig ankommet vaart andre delmaal: Adelaide

Trip Start Jan 09, 2006
Trip End May 09, 2006

Flag of Australia  ,
Sunday, February 19, 2006

Mandag morgen kl. 14.40 landet vi spente og forventningsfulle i Adelaide. Foruten aa vaere forventningsfulle og spente, var vi ogsaa glade for aa lande trygt og godt i delstaden South Australia, for turen fra Brisbane er den verste flyturen vaar saa langt. Landingen var bare helt forferdelig! Litt shakie kom vi ut fra flyet og ble moett av Tracey (Helenes vertssoester), Sue(vertsmor), Hayley og Lauren (venner). Vi fikk installert oss i 22 Vulcan Avenue, som er vaar adresse for 2 uker. Det var deilig aa pakke ordentlig ut av sekken og legge alle klaerne i et klesskap. Sekkene er stuet vekk inntill videre...
Den siste uken har gaatt med til stranden (Glenelg), byturer, picnic paa Semaphore (vi hadde faktisk forbredt et gourmet maaltid, men den picnic bagen glemte vi igjen paa kjoekkenbordet...) og sett igjen venner og bekjente.

I dag, soendag, har vi vaert paa vinsmaker-tur til Barossa Valley, et av de bedre vindistriktene i Australia. En times kjoeretur gjennom Adelaide Hills - vi saa baade ville emuer og kenguruer. Det var en kjempebra tur arrangert av Sue og Hayleys mor Merilyn. Foerste stopp var Jacob's Creek, som dere alle sikkert kjenner til. Vi fikk hoere hele historien bak vinen, helt fra grunnleggeren Gustav Grant til dagens produksjon som eksporteres til over 60 land paa de 5 kontinentene. Vi smakte paa et utall kjente og ukjente viner fra Chardonnay, Reisling til Ros`e vin. Litt lystigere forlot selskapet Jacobs Creek og dro til Saltram, en mindre vinprodusent. Her fikk vi ogsaa noen edle draaper. Saa bar det til Walf Blass og Langmeil. Turen ble avsluttet ved Whispering Wall - en stor demning hvor man kan hoere hviske fra den ene siden og hoere det som rop paa den andre siden. En lystig avslutning paa en vellykket dag.

Hvis noen blir inspirert etter aa lese dette kan vi anbefale foelgende viner:
Jacobs Creek: Alle roedvin. Paaser til alt fra kjoett til kos. (Vaar favoritt)
Walt Blass: Frontignac Traminer (hvitvin - soet, sommer, sol & jordbaer) eller Chardonnay pinot Noir (Champagne - moedrene Sue og Merilyn's favoritt)
Langmeil: Bella Rouge (Rosevin)

Vi foelte oss rimlig sofistikerte da vi maatte bruke alle sansene vaare ved aa lukte, sirkulere, se paa farge, smake og spytte ut. Vi var ihvertfall alle enige om at det hadde vaert en fin dag.

I morgen skal vi besoeke Cleland National Park og forhaapentligvis holde en koala.