Climbing volcanoes: Karisimbi 4507m

Trip Start Jul 21, 2007
Trip End Aug 04, 2007

in a tent on the Karisimbi

Flag of Rwanda  ,
Sunday, July 29, 2007

nederlandse tekst zie lager

Sunday 29 and Monday 30 th of July 2007
Today, Sunday 29/07/2007, we will ascent the Karisimbi. Karisimbi means "the white shell". And that's true: you can see that the top is covered with snow!
We drive to Kinigi and pick up the guide. Then, again, we go to the starting point (the same as yesterday). As the Karisimbi is the highest volcanoe of Rwanda, we'll accomplish the ascent in two days. So, this time we have to take with us a tent, sleeping bags, enough drinking water and something to eat in the evening and a few snacks.
We will engage 2 porters to carry our rucksacks.
About 10 soldiers are accompanying us, for our safety -they say- because we could encounter poachers. Another reason is that we are really close to the Congolese border where lots of 'bad guys' are (the exiled Hutu militants) and the RDF soldiers would protect our security.
The track follows the saddle between Visoke and Karisimbi. Some five hours after beginning the trek we arrive at a metal hut which is where the porters stay for the night and where we have to set up our tent. The rocky and sometimes snow-covered summit is a further two to four hours walk through alpine vegetation. This is a wonderful walk although it is quite arduous and conditions can be wet, cold and muddy.
To do this trek you need plenty of warm clothing and a very warm sleeping bag. At evening it gets very cold up there.

nederlandse tekst
Zondag 29 en maandag 30 juli 2007

De volgende ochtend, zondag 29 juli, krijgen we onze stapschoenen netjes proper terugbezorgd. Ze zijn nog een beetje klam, maar dat is niet zo erg, ze zullen wel drogen aan onze voeten terwijl we stappen.

Zelfde scenario als gisteren: om 07 uur zijn we present aan het hoofdkantoortje te Kinigi. Onze gids voor de komende 2 dagen is …… (naam?). Hope moet vandaag met andere groep toeristen naar de gorilla's. Hopelijk valt ….. mee, want hij lijkt ons op het eerste zicht wat stugger dan Hope.

Vermits we een nachtje zullen doorbrengen op de Karisimbi, hebben we de tent en slaapzakken mee. We huren 2 dragers in om het materiaal naar boven te dragen. Het zijn sterke jonge mannen uit het dorp die eigenlijk geen werk hebben, ze doen dit graag , zo verdienen ze nog wat.

Behalve de gids en de dragers worden we deze keer vergezeld door 10 gewapende Rwandese militairen. Vermits we op de berg zullen overnachten moeten we nog beter beveiligd zijn dan op een 1-daagse trektocht.

In het begin volgen we hetzelfde parcours als gisteren. Nadien trekken we door het zadel tussen de Visoke en de Karisimbi. We hebben bij momenten een mooi zicht op de besneeuwde top van Rwanda's hoogste vulkaan. Karisimbi betekent 'witte schelp’ en dankt zijn naam aan het feit dat zijn top regelmatig een witte sneeuwmuts draagt.

Na 5 uur stappen zijn we aangekomen aan de plek waar we zullen overnachten. Hier staat een kleine metalen hut, waarin de gids en de dragers zullen slapen. We worden weer vergast op gietende regen, die valt met bakken op ons neer. Terwijl wij onze tent rechtzetten onder de beschutting van een golfplaten afdak van een soort open schuilhut, maken de 2 dragers een vuur met de natgeregende takken die ze hier verzamelen. Echt een prestatie van die mannen om hier in die natte omgeving een vuur aan te krijgen! 0ndertussen begint het al aardig af te koelen en verwarmen we ons aan het vuurtje. Onze druipnatte regenjassen hangen we te drogen over de balustrade van de schuilhut. Maar of dat drogen hier zal lukken is maar de vraag.

Tijdens de nacht heb ik het super koud, ondanks de 3 truien, de jeans, de handschoenen en de muts die ik heb aangetrokken en waarmee ik zo in de slaapzak ben gekropen.

De volgende ochtend is het opstaan geblazen om 06 uur. We hebben nog een zwaar en steil stuk te gaan tot de top, ongeveer 2 uur klimmen.

Boven is het echt koud, de top is gehuld in mist en er ligt een beetje sneeuw. We zien niet veel en hebben al helemaal geen uitzicht maar de voldoening is groot. We hebben het gehaald, we staan op de top van de Karisimbi! Voor stefaan is het de 21ste keer dat hij op de top van de Karisimbi staat, voor Thomas de 10e keer en voor mij de 3e keer!

De afdaling is even zwaar, dan niet zwaarder dan de beklimming, vooral omwille van de natte en koude omstandigheden.
Eens beneden betalen we de kerel die onze wagen gedurende 2 dagen heeft bewaakt, en dan vangen we de terugweg aan naar Kigali.

We rijden naar onze 'pied terre’ bij Bart. Al onze kleren vliegen in de was, de bruinzwarte vulkaangrond heeft zijn sporen nagelaten. De immer opgewekte en vriendelijke Eustache, de Rwandese hulp die bij Bart poetst, kookt, wast en strijkt, zal die klus wel klaren!