River rafting, upper Navua River, by Fabyan

Wednesday, June 6, 2012

Version traduite plus bas

June 6, River rafting at the upper Navua river, by Fabyan

We woke up early this morning for our river rafting adventure. At the check-in place, we took a bus with the rest of the tourists to the starting point of the rafting. It was kind of funny because one of the guides showed us on the map where we were going to go and it looked like it was going to take forever for us to get there!

We started on the road and picked up more tourists and drove on a bumpy and slippery road in the jungle. When we finally arrived, after eating banana cake snacks, we trekked downhill to the rafts. We had a really sweet guide who taught us to say Gwananavu (meaning awesome) and Singalalinga (no worries) etc... He also taught us to count from one to ten...my favorite number is "Vā" because it sounded like “aah!” said in a war cry; also “Ono” because it was like “Oh, no!”.

The scenery was amazing, especially going through the gorge, the water was super clear, green moss, and peaceful because we were always so far ahead... it was almost like a race. We stopped at a water fall called “free massage” because you could lie down directly under the water fall.

At one point, Tristan took control of the oars. It was really funny when Tristan almost crashed. The guide was really nervous. Another group even got stuck when one of the tourists had taken control of the oars.

At lunch break, we made a good old “Fijian” sandwich, meaning: ham, tomato, jam, cucumber, peanut butter, sponge cake, mustard, pineapple... Our guide was joking on how the first time they saw all the Californian food, all the Fijians did not know what to do, what was good or not, what to put on a sandwich, so they put everything together.

The rapids were not too crazy, especially when you compare them to the great rapids of the Zambezi river...but we mostly did it for the amazing scenery. It was truly gorgeous.

When the rafting came to an end, and so, did the day, we went back home and ate some pancakes. Fabyan

June 6, River rafting sur la rivière Navua, de Fabyan

Nous nous sommes réveillés tôt ce matin pour notre aventure en rafting. Au bureau de départ, nous avons pris un autobus avec le reste des touristes jusqu'au début de la balade. C’était drôle car un des guides nous a d’abord montré sur la carte où nous allions, et on aurait cru que ça allait durer toute la journée juste pour nous rendre là!

Nous avons pris la route et nous sommes arrêtés pour prendre encore plus de touristes, puis nous avons roulé sur un chemin de terre glissant et cahoteux au milieu de la jungle. Quand nous sommes finalement arrivés, après avoir mangé des snacks de pains aux bananes, nous avons descendu un chemin vers les bateaux.

Nous avions un guide vraiment bien qui nous a appris à dire Gwananavu (ce qui veut dire “super!”) et Singalalinga (pas de problème) etc... Il nous a aussi appris à compter jusqu’à 10... mon nombre favori est “Vā” car ça ressemble à “aah!” dit comme cri de guerre; aussi “Ono” car on entend “Oh, no!”.

Le paysage était vraiment magnifique, en particulier quand nous étions dans la gorge, l’eau était très claire, la mousse verte et tout était calme, surtout aussi car nous étions les premiers... c’était presque comme une course. Nous nous sommes arrêtés à une chute d’eau qui s’appelait “massage gratuit”; vous pouviez vous allonger exactement en dessous.

A un moment, Tristan a pris contrôle des amarres et c’était drôle car il est presque rentré dans des rochers. Le guide était anxieux. En fait, un autre groupe s’est retrouvé coincé quand un des touristes a pris les rames.

Pour le lunch, nous avons préparé de bons sandwichs “Fidjiens”: jambon, tomate, confiture, concombre, beurre d’arachide, gâteau éponge, moutarde, ananas... Notre guide rigolait en nous racontant comment la première fois qu’ils ont vu la nourriture Californienne, tous les Fidjiens ne savaient pas quoi faire, ni ce qui était bon ou non, quoi mettre dans le sandwich, donc, ils ont tout mis ensemble.

Les rapides n’étaient pas si fous surtout si on les compare à ceux du Zambèze... mais nous y sommes allés pour le paysage qui était vraiment incroyable.

Quand on a fini le rafting et que la journée était, elle aussi, terminée, nous avons mangé des pancakes canadiens. Fabyan