Kayakpadling og himmelstuping

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Jul 21, 2011

Flag of New Zealand  , South Island,
Sunday, December 5, 2010

Det har nå igjen gått litt tid siden siste oppdatering. Grunnet høy frekvens på aktivitetfronten og delvis til ingen tilgang på internett har du som leser derfor ikke kost deg i sofakroken med rullekake, cognac og bloggskriblerier.
Etter to særdeles rolige dager i Picton, som ikke akkurat er blandt de mest kjente av verdens mange navler, tuslet jeg etter frokst ned på ferjeterminalen og kom meg på en forsinket Stray-buss fra Wellington. Som tidligere fortalt er Stray et selskap som driver hopp på og av-busser, som tar deg til en rekke steder og aktiviteter rundt om i New Zealand. Slike turer er ganske sosiale og jeg ble temmelig fort kjent med en del av folkene som allerde var på bussen. Første stopp etter Picton ble Abel Tasman nasjonalpark, hvor hele gjengen ble innlosjert på the Barn Hostel samme kveld. Før vi ankom ble det stopp på et supermarked da man her måtte lage sin egen mat, da det ikke var mulig å kjøpe noe som helst form for føde i mils omkrets. Neste dag var uten kjøring, og ga mulighet for diverse aktiviteter. Mitt valg falt på hel dags kayakpadling, og sammen med to amerikanere og to svenske jenter padlet jeg rundt i særdeles billedskjønn natur bestående av gylne strender og piktureske klipper og slikt. Selvfølgelig var mitt kamera tomt for strøm, samt at mitt nivå av rutinerthet hva gjelder sjekking av slikt dagen før ikke enda er der hvor det bør være. Derfor er ingen bilder fra denne dag tilgjengelige. Heldigvis bestod hele bølingen som fant det for godt å padle kayak av 13 personer, og ikke 12 eller 14, slik at en av oss, som ble meg, fikk ha enmannskayak og ikke tomanns som er noe herk. Jeg hadde derfor et godt fartsoverskudd på de andre og padlet i sirkel rundt dem til tider. Etter et par strandhogg og 4-5 timer i kayken bar det tilbake til stranden hvor vi begynte. Hva jeg og de to svenske jentene jeg var så gentlemann å vente på ikke hadde fått med oss, var at grunnet ekstrem langgrunt farvann og noen meters tidevannsforskjell måtte vi levere kayakene et annet sted. Resultatet var at vi hoppet i land der vi startet, og måtte vasse i gjørme en liten kilometer innover, fikk beskjed at vi måtte tilbake i kayaken og padle litt oppover stranden hvor en traktor med henger ventet. Herlig med litt gjørmevandring.
Neste dag hadde jeg meldt meg på fallskjermhopping, eller skydiving som man sier her. Opp og avgårde klokken syv for jeg, Etter kort videobriefing og oppkledning med jumpsuit og seler tok vi av i et fly så lite at med tre hoppere, tre jumpmasters og tre kameramenn satt vi som sild i tønne. Flyet sirklet oppover til 14000 fot og jeg så de to foran meg bli lempet over kanten. Sekunder etter var det min tur og der befant jeg meg plutselig, i fritt fall over Abel Tasman nasjonalpark. Rundt 50 sekunder fritt fall med en hastighet på 200 km/t var kjekt som bare det. Noen av de andre var åpentlyst nervøse, men jeg følte aldri noe slikt. Selvsagt kilte det litt i magen og jeg må medgi at dette var noe av det kjekkeste jeg hadde gjort på en stund. Vel nede ventet Straybussen, og vi satte kursen videre mot et lite sted kaldt Barrytown. I Barrytown er det ikke mye å finne på, og her bor kansje 50 mennesker. Likevel har stedet et lite koselig hostel, og av en eller annen grunn en stor bar. I et siderom til baren fantes noen kasser med utkledningsklær for gjestene. Resultatet ble at alle gikk rundt i de verste kostymene jeg har sett, men slikt gjør jo ofte at ting blir morsomme og stemningen løs og uformell.
Neste dag bar det atter avgårde, med en rekke små stopp på diverse naturskjønne steder der vi vrimlet omkring med kamera som en gjeng japanske turister på speed. Til slutt ankom vi Frans Josef, en liten by rett ved Frans Josef-isbreen. Oppholdet her skulle vare i hele to netter, og hva mine bedrifter bestod av i denne perioden kan du lese om i neste innlegg her på bloggen.

Sweet as, broh!