Beretninger om sightseeing og nyttårsfeiring.

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Jul 21, 2011

Flag of Australia  , New South Wales,
Monday, January 3, 2011

Jasså mensan. Nytt år og stadig mer blogging. Tiden går, bloggen består. Siden sist har jeg sagt farvel til Melbourne og oppholdt meg en liten uke i Sydney. Etter en kjapp flytur nordover landet jeg til slutt på Sydneys flyplass og tok straks undergrunnsbanen ut til Bondi junction og hoppet på en buss det siste stykket. Vel nede på stranden fant jeg Hector som henviste meg til en madrass på stuegulvet i leiligheten sin som ligger helt fantastisk til rett bak hovedpromenaden på en av verdens mest kjente strender. Meget fornøyd med gratis overnatting tok jeg en rolig kveld på sofaen der film stod på menyen. Dagen etter var det dags å få sortet ut dette med visum til India, og etter noen timer elektronisk skjemautfylling, gå til fotograf og få passfoto i akkurat 2 ganger 2 tommers størrelse, var det nesten middagstider. The Indian Visa Center avdeling Sydney har begrensende åpningstider, så innlevering av O'store hellige forespørsel om adgang Mahatma Ghandis rike måtte utsettes enda en dag. Neste dag, selveste nyttårsaften, stod jeg derfor tidlig opp for å komme meg til byen å konfrontere inderne face to face. Lurer du på hva tidliger er for meg i min nye sløve omflakkende livstil, så kan jeg røpe at det i dette tilfellet dreiet seg om rundt klokken åtte, lenge etter at fuglene feis. Etter planen hadde jeg avtalt med to engelske søstre jeg traff på en buss i New Zealand at vi skulle leke turister denne dagen, så det å få unnagjort Indiaproblematikken i et lite svusj var å foretrekke. Etter å ha lett rundt det samme kvartalet i nesten 30 minutter fant jeg til slutt en bortgjemt dør der det stod med skriftstørrelse 12 i word at jeg hadde kommet til riktig adresse. Selve prosessen med å få levert mine 3 skjema, passbilde og pass tok ikke mer en 5 minutter og jeg var uhyre fonøyd med storslått indisk effektivitet. Dvs at de gjør de riktige tingene i riktig rekkefølge, fort nok, godt nok og uten unødvendig bruk av ressurser. Indiske kontorrotter i embete som representanter for den indiske stat skal man visst ikke fnyse av alikevel tenkte jeg. Hvor lenger tror du så at dette inntrykk ble opprettholdt? Ca fire minutter og 45 sekunder, da de femten siste sekundene av de tidligere imponerende nevnte fem minuttene bestod av ordene: "You can pick it up in ten workingdays from now, that means maybe on the 14th of january". Hoderystende, overveldet av sjokk og vantro måtte jeg resignert ta trappene ned til gaten og begynne å forfatte en ny plan for mine tilmålte dager i kenguruland. Hvordan kan det ta 10 (ti!) dager å laminere et lite stykke papir inn på en av sidene i passet mitt? Ikke vet jeg, men det er ikke alt her i verden jeg forstår meg på. Planen blir nå å dra oppover kysten i to uker,henge rundt Byron Bay, kansje Surfers Paradise og Brisbane samt omliggende steder, for så å returnere til Sydney for å hente passet mitt, før jeg atter flyr enda lenger oppover kysten.

Uansett, det var nyttårsaften i det herrens år 2010 og jeg traff på søstrene Katie og Zoe samt deres kusine Rebecca. Sammen tok vi en ferje rundt i Sydney Harbour, knipset bilder av operahuset, Sydney Harbour Bridge samt diverse andre smukke steder som Darlig Harbour og liknende. I Darling Harbour befinner Maritime Museum seg, og her planlegger jeg et aldri så lite besøk når jeg engang returnerer til Sydney om ca to uker. Utenfor ligger også en ubåt. Spennende. I Darling Harbour spiste vi lunch og fant det for godt å dra hver for oss tilbake dit vi kom fra da det nærmet seg nyttårsfeiring med stormskritt. Rundt om i Sidney havn nærmest campet folk i kø for å få et bra sted å se fyrverkeriet fra. Utrolig hvor stort folkehavet var allerede i tolvtiden på dagen.

På Bondi Beach var Hector i full sving med å stelle i stand til festen, med grillmat, hauger av is til nedkjøling av dyrebart sprudlevann og brun tøysebrus. Nyttårsaften ble en braksuksess. Jeg kjente egentlig ingen, foruten Hector og Laurens søster Tina som var der sammen med sin tidligere nevnte minibusskjørende kjæreste. En liten tur tok vi ned på stranden rundt midnatt for å se på et lite ynkelig fyrverkeri, men ellers holdt vi oss kun i bakhagen der det var liv laga som man sier nord for dovre. Sydney er temmelig kjent for sitt voldsomme fyrverkeri inne i sentrum, og jeg må medgi at jeg angrer litt på at jeg ikke fikk dette med meg, da det i år visstnok overgikk alt som heter tidligere lys på himmelen. Likevel var feiringen ute i Bondi ganske så kjekk.

Dagen derpå stakk store deler av dem som var på festen dagen før på stranden sammen. Aldri før har jeg lagt mine øyne på en så tettpakket strand. Herre josef fra Galilea så mye folk det var her. Innimellom alle menneskene kjørte badevaktene rundt i ATV'er med filmteam på slep, i tilfelle noe spennende skulle skje. I skyggen denne dagne kunne man se kvikksølvet klatre helt opp mot 36 grader, og det var ganske så herlig på kjenne brisen nede på stranden. Temperaturen i vannet derimot, var så overraskende lav at det tok år og dag for meg å nyte et bad. Forfriskende var det ihverfall i den intense varmen. Siden det var første nyttårsdag og en del timer var allerede tilbragt på stranden, var det på tide å teste noen barer i Sydneys sentrum, og jeg dro avgårde med friskt mot for å treffe de engelske søstrene med kusine. En aldri så liten pubcrawl ble gjennomført med stil.

Søndag andre nyttårsdag fant jeg ut at en billig nattbuss kunne ta meg i retning Byron Bay et stykke lenger nord på kysten, og slo til med glans på dette. Jeg sa derfor adjø til Hector, takket for oppholdet og satte kursen inn til sentralstrasjonen der jeg møtte Edward og Aylin fra NZ-oppholdet til en kjapp Pad Thai-lunch før bussen ble bordet. Etter en nesten 14 timers meget ukonfortabel busstur befinner jeg meg nå i Byron Bay, hvor jeg har tilbragt noen timer på stranden, sjekket inn på hostellet og blogget litt. Imorgen tidlig kommer de engelse søstrene og ting blir sikkert liv laga igjen. Her er utrolig varmt og jeg holdt ut på stranden i ca 3 timer. Man må tydeligvis lide for litt brunfarge på kroppen her til lands. Lenger nord i landet herjer en tropisk "thunderstorm", og de har den verste oversvømmelsen på femti år, så krysser fingre og tær i håp om at jeg kan få sett de nordligste deler av østkysten også, uten å måtte investere i vadestøvler.

Jadda. Forresten så henstiller jeg til den enkelte leser å ta en liten kikk på tidligere innlegg her på bloggen da det ofte dukker opp flere bilder noen dager senere.

Sjalabais og godt nyttår!

oddis on

Vakker lesning Hjalball. Unner deg alle opplevelser og kullet ønske jeg hadde baller til å gjøre det samme, men siste IL Scrotum beviste at den gang ei. Vi får snakkes ang påsken. Ta vare på deg selv, kompis.