Om PR, storbyhelg og flyplassovernatting..

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Jul 21, 2011

Flag of Australia  , New South Wales,
Tuesday, January 18, 2011

Splitte mine bramseil, nå går det unna. Det har stor sett vært trend her på dette elektroniske enveis forum for meg å nevne besøkstall og slikt blandt mine siste åndedrag. I denne utgaven av skvaldreposten legger vi oss heller på en selvskrytende mere tabloid linje og lar egoistisk PR pryde innledningen. Som noen av dere kansje har fått med dere, så ble denne bloggen gjenstand for artikkelskriveri i Egersunds lokalavis "Dalane tidende", da noen med skrivetrang der hjemme fant ut at jeg hadde satt mine ben i Brisbanes nå mere Venezia-liknende gater. Ta en titt på denne linken her: http://www.dalane-tidende.no/index.php?option=com_content&view=article&id=8251:blogger-om-flommen&catid=135:andre&Itemid=168  Uansett, resultatet ble at besøkstallene på denne blogg skøt i været og jeg ligger nå godt foran i målsetningen om å få ti tusen treff før jeg kommer hjem. Tjollahoppsann. Innlegget om flommen har nå hele 235 treff, over dobbelt så mange som nummer to på listen. Tydelig at alle som klikket seg inn på bloggen fra linken på DT ikke fant resten av mine skriblerier av noen som helst interesse. Slik er nå popularitetens utakknemlige virkelighet og jeg har allerede resignert i visshet om at jeg ender opp som en tragisk døgnflue av en såkalt  "one-hit-wonder".

Min integritet, i denne nå videnkjente bloggskribent-tilværelsen, skal alikvel ikke vandre hen i grønn nitti. Jeg fortsetter derfor med noen oppdateringer angående hva undertegnede har bedrevet tiden med i det siste. Mine forrige ord beskrev hvordan jeg i Sydney suksessfult tilegnet meg et visum til den indiske republikk, og hvordan jeg hadde planer om å dra på middagsbesøk i bydelen Coogee hos de to irske jentene Orlaith og Gillian. Som sagt, så gjort. Thailandsk chiligryte med kylling stod på menyen, og noen billige flasker vin ble fortært. Kjekt å treffe igjen folk man møter rundt om i verden. Dagen etter ankom Lauren fra Melbourne, og vi to tuslet rundt i Sydney og spiste lunch i Darling Harbour. Til min skuffelse var vi en smule forsinket mtp åpningstider på Maritimt museum, så ideen var å prøve igjen dagen etter. Lørdagen ble derfor innledet med et storstilt besøk på Sydneys maritime museum, der vi gikk ombord på en ganske så kult konvensjonell ubåt, britisk bygget og i tjeneste helt frem til 1999. Som ubåtmann fikk jeg signere gjesteboken og la igjen et eksemplar av den norske gullvingen som gave til de australske ubåtveteraner. Populært var det blandt de gamle menn. Ved siden av ubåten HMAS Onslow, lå destroyeren HMAS Vampire. Denne fikk også et besøk, og videre gikk turen inn på selve museumet hvor diverse maritime og marine-utstillinger var å se. Dette var selvfølgelig ikke like kult som besøket ombord på HMAS Onslow.

Samme kveld ble et godt lite sushimåltid konsumert på et sted som bedrev såkalt  "BYO-policy" (Bring Your Own). Jeg hadde aldri opplevd dette før på en forholdsvis fin restaurant og synes dette var snålt. Er visst ganske vanlig i australia da establissementene slipper å betale i dyre dommer for skjenkebevilgning. Vi dro derfor innom en såkalt "bottleshop" på vei dit og hanket med oss en flaske god hvitvin. Senere traff vi på noen venner av Lauren som var ferdige på jobb for uken og som var ute for å feire dette. Kvelden varte og rakk, og en liten rekke barer ble beskuet. Dagen etter gikk med til litt vandring i sydneys gater, lunch på en tysk restaurant i den koselige bydelen the Rocks og en skikkelig titt på operahuset, da jeg ikke hadde beskuet det på nært hold enda. Den tyske restauranten var av sorten som gjør alt for å tilfredstille turister med stereotype inntrykk av tyskere generelt, i form av store ølglass, bratwurst og sauerkraut på menyen samt at kelnerne løp rundt i lederhosen og spilte på horn og trekkspill innimellom. Jeg synes dette var stas, og tryllet i meg to stivprisete enlitersglass med godt tysk øl. To wienersnitzler ble også fortært.

Etter å ha sagt farvel til Lauren enda en gang hadde jeg noen timer å slå ihjel, da flyet mitt ikke gikk før klokken seks neste morgen. Siden jeg måtte opp i fire-tiden uansett gadd jeg ikke betale for overnatting denne natten, og dro på kino for å få tiden til å gå. Først så jeg "the kings speach", en utrolig artig film med Colin Firth om King Georg VIs stamming og taleproblemer i forkant av andre verdenskrig. Siden man leverer fra seg billetten ved alle salenes felles inngangsparti, var det ingen problem for meg å snike meg inn på nabosalen så fort filmen var over. Uvissheten over hva jeg nå skulle få se var stor, og da jeg fant ut at Christian Agiuleras Burlesque var filmen, flyktet jeg fortere enn svint og fant en annen helt grei film kaldt dilemma. En time etter midnatt tok jeg en drosje ut til flyplassen da alt av busser og tog stoppet på denne tiden. TIl min overraskelse var flyplassen for innenlands flygninger stengt på denne tiden av døgnet og jeg måtte henvise meg selv til en benk utenfor. Litt lesing i min metallica-biografiske bok fikk tiden til å gå og noen timer senere åpnet de opp. Klokken 8 på morgenen landet jeg i Cairns, og var nå så trøtt at alt jeg kunne tenke på var å komme meg i seng. Heldigvis var hostellet jeg tok inn på ikke av typen hvor man må vente til et innsjekktidspunkt langt utpå dagen og jeg befant meg mellom lakenene etter kort tid. Resten av dagen gikk med til å valse rundt i Cairns' gater og se på noen fulle aboriginere bli tauet inn av politiet, samt spise lunch på en nudel-shappe på et kjøpesenter. Kvelden foreløp seg ganske så rolig over noen korte pils i baren sammen med to jenter fra rommet jeg bor på, og idag vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Det er igrunnen litt overskyet her, men solen skal visstnok titte frem, så får se om det blir en tur til stranden. Hva min siste uke i Australia for denne gang vil inneholde vites ikke, men får se om jeg tar meg råd til en slags utflukt eller noe i den duren. De engelske søstrene er her om noen dager, så får se om jeg finner på noe med dem.

Sånn generelt nå så er jeg litt lei av grå himmel i australia, og er spenn klar for India. En del dødtid må slås i hjel før den tid, og jeg frykter dette vil tære på den allerede haltende trivselsfaktoren. Jeg maler ikke fanden på veggen og Australia er kjekt nok, ser bare meget mye mer frem til å komme meg til India. Siden all besøkstallpraten denne gang ble unnagjort i starten av dette innlegg kan jeg servere leserne med følgende informasjon: Denne blogg har også en kilometerteller som nå har passert hele 50.000km, dette ikke inneberegnet min lille tur ned til Sydney og opp igjen til Cairns da beregningen går fra waypoint til waypoint.  Jeg ønsker meg selv lykke til med siste uken her i svindyrhetens land og lar dett være dett. Nye oppdateringer følger nok helt sikkert før India inntas med brask og bram.

Hilsener fra Hjallis

Steffen on

Medie-Hjalmar! Du glemte å nevne det svært trivelige møtet du hadde med gamleklassen. Bra jobbet at du hadde funnet frem et glass å skåle med midt på natten!