Så går vi rundt om en palmetrebusk...

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Jul 21, 2011

Flag of Australia  , Victoria,
Wednesday, December 22, 2010

Mein Gott im Himmel hvordan tiden flyr. I skrivende stund er det Christmas day, eller første juledags morgen her i Mick Dundee's rike, og vi må nå bruke to hender for å telle antall dager jeg har oppholdt meg her i Melbourne på fingrene. Min halvslarvne evne til personlig sysselsetting har de siste dagene vist seg både fra sin beste og verste side, og aktiviter av forskjellig art har blivet bedrevet. I og med at jeg i likhet med mange av dere eminente lesere er svoren tilhenger av kronologi, tar vi begivenhetene i sådan rekkefølge. Jeg ankom Australia litt utpå ettermiddagen søndag kveld, etter å ha storkost meg i fire timer på Air New Zealands fantastiske fly, med personlig touch-screen i seteryggen forran meg. Intet mindre enn seks episoder av verdens beste tv-program Top Gear ble fordøyd, og jeg måtte konsentrere meg for å ikke plage mine medpassasjerer med ukontrollert latter. Etter litt klabb og babb (hva betyr babb? kort for Kebab?) i passkontrollen grunnet høy divergens mellom mitt pass og mitt visum til de forente australske stater, kom jeg meg til slutt på bussen innover til Melbourne by. Forskjellen var kun at i Visumet manglet mitt mellomnavn, og slikt er da af serdeles uakseptabel oppførsel. Fysj! Vel fremme på hovedstasjonen fant jeg det for godt å ta trikken mot bydelen St. kilda der mitt hostell tilfeldigvis befant seg. Hva jeg ikke fikk med meg var at jeg hoppet på i feil retning og merket etter en stund dette. Resultatet ble å ta trikken en hel times tid i motsatt retning. Kvelden ble kronet med en uhyre god kyllingsulvaki på nærmeste greske matsjappe.

Av og til går ting helt adundas her i livet. I mitt tilfelle i Queenstown, kom uflaksen flaksene (nå nærmer jeg meg toppen på ordspill-kvalitet!) i form av en tørketrommel. Som noen kansje husker tillot jeg meg en aldri så liten shoppebonanza i sammenheng med mitt opphold i Wellington NZ. Ved gjennomføring av oppdrag klesvask på hostellet i Queenstown fant tørketrommelen ut at den skulle gi meg maks valutta for pengene og gadd likegodt ikke slå seg av etter den bestilte og allerde betalte halvtimen. Karakter ti i inisjativ, karakter null i vurderingsevne. Resultatet ble at nitti prosent av mine dyrekjøpte T-skjorter, inkludert de gratis supertøffe "jeg har hoppet i strikk"- skjortene, fikk kjørt seg på høy varme i nesten to timer, avgikk med krympedøden og ble etterlatt hos Salvation armys avdeling for hjemløse dverger. Kjekt for dem. Uansett, resultatet ble at en ny shoppingrunde måtte gjennomføres. Min første hele dag i Melbourne bestod derfor av butikktrasking og prøveromsafari. Heldigvis nærmer det seg Boxing day, (foklares nærmere om litt), og i den behagelige anledning var det salg over hele byen. En annen ting som bør nevnes er hvor utrolig mange Sushi-selgende establisementer det er i denne byen. Over alt henger skilt, og tusler man som jeg gjorde gjennom buisness-strøket rundt om lunchtider, blir man nærmest gått ned av horder av dresskledde herremenn med stive blikk, en avis under armen og et par abnorme ferske maki-ruller i hånden. Tydeligvis veldig "in" dette her, som Jan Thomas pleier å si.

Bor man på hostell blir man fort kjent med folk. Base Hostel i St. Kilda intet unntak. På mitt rom bodde det tre hyggelige karer fra Robin Hoods hjemtrakter (Nottingham og Sherwoodskogen til opplysning for dem som mangler elementære barnehelt-kunnskaper. Skamme seg!!)  som var ytterst interressert i norske fotballspillende herrer med nåværende og tidligere opphold i Englands toppdivisjoner. Slikt blir det hyggelig konversajson av. På rommet bodde også Melanie fra de forente Nederlandske fylker. Hun kunne berette om at hun hadde vunnet en gratis tur nedover Great Oscean Road, som visstnok var et meget smukt stykke vei, og lurte i den anledning på om jeg ville være med på tur. Resultatet ble at jeg kjøpte meg en billett og dagen etter dro vi avgårde tidlig om morgenen i en minibuss sammen med diverse andre dagsturister med kameraene klare. Great Oscean Road er ganske så vakker, og vi stoppet her og der for å ta bilder av kystområder, vandret i en liten regnskog, kikket på Koalaer ute i guds frie natur og endte til slutt opp ved de tolv apostlene. Sistnevnte herremenn er noen aldeles kule og tynne steile klipper som står opp av sjøen, og innhar posisjonen som Austalias nest mest fotograferte turistatraksjon. "Been there, done that!", som en tidligere rødhåret Mo-sjøen-same sa en gang nede i Kroatia ombord i en seilbåt. Enda et natur-under kunne krysses av i min tick-offliste.

Dagen etter var det dags med litt kultivering av mitt lett påvirkelige sinn i sportslig retning. Her i Australia er man klin kokkos gal etter noe kalt cricket. Tidligere nevnte Boxing day er årets høydepunkt, da det engelske landslag kommer down under for å utfordre de australske herrer hver 2. Juledag. De hyggelige, dog en smule disorienterte sportsinterresserte herremenn fra Nottingham er her kun i den anledning, og julefeiring kommer på en soleklar andreplass i deres prioritering på inneværende ferie. Som sagt så skulle jeg kultiveres, og Robin of Loxley's etterkommere tok meg derfor med på stranden for å gi meg en innføring i denne tilsynelatende fantastiske sport. Litt køllesvinging og ballkasting senere kunne jeg skilte med å ha oppnådd første brøkdel av forståelse for reglene og meningen med denne aktivitet.

Da mine omreisende ben satte sine avtrykk i gulvteppene i Las Vegas en gang tidlig i november, fant de også veien sammen med min tidligere reisekompanjong Jørgen til en av syndenes by's største nattklubber. Her kom jeg i snakk med en hyggelig jente ved navn Lauren. Lauren har sitt hjemsted her i Melbourne, og for noen kvelder siden tok hun meg med ut for å vise hva Melbourne har å by på av natteliv. Noen imponerende takterrassebarer og en flott sushirestaurant senere måtte jeg medgi at dette var en flott liten verdensmetropol. Igår, julaften her nede, ble jeg invitert på fest på lokalet som man sier i bygde-Norge. Dette innebar først et lite stopp hjemme hos en australsk storfamilie i julefeiringsrus, der tanter og onkler var voldsomt interressert i mine reisemeritter. Litt senere dro Lauren, jeg og hennes fire halvsøstre til en restaurant slash bar hvor man tydelig samlet seg rundt juletider. Jeg kan på en måte sammenlikne dette med juletreffet på gode gamle Corner Pub og Disco i lille egersund, der enhver hjemvendt student eller fraflyttet ungdom kommer hjem for å møte tidligere venner og skolekamerater. Dette stedet var dog en smule mer renslig appetittelig enn den aldeles avskyelige hjørnepuben i Egersund. Resultatet var at jeg ble introdusert til en rekke venner og venninner av Lauren, og hennes søsters kjæreste Hector tilbød meg tilgang til hans nyttårsfest i stranhuset ved Bondi Beach i Sydney på selveste nyttårsaften. Hector sysselsetter seg til vanlig som badevakt på Bondi beach og oppfyller de aller fleste fordommer jeg hadde om surfeglade hyggelige tjallrøkende aussie-karer. Får se hva som skjer. Nå senere i kveld, har Laurens far invitert meg på julefeiringsdrinker hjemme i sitt lille palass, og jeg slo lykkelig til på dette tilbud. Gjestfri familie der igården.

Sånn generelt har ikke den helt store julefeiring grepet tak i skrotten min. Grøt har ikke vært å oppdrive, og pinnkjøtt har jeg ikke sett snurten av. Ei heller Aquevit eller juleøl. Hostellet har dog gjort sitt beste for å få omreisende ungdom tilfreds og serverte gluwein, en slags tysk gløgg igår, samt at en tønne øl ble plassert under juletreet. Alikevel har jeg forsøkt å avstå fra for meget julefeiring da dette bare får tankene til å gli i retning av at jeg går glipp av årets høydepunkt hva sosialt samvær, fråtsing i lokalbrygget øl og fet mat der hjemme angår. Veldig trist er det ikke, da her er ca 35 grader varmere, og jeg klarer meg fint blandt festglade aussier i julerus.

På tide å avslutte nå. Må ut å shoppe noen små julegaver til vertene for kveldens gestfriheter. God Jul til dere alle. Noen bilder komme kansje senere. Har forresten oppdatert øltestingsspalten på innlegg nr 1 her på bloggen om det skulle falle i smak for noen.

Julehilsen fra strand-nissen.