Tiger Leaping Gorge

Tea Horse

Flag of China  ,
Saturday, February 23, 2008

20.2. - 22.2.08  Tiger Leaping Gorge, Quitou, China.

Voihan jumpe sentaan. Tiger Leaping Gorge on trekattu eika kenenkaan polvi edes sanonut poks! Ei edes siina vaiheessa kun noustiin kilometri(!) suoraan ylospain erittain kaltevaa kinttupolkua pitkin. ..ja olivathan ne maisemat parhaat ikina!

Oltiin suunniteltu etukateen etta nukuttaisiin yksi yo Quitoun kylassa jonka jalkeen aamuraikkaana lahettaisiin patikoimaan.. No toisin tietenkin kavi ja koska Quitou vaikutti niin mielenkiinnottomalta kylapahaselta niin paatettiinkin heti sinne saavuttuamme tarkistaa suunnitelmaa: Trekki aloitettiinkin samantien ja ensimmaisen paivan tavoite oli n. 25 kilometria. Vuorenrinteita pitkin luikertelevaa kivista polkua pitkin paineltiin ja liian innokkaita hevosmiehia hatysteltiin pois jaloista (Useat lankkarit kuulemma vuokraavat hoputtimen koska gorge trekin nousut ovat liian steeppeja..). No itse oltiin lahetty trekkaamaan joten jatettiin hummat toiseen kertaan.. Gorgen korkein kohta sijoittui 2650 metrin korkeuteen ja sinne paastakseen piti nousta pahamaineinen '28 Bends' -nimea totteleva kilometrin pitka jyrkka nousu.. Kyllahan siina "vahan" happea valilla vedettiin mutta loppujen lopuksi kukkula valloitettiin ja sitten alkoikin lahes yhta mukava laskeutuminen.. Ensimmainen paiva paatettiin hammastyttavasti nimettyyn "Tea Horse" guesthouseen joka sijaitsi suurinpiirtein puolessa valissa matkaa.

Trekin toisena paivana ajatuksena oli patikoida valmiiksi katsomaamme guesthouseen joka sijaitsi sopivan matkan paassa. Saavutimme taman tavoitteen kuitenkin jo aikaisessa vaiheessa joten paatimme jatkaa ja illalla loysimmekin itsemme jo sitten trekin loppupaasta. Toisena paivana reitti pujotteli bambumetsikon lavitse. Ohitimme myos valtavan vesiputouksen seka tiheita viidakkopalstoja. Lopuksi patikoitiin laakeaa rinnetta pitkin alas ja paadyimme yopymaan parin sadan hengen Naxi-kylaan. Majataloksi valittiin grandioottisesti nimetty "Chateau de Woody" joka on gorge trekin harvoja alkuperaisia majoituksia. Illalla guesthousessa jarjestettiin Naxi-jamit ja kylalaiset pistivat jalalla koreasti yota myoten.. Tiikerin hyppaaman solan (Joku on vaittanyt nahneensa tiikerin hyppaavan solan ylitse.. Hmm..) valloitus oli nain ollen paattynyt ja seuraavana paivana liftattiin takaisin Quitoon.

Jalkikateen on pakko myontaa etta trekki kokonaisuutena oli kylla mahtava kokemus vaikkei samoamista aikaisemmin oltukkaan harrastettu. Jylhat maisemat jaivat kylla mieleen eika nain off-seasonin aikana muut trekkaajatkaan paasseet hairitsemaan. Sesonki aikaan Tiger Leaping Gorgen trekkaa paivittain jopa sata henkiloa jonka seurauksena guesthousetkin tayttyvat ja luonnonrauha jarkkyy..

Lopuksi viela noottia raivotautisille koirille jotka Kiinan keskushallintona tunnetaan: Hyi, hyi kun aiotte rakentaa tyhman ja ruman padon solaan jonka seurauksena miljoona ihmista pitaa evakuoida nousevan veden alta pois ja Tiger Leaping Gorge tulee olemaan muisto vain.. Padon rakennustyot on maara aloittaa viela taman vuoden puolella mutta asiaan yritetaan viela vaikuttaa monien kansalaisjarjestojen kautta.