To lake Nabugabo and lake Victoria

Nabugabo Holiday Centre

Flag of Uganda  ,
Thursday, August 2, 2007

For english text scroll down

Na een goede nacht staan we weer vroeg op en breken de tenten af. We maken nog een allerlaatste toer door een deel van het park, en dan moeten we echt wel weer verder. Nu richting Lake Nabugabo. Lake Nabugabo ligt ongeveer op 16 km van Masaka, 6 km van de weg Masaka-Bukakata af. Het ovale meer, 8 km lang en 5 km breed, is een natuurlijk meer en ongeveer 3 km verwijderd van de westelijke oevers van Lake Victoria. Tussen beide meren ligt een ongerept drassig gebied dat uitermate geschikt is om vogels te spotten.

De streek is erg vreedzaam, ideaal om te relaxen, en het verbaast ons niet hier het 'Nabugabo Holiday Centre' aan te treffen, dat via wegwijzers gemakkelijk te vinden is. meer info op http://www.nabugabo.com/.

Het vakantieoord ontstond in 1926 als 'Church of Uganda Resort', en diende als vakantieoord en conferentiecentrum voor de missionarissen van deze kerkgemeenschap. Later werd de naam veranderd in 'Nabugabo Holiday Centre'.

Er zijn enkele 'cottages' te huur en er is veel ruimte om een tent op te zetten (eigen tent wel meebrengen). Douches en toilet zijn vlakbij maar er is geen electriciteit. Het vakantiedomein beschikt wel over een generator die 's avonds een tijdje aangaat (eventueel op aanvraag) zodat je toch niet helemaal in het donker hoeft te zitten.

Er is een erg klein restaurantje, waar je best reserveert als je er 's avonds wil eten. Ze koken er enkel op aanvraag.

Het is een aardige plek om wat uit te rusten, te zwemmen, te vissen, een boottochtje te maken (ook op aanvraag),…  En het wemelt hier van de 'vervet monkeys' (groene meerkat)!

Van hieruit kan je wat uitstapjes maken, zoals naar het nabijgelegen Victoria meer. Wat wij ook deden. Mukakata road leidt ons door de 'wetlands' van Lake Nabugabo, een gebied dat een belangrijke migratie stopplaats is voor meerdere  trekvogels. We zagen massa's gevederden: reigers, ibissen, maraboes, pelikanen,….en een heleboel waarvan ik de naam niet ken!!! Ornithologen kunnen hier hun hartje ophalen.

Tenslotte bereiken we Lambu, een klein vissersdorpje aan het Victoria Lake, waar het bruist van de bedrijvigheid. In het Victoria meer wordt immers volop gevist (vooral op Tilapia), waarna de verse vis onmiddellijk gekocht kan worden, de rest verdwijnt in de klaarstaande koelwagens die de export naar buurlanden (zoals Rwanda) verzorgen.

Uganda's belangrijkste bron van visvoorziening, zowel voor huiselijk gebruik als voor de export, zijn de districten aan het Victoriameer. Vis is in Uganda namelijk de goedkoopste bron van dierlijke prote´nen van hoge kwaliteit en maakt voor 50% deel uit van het dierlijk prote´neverbruik. Vis is dus een belangrijke bron van inkomsten voor het land.

De jongens (Stefaan, Thomas en Simon) nemen een heerlijke duik in het meer, en zijn de attractie van de dag.  Behalve vissers en hun houten vissersbootjes zijn op deze plek niet veel andere attracties  waar te nemen!

's Avonds willen de mannen voor het eten eerst nog een lekkere frisse pint drinken, maar Nabugabo heeft geen elektriciteit en dus ook geen koel bier. Daarom gaan we eerst in een klein dorpje -op ongeveer een kilometer van het vakantiedomein - iets fris drinken. Nadien terug naar het Nabugabo Centre waar ze ondertussen onze maaltijd hebben klaargemaakt. Aan tafel! We genieten in het restaurant bij kaarslicht van een overheerlijke visschotel! Om duimen en vissers bij af te likken! Een erg geslaagd einde van een erg leuke dag!

Daarna duiken we de tent in.

english text
After spending the night in our tent in Queen Elizabeth National Park and after making a last tour through the park, we continue our journey to lake Nabugabo.

Lake Nabugabo is about 16 km from Masaka, 6 km off the Masaka-Bukakata road.
This small oval lake, slightly less than 8 km in length and about 5 km wide, is located about 3 km from the western shores of Lake Victoria, from which it is separated by rough undulating country.
It is a very peaceful place to relax and to watch birds.
At Nabugabo Holiday Centre camping is permitted, but you have to bring your own equipment. There are 5 clean cottages to rent. There's no electricity, but there is a generator who gives power at night when needed. Food is available in the restaurant but you have to order in advance.
It's a nice place to swim, because water is getting deeper gradually.
Church of Uganda Resort, now called Nabugabo holiday center, was built in 1926 as a holiday resort and conference centre for the misionaries of the church (which also runs the Namirembe Guesthouse in Kampala).

Following Mukakata road we finally reach Lambu, a litlle fishing-village at lake Victoria, This road takes us alongside wetlands, with plenty of birds (egret, stork, pelican,....).
At Lambu there is plenty of activity. It's possible to buy some fish from the local fishermen. That's what we did: we bought a nice tilapia, our meal for tonight. We will ask at Nabugabo's if they want to cook it for us. At evening we will enjoy a delicious meal with fish, plenty of rice and succulent vegetables!

Uganda's main sources of fish supply for both the domestic and export markets are the districts on Lake Victoria.
Fish is the cheapest source of high quality animal protein in Uganda and provides over 50% of animal protein consumption. Fish is also a major source of income and an important export commodity.