Tour de San Cristobal

Trip End Jul 21, 2011

hostal juventil

Flag of Mexico  , Central Mexico and Gulf Coast,
Friday, October 22, 2010

Jørgen og jeg tok som nevnt sist bussen fra Palenque til San Cristobal del la Casas tidlig om morgene. Resultatet ble derfor at vi kom frem midt på dagen ettersom bussturen varte ca seks timer. Det første som slo meg ved ankomst var hvor mye stedet lignet på Cusco i Peru, med sine smale brostensbelagte gater og lave hus i alle verdens rare farger. At vi nå plutselig befant oss 2200 m.o.h hjalp også til å forsterke minnene fra høylandet i Peru. Etter å ha gått for det første og beste alternativet hva hosteller angår (takket være omstendig og særdeles brilliant lonely planet-leseinnsats fra undertegnedes side), dro vi i håndbrekket og parkerte sekkene før vi tuslet avgårde for å utforske denne vakre og spennende byen. Et par småfrekke pils ble inntatt på ved et bord på et gatehjørne, der Jørgen var mest opptatt av å sitte i solen for å jobbe med skultertanningen mens jeg hadde et slet med å holde fatningen ovenfor særdeles innpåslitne gamle damer som prøvde å forklare meg på spansk høyfjellsmumling at rosemalte tresleiver og flettede bordduker var akkurat det jeg trengte i kunstsamlingen min. Kort tid etter var det på tide med en liten sen lunch, men denne ble alt annet enn liten. Vi var temmelig sultne, og spiste både det ene og det andre inne på en småfin Meksikansk restaurant, der vi også fant ut at å dele en flaske rødvin til lunchen var en god idè. Videre fant vi veien til en annen gågate, hvor gaterestaurantene og barene lå på rad og rekke. Med bakgrunn i litt smågjesping ble derfor først to Irish coffeys bestil, etterfulgt av to til, før det var på tide med litt mer ølsmaking. Mens vi satt der på gaten og slikket sol (den gule store varme tingen oppe på himmelen) og koste oss med hver sin sol (meksikansk øl) gikk førstnevnte sakte men sikkert ned, og vi hentet raskt frem fra bakhodet at vi tross alt befant oss ganske så høyt oppe over havet og burde kansje ha iført oss bekledning med signifikant differens fra våre shorts, sandaler og singlets. Er man norsk viking så er man norsk viking og fryser ikke ble vi enige om, men måtte desverre medgi litt etter at mexico kan være ganske så kaldt etter solnedgang. Resultatet ble derfor en rask løpetur opp til hostellet hvor bukse, sokker, sko og genser ble påført før vi returnerte til gatecafeen/baren, som nå virkelig hadde fått sving på sakene og fått på plass et liveband som spilte beatles-sanger på rekke og rad. Som kjenning av undertegnede trodde du vel kansje ut ifra erfaring at denne kvelden nå ville bli særdeles lang? Tvert imot. Vi hadde nemlig tidligere på dagen vært i kontakt med en fyr som arrangerte utflukter i nærleiken, og visste vi måtte opp temmelig tidlig. Ideen var nemlig å dra på litt offroad-sykling, og allerede litt før syv dagen etter stod vi opp med en smule skallebank iført shorts og t-skjorte og klare for nye eventyr. Morgenskodde og mengde sol lik null gjorde sitt til at folk ikledd boblejakker, sjerf og votter ristet på hodet av oss der vi gikk gjennom gatene for å møte sykkel-joe. En halvtime senere tråkket vi agårde alle tre, gjennom San Cristobals gater, på vei mot nærmeste åskam. Første del av dagen bød på mye oppoverbakke, men etterhver flatet det ut og senere fikk vi endelig oppleve litt nedoverbakker også. Hele sykkelturen bød på vakker natur, med en varmende sol som fikk det til å skinne i duggfriske enger og skogsholdt, mens den småkjølige vinterluften til stadighet minnet oss på at vi ikke lenger befant oss på den karibiske kyst. Vi syklet gjennom furuskoger og maisåkre, over grønne sletter og langs elvebredder flankert av høye klipper. I likhet med sykkelturen jeg hadde i Bolivia var kansje naturopplevelsen det beste med syklingen, selv om utsikten her var ganske så anderledes. Alt som går opp må en gang komme ned. I så måte må to syklende normenn i Mexico også få oppleve litt nedoverbakke etter masse oppover. Siste delen av turen bestod derfor av en ganske så utfordrende nedoverbakke inkludert en rekke nesten-tryninger, en punktering og en liten pause på toppen av en klippe med fantastisk utsikt over byen. Etter å ha parkert syklene i skuret til Joe, trasket vi avgårde og fant atter en liten fortauskafe hvor vi slo oss ned med litt boklesing mens vi ventet på at bussen videre samme natt skulle ta oss til Oaxaca. Enda en slitsom 12-timers busstur fristet ikke, men det å bruke en hel dag på en buss er vel egentlig verre.

Nye oppdateringer følger om litt, etter at Oaxaca har blitt saumfart og nye opplevelser har komt oss i møte.

Hjalmar

Oddemann on

Skal sei du og Jørgen koser dere gløgg ihjel! Forventer forøvrig at det blir litt mer disco og tranceparty oppdateringer på den neste par innleggene dine. Får også håpe at Jørgen får lært mexene et par breakemoves.

Hils J-man. Kos deg i solen. Bergen kan melde om 2 grader, sludd og nattefrost. Ville ikke byttet det mot noe! :D