Raftingkonge og isbrebestiger

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Jul 21, 2011

Flag of New Zealand  , South Island,
Wednesday, December 8, 2010

Jeg forlot dere sist med å fortelle om at to netters opphold skulle gjennomføres i lille Frans Josef by på New Zealands sydligste øys vestkyst. Franz Josef er en bitteliten by som delvis holdes i live av masseturisme, da i hovedsak bestående av helikopterturer, rafting og isbreturer. Sistnevnte adspredelse var hva jeg fant ut at jeg skulle bedrive, og meldte meg på dette dagen etter ankomst. Hostellet vi bodde på hadde en ganske stå stor og hyggelig bar med meget av liv og glade mennesker. Samme kveld arrangertes det en slags raftingkonkurranse, bestående av at man i form av tomannslag, iført raftinghjelm, redningsvest og med en padleåre mellom lårene, skulle løpe en slags stafett sikk-sakk mellom noen barstoler og et billjardbord. Jeg var vel heller likegyldig, men meldte meg på sammen med Arjen fra Nederland. Grunnet litt planlegging og generelle superbe ta-av-og-på-seg-redningsvest-og-hjelm-egenskaper, samt høy presisjon i runding av barstoler med en padleåre mellom beina, karret vi til oss hvert sitt gavekort på gratis Rafting i Queenstown til en verdi av rundt 900 kroner. Ganske fett.
Etter litt feiring stod jeg opp neste morgen og var klar for isbrevandring. Utstyr i form av sko, regnklær og stegjern ble utlevert og vi ble satt på bussen opp til breen. Etter å ha gått en time i regnvær nådde vi kanten av breen og solen tittet frem. Brevandring har jeg gjort før, men det er lenge siden, så dette var kjekt. Vakker og vild natur samt enorme mengder is gjorde det hele til en ekstraordinær opplevelse. Vi vandret rundt nede i sprekker og gjennom natrurlige istunneller og stemningen var på topp. Enkelte steder måtte vi klatre opp loddrette vegger i tau og andre steder nærmest rappellere ned.
Etter at vi returnerte, stakk jeg og Ashley fra Irland samt en kandier og en amerikaner til et slags Spa, som var inkludert i isbree-prisen. Her satt vi en liten time i 40 grader varmt vann før vi returnerte til hostellet. Samme kveld ble en ny konkurranse arrangert, denne gang i form av stein-saks-papir-turnering. Jeg røk her ut ganske tidlig, til andres fornøyelse ettersom jeg og Arjen hadde gjort et stort nummer ut av hvem som vant "rafting"-konkurransen dagen før.
Etter to netter i Franz Josef tok bussen oss videre til et lite sted ute i huttiheiti, som man sier i barnebøkene. Her blandt bratte fjellsider og vakre snødekkede fjelltopper og uten mobildekning eller internett ble vi over natten og slappet av med en liten spasertur langs landeveien på kveldstid. Dagen etter stoppet vi i Wanaka, en utrolig vakker og liten by ved en innsjø før vi satte kursen mot selveste Queenstown. Queenstown er kjent som NZs partyhovedstad, men aller mest som verdens ekstremsportsmekka. Hva jeg fant på av halsbrekkende stunt her i høgget beskrives ganske så snart. At jeg planelgger å bruke min gratis raftingtur sier seg vel selv, men info om hva mer som stod på programmet er innen rekkevidde ganske snart. Les mer blogg og finn ut. Kan røpe at det har noe med en lang strikk å gjøre.
H