Ny uke, nytt land....

Trip End Jul 21, 2011

Cross creek divecenter

Flag of Honduras  , Bay Islands,
Friday, September 17, 2010

Etter aa ha sagt ha det paa badet din gamle sjokolade til John, Darren og Seka hoppet jeg paa lokalbussen inn til San Salvador og tok en mye toeffere buss i retning San Pedro Sula. San pedro skulle visstnok vaere en ganske saa farlig by, og det at jeg kom frem i 11 tiden paa kvelden var en smule haarete, men jeg tok straks en taxi til et hostel jeg visste var bra. Tidlig dagen etter stod jeg opp og hoppet paa en ny buss, denne gang i retning La Ceiba, hvor baaten over til Utila gikk fra. Det skulle vise seg at Honduras paa denne dag, 15 september feiret sine 189 aar med selvstendighet, saa alle gatene var smekk fulle av folk i rare kostymer og det var ganske saa umulig for bussen aa komme seg avgaarde i noen av de smaa byene vi passerte gjennom, saa her maatte bakgatene tas ibruk. Gjoermete humpete bakgater fulle av odelagte biler og overgrodde badekar ble passert med faa centimeter ganske saa ofte, og ting tok tid. Til slutt kom jeg da frem til La Ceiba, og tok en taxi ut til havnen hvor ferjen over skulle gaa fra. Det viste seg at her var jeg noen timer for tidlig, og maatte vente i skyggen av en burgersjappe som fikk solgt seg en burger eller to. Noen timer senere, rettere sagt kl 6 om kvelden ankom endelig katamaranen piren og jeg hoppet i land pa Utila, klar for nye eventyr.

Utila maa sies aa vaere noe for seg selv. Selve populasjonen paa oya bor paa et sted, og teller ca 6000 mennesker. Stedet har en lang gate som er full av dykkefirma, butiker og restauranter. Utila har igrunnen ikke noen vakre strender aa skryte av, men til gjengjeld kan den skilte med forteffelige dykkemuligheter. Etter et eller annet slag her nede mellom spanjoler og engelskmenn paa 1600-tallet tror jeg, maatte en del engelske folk flykte, og fant tilflukt paa Utila. Her har de mot alle odds overlevet, og man finner den dag i dag en rekke hvite (dog solbrente og fulle av hudflekker) som gaar rundt i gatene og snakker som en ekte jamaicaner. Dette er for det meste den eldre garde, og det er igrunnen ganske morsomt aa overhoere en samtale her og der.

Etter aa ha faat anbefalt et dykke firma ved navn Cross Creek valset jeg inn og fikk meg et rom etter en grundig omvisning av ei jente fra New york som jobbet der. Dagen etter moedte jeg opp kl 7 om morgenen og fikk utdelt utstyr, foer det bar avgaarde ut paa havet for aa si hei til fisk og andre skapninger i alle verdens farger. Dykkebaaten ble stoedig manoverert av den saerdeles blide captain Cookie, en kjempestor moerkhudet innfoedt, som til og med hadde faatt innspilt sin egen reagge-sang. Denne ble spilt paa baatens hoytalere ganske ofte og var igrunnen veldig morsom. I leopet av torsdag, fredag og loerdag dykket jeg 2 ganger hver dag, og Utila skuffet ikke, bortsett fra at dyrelivet under overflaten var en smule tamt. Fredagen dykket vi paa et vrak paa ca 30meters dybde, og loerdag langs en kjempehoy undervannsklippe. En smule spennende maa jeg si. Noe som ikke kan betegnes som spennende er at det sammen med meg og ei tysk jente, var en hel delegasjon paa ca 15 stk fra en Guatemalsk dykkeklubb, derimblandt en del unger og gamle damer. Disse var saa saktegaaende naar det gjelder aa komme seg avgaarde, og faa paa utstyr at hver dykke tur tok ofte opp til 2 timer mer enn de vanligvis gjorde, fikk jeg hoere fra instruktoerne, som i likhet med meg var en smule irritert og frustrert over ekstrem somling. Etter dykkingen hver dag, tilbrakte jeg litt tid i hengekoyen utenfor rommet mitt og koste meg med en bok. Vaeret paa Utila maa sies aa vaere upaaklagelig, men 34 grader paa den roede siden av skalaen bir ilengden litt i meste laget for meg. Den svale brisen jeg kun kunne finne utenfor rommet mitt var gledelig velkommen, og gjorde sitt til at dette var det eneste stedet som dugde som oppholdssted paa ettermiddagene. Noen doerer bortenfor bodden en hoyt tatoert og jovial fyr fra Brisbane. Denne Australieren tjene noen faa grunker paa aa aapne og lukke baren tilhoerende dykkesenteret hver dag, selv om det saa og si aldri var noen der. Foerste kvelden slo jeg av en lengre prat med ham og en Israelsk fyr og gikk tidlig til sengs. De to neste kveldene sluttet et amerikansk par som jobbet paa en skole inne paa fastlandet seg til oss, og den siste kvelden var det ogsaa noen tyskere der. Ikke mye folk, og forholdsvis rolig og avslappet stemning maa jeg si, siden vi alle uten om australske Jacob maatte opp for aa dykke i 6.30 tiden morgenen etter. Appropo soving, saa var rommet mitt et lite rom med en forferdelig daarlig vifte og tilnameret null ventilasjon, saa sovnen var daarlig og saerdels svett. Resultatet ble som oftest en liten siesta i hengekoyen etter formiddagens dykking. Loerdag viste seg aa bli siste dag for ganske mange av oss, og vi fant ut at det maate feires litt. Noen hundre meter oppe i en bakgate finnes en av kansje verdens mest beromte barer, nemlig Jade Sea Horse som er noe for seg selv. Her finner man Threetannic, en bar oppe i et tre, og hele hagen rundt dette hostellet er dekortert litt i overkant mye av alt fra utskjaeringer, mosaikk, innstopte flasker og alle muligens rare hippieting. Sjekk ut http://www.jadeseahorse.com/ og se gjennom noen av bildene under garden views. Skal faa lagt ut noen bilder her ogsaa snart.

Soendag ettermiddag dro Jacob, jeg og de to amerikanerne tilbake til La
Ceiba, og etter et kort men etterlengtet stopp paa KFC (Jacob sa han
ikke hadde spist skikkelig mat iloepet av hele de 5 ukene han hadde
vaert pa Utila) tok jeg og Jacob bussen til San Pedro Sula og sjekket
inn paa hostal Tamarindo, det samme som jeg laa paa rett foer jeg dro
til Utila. Planen min var aa dra videre til Belize dagen etter, men det maa dere nok lese mer om i innlegget som er datert 21 september og plassert paa Caye Caulker utenfor Belize City.

Takker fortsatt for alle hilsener det hjemmefra, og haaper at bloggen inneholder spor av interressant lesing, ihvertfal for noen av dere.

Hjallis