Endnu et at de syv vidundere...

Trip Start Nov 11, 2005
Trip End May 02, 2006

Flag of Cambodia  ,
Friday, February 17, 2006

Goddag igen, jeg sender nu direkte fra Cambodia....
Ja saa er jeg altsaa kommet videre til naeste destination, Cambodia, og lige nu Siem Reap.
Vi tog afsted i tirsdags morgen. Klokken 4.30 vaeltede vi ud af sengen paa dormet paa Jysk i Bangkok og kom med toget kl 5.55 mod Aranya Prathet...
7 timer i et tog hvor der kun var siddepladser, med ALLE vinduer vidt aabne, og med blomsterfro og aske fra de utallige smaa , kontrollerede markbraende langs skinnerne... Saa her sad vi saa og borstede vores toj hvert 10. min, og lige lidt hjalp det! hehe
fremme ved Aranya Prathet, stadig paa Thailandsk side, tog vi en taxa de sidste 5 km til graensen... Her kom vi igennem hele sikkerheds kontrolen og fik tilsidst stempel i passet. yes...
Saa skulle vi saa af den beromte og berygtede "dodsvej" fra graensen og de 4 timer ind i landet til Siem Reap... Her er der tre valgmuligheder: minibus, alm personbil eller paa ladet af en jeep. vi valgte saa den dyreste losning: personbilen, og jeg tror stadig paa at det var den mest komfortable af de tre, selvom det ikke var spor komfortabel. aldrig i mit liv har jeg set en vej saa daarlig. der var grus paa det meste af den, kun nogle enkelte steder var der smaa oer af asfalt. vores chauffor laa og korte ud og ind mellem biler, motorcykler, dyr, born og de store huller.. vi sad og hoppede i alle fire timer, med kun et enkelt stop paa halvvejen.
paa et tidspunkt skulle vi stoppe og tanke bilen op. men vi stoppede ikke ved en alm tankstation, naeh nej, vi stoppede ved saadan et lille skur, hvor en lille dreng kravlede op paa en meget hoj taburet, for herefter at balancere med en 20 liter dunk, med en 2 meter slange fra dunken og ned i tanken. saadan tankede vi bilen op!
Naah en vi naaede frem uden mén og fandt ogsaa et rart guesthouse... selvom vi dog blev vaekket her den anden morgen kl 5 af en stor fed karkelak der kom marcherende hen over gulvet. det var den mest sindsyge , og storste karkelak jeg nogensinde har set! Da jeg provede at vifte den ud af doren, sprang den naermest for livet, ned paa gulvet og pilede ind under Lises seng.... siden har vi dog ikke set den..thank God.
Mit forste indtryk af Cambodia er: her minder utrolig meget om Indien. Gaderne er stovede og beskidte, her er tiggere og born paa gaderne. Skrald bliver smidt alle vegne, og der er det her besonderlige mix af nyt blandet med gammelt. Store luksus hoteller ligger side om side med faldefaerdige blikskurer, hvor en familie paa 12 bor.
der er dog en stor forskel, Cambodias befolkning kender til turister og glor derfor ikke saa meget. man an vaere i fred. Desuden er der meget udvikling igang, ihvertfald her i Siem Reap. flere og flere veje bliver asfalteret og mange steder bygger de nye huse op, eller lapper paa det gamle. Og en sidste ting, de bruger naesten slet ikke deres horn paa bilerne, hvilket er utrolig laekkert!
Jeg foler mig slet ikke utryg ved at faerdes her, heller ikke naar vi gaar ud om aftenen... Man skal vaere opmaerksom men det skal man jo alle steder.....
Naah men nu til det vigtigste og det vi i hovedparten er her for: Angkor templerne.
Jeg ved ikke om I alle kender til Angkor templerne, men det er et kaempe areal med aeldgamle ruiner af store templer bygget af de aeldgamle Khmer folk.. der levede tilbage for ...lang tid siden.
Der bor stadig oprindelige afstamninger inde paa selve Angkors areal, men de fleste der saelger derinde gaar dog under falsk identitet...
Vi har nu brugt 2 dage derinde. Onsdag lejede vi cykler fra vores guesthouse, og cyklede de 15 min ud til billetkontoret.
det er sjovt med asiaterne ( her kan man nemlig godt generalisere) de er vildt gode og omhyggelige med at skilte hvor man skal betale, men lige saa snart vi kom paa den anden side af betalingen, ja saa var det aerlig talt en smule besvaerligt at finde rundt mellem de forskellige tempeler. de ligge nemlig spredt ud paa et MEGET stort areal. med op til 7 km, mellem nogel af dem, derfor vaelger de fleste ogsaa at leje en motorcykelmand eller en tuk tuk, saa kan de blive eskorteret rundt. det valgte vi ogsaa at gore torsdag. her fraesede vi rundt i en tuk tuk og saa resten af det vi ikke havde faaet daekket onsdag.
Men det er helt ubeskrivelig stort og naesten ikke til at forholde sig til at mennesket engang har boet i dem...
Jeg maa dog indromme at det er lidt for historisk til mig, jeg blev mere fanget af Taj MAhal i Indien, fordi det kunne jeg forhode mig til... Og det kunne ogsaa daekkes paa en dag.
Angkor templerne er simpelthen saa mange og utallige at det er naesetn umuligt at daekke dem alle paa en dag, uden at du gaar helt kold....
efter 4 timer den forste dag, maatte jeg kapitulere og tage tilbage til guesthouset og faa skrevet nogle forskellige noter ned i dagbogen saa jeg var klar til naeste dag, med endnu flere templer.
Men jeg vil ikke sige saa meget mere omkring dem, andet end at I kan se paa billederne, og selv tag herned og se dem alle! :}
I dag har vi vaeret paa landminemuseum, som er blevt boykotet af regeringen fordi de mente at det sendte et forkert budskab. derfor er der heller ikke nogen skiltning derud. vi havde legjet cykler og var da ogsaa lidt i tvivl paa nogle tidspunkter, men vi fandt derud og det ar en oplevelse jeg ikke ville have vaeret foruden.
Det er ejet af en mand der selv gaar ud og fidner minerne. desuden er der hjaelpere, som er ofrer af landminer, og derudover kan du komme som frivillig og laerer landsbyen born engelsk og lege med dem.
selve museumet er gratis, men man stotter ved at kobe tshirts eller donere lidt penge.
du kan saa gaa rundt og se gamle landminer og film omkring krigene etc. derudover kan du snakke med ofrene og laese/ hore om deres historie.
Det var interessant og oplevelsesrigt.
det har jeg ogsaa lidt billeder af.
Men ellers skal vi videre imorgen til hovedstaden her i Cambodia: Phnom Phen.
Her bruger vi ca tre dage, inden vi skal ind i Vietnam...
Men jeg haaber alle har det godt.... jeg har det ihvertfald godt :}