Roadtripping i Geronimos rike..

Trip Start Jul 22, 2010
Trip End Jul 21, 2011

Flag of United States  , Nevada
Friday, November 5, 2010

Å hoi og hoi. Hvor skal jeg begynne? Utrolig mye har skjedd de siste dagene. I mangel av oppdateringer de siste dagene her på bloggen serverer jeg deg derfor kjære leser, ikke bare en men hele to historier om hvordan livet her i de forente stater har utartet seg i det siste. La oss starte med dagene etter Jørgen og jeg forlot San Francisco og frem til vi ankom Las Vegas. Hva som skjedde i syndenes by kan du lese om i neste innlegg.

Etter noen særdeles innholdsrike dager i frisco var det på tide å komme seg til helleland videre som Jørgen liker å kalle det. Den sølvgrå milslukeren fra Hertz leiebilkompani tok oss ut av the city by the bay og kursen ble som tidligere nevnt staket ut mot lake Tahoe. Etter å ha tilbragt en kort ettermiddag og natt på hotell i lake Tahoe var det på høy tid å komme seg videre. Man må alltid videre. Fra Tahoe kjørte vi i retning av selveste Yosemite nasjonalpark, og var klar for å oppleve litt av anytown USA og få sett hva dette landet har å by på hva natur angår. Personlig hadde jeg lik null i mengde av snev av forventinger til hva jeg fikk se disse dagene. Selvfølgelig visste jeg at i USA kan man finne de aller fleste former for landskap og natur, men at jeg skulle bli så til de grader hengende med geipen etter å ha sett de abnorme landskapene hadde jeg aldri trodd. Helt utrolig var det å kjøre gjennom Yosemites skoger og fjell, hvor landeveien snirklet seg over åsrygger og fjellpass, gjennom daler og furuskoger og blandt enorme innsjøer og fossefall. Etter yosemites ville natur kom vi etterhvert ut i mer ørkendominerte landskaper ettersom vi nærmet oss Vegas og kjørte gjennom Death Valley. Alle har sett vesternfilmene og har en slags formening om hvordan ting er her borte, men at ørkenen mellom california og Nevada har så helt sinnsyke proporsjoner hadde jeg aldri trodd. Det hele er bare ytterst vanvittig, og mens vi kjørte i timesvis på freewayen ble jeg for det meste bare sittende å måpe mens jeg prøvde å fordøye inntrykkene. Det er igrunnen umulig å forklare i form av ord hvor totalt imponerende dette området er. Man kan kjøre i timesvis og ikke føle at man kommer seg avgårde i det hele tatt, da avstandene er så store at man ikke ser forskjell på hvor nærme man er fjellene langt unna fra time til time. Som ivrig Morgan Kane-leser i mine yngre dager kan jeg huske hvordan Morgan jaget forbrytere over flere dager gjennom ørkenen, og hvordan han kunne seg bandittens leirbål hver kveld en hel dags reise unna. Spennende er det å være her i Morgan Kane-land, og innbille seg hvordan ting engang var her da den hvite mann for første gang kom ridene vestover her i høgget. Uansett, så har jeg seriøse problemer med å kunne koke sammen disse ord i et forsøk på å gi den hengivne leser det minste fnugg av forståelse over dimensjonene av naturens underverker her i ville vesten, så jeg tror jeg lar det være med de allerde skrevne ord. I skrivende stund kjører vi mot grand canyon, og jeg klarer ikke egentlig forvente noen ting som helst, da jeg nå såvidt har begynt å forstå at jeg vil bli helt satt ut av naturopplevelsene uansett.

Totalt brukte vi 3 hele dager på veien, og stoppet i små byer som Bishop og Boulder før vi ankom Las vegas. Siste stop før Vegas var Boulder city, hvor vi overnattet 5 minutter unna Hooverdammen, som ble besøkt morgenen etter før det bar avgårde inn kasinometropolen. Hooverdemningen fra 1931 må kunne karakteriseres som en smule kul og tøff, der den holder en stor mengde liter vann fra å renne nedover dalen som skiller Arizona og Nevada. Spennende var det å beskue den enorme konstruksjonen, og enda et verdenskjent landemerke kan krysses av på have-seen-listen min.

I dette innlegget her har det nok blitt mye generell babling, men det hele er gjort med den intensjon å forsøke å forklare hva vi har sett og opplevd på iløpet av de siste dagene. Om jeg har lykkes får være opp til den hengivne leser å bedømme. Som allerede fortalt har bloggen nå blitt oppdatert med to innlegg på en gang. Du kan nå enten navigere vekk fra travelpod.com, men hvis du nå har noen minutter ekstra, anbefaler jeg deg å klikke deg videre til neste innlegg hvor jeg tar for meg hva herr Jørgen og mister Hjalmar fikk tiden til å gå med blandt hauger av spilleautomater og blackjackbord. Stay tuned....