Moving to Bart's house in Kiovu (Kigali)

Trip Start Jul 21, 2007
Trip End Aug 04, 2007

Flag of Rwanda  ,
Sunday, July 22, 2007

Zondagochtend brengt de Rwandese Teddy onze 'huurwagen' naar het hotel. Het is een mooie Toyota Landcruiser, 4-wiel aandrijving, maar geen turbo waardoor hij soms wat traag is. Maar we klagen niet, het is een prachtige wagen! Eigenlijk is dat hun persoonlijke wagen die ze ons 'verhuren', een mooie bijverdienste voor hen. De man van Teddy is ook een Rwandese militair en collega van Daniel. Ze wonen in een prachtige villa, helemaal ommuurd, en hebben zelfs een Rwandese huisbediende (een 'boy' noemen ze dat in Rwanda). Zij behoren duidelijk tot de rijkere klasse.
In Rwanda heeft al wie maar een beetje geld verdient hulp in het huishouden (voor de was en de plas en als keukenhulp). Die huishoudhulpjes zijn meestal jonge meisjes van het platteland die bijna kosteloos werken maar in ruil wel kost en inwoon krijgen.

In Kigali zijn nu veel sjieke villa's, kantoorgebouwen en banken bijgebouwd sinds wij in 1994 het land verlaten hebben. Toen was Kigali een dorp, nu is het al een heuse stad geworden of toch bijna.
In de jaren 60 (vorige eeuw dus) zijn veel Rwandesen (voornamelijk Tutsis) naar het buitenland (voornamelijk Uganda en Burundi, maar ook naar Amerika) gevlucht omwille van de toenmalige strubbelingen. Sommigen hebben op één of andere manier in het buitenland goed geboerd en na de genocide van 1994 zijn zij of hun nakomelingen met veel poen teruggekeerd naar de heimat. Zij wonen nu in Kigali en hebben hier allemaal sjieke villa's laten bouwen. Sommigen van deze 'teruggekeerden' (zo ook Daniel, hij is geboren en getogen in Burundi) zijn zelfs voordien nooit in Rwanda geweest!

Enfin, we hebben nu een eigen wagen ter onzer beschikking. We rijden naar Kigali, waar Teddy woont en waar we haar thuis zullen afzetten. Maar eerst passeren we eens bij Thomas, die bij Bart logeert in de Rue du Progrès. Bart is een Belgische arts (anesthesist), die voor ABOS reeds 2 (bijna 3 jaar) werkt in Kigali, in het CHK (Centre Hospitalier de Kigali).
Teddy rijdt mee tot bij Bart, we moeten immers eerst nog de 'formaliteiten' i.v.m. de huurwagen regelen. Voor Teddy zijn formaliteiten niet echt nodig maar wij staan erop om de deal toch enigszins officieel te maken door een soort 'wagenverhuurcontract' op te stellen, en we zullen bij Bart iets 'op papier' zetten.
Bart stelt ons voor ook bij hem te logeren, er is nog een kamer vrij, en wij accepteren maar al te graag. Even later voeren we Teddy terug naar haar woning, halen vervolgens onze bagage op in het One Hill Motel en trekken in bij Bart. Gedurende ons verblijf in Rwanda wordt Bart's huis onze 'pied à terre'!

Bart en diens verloofde Appoline stellen voor om samen met hen naar Resero Beach aan het lac Muhazi te gaan. Dat lijkt ons een super idee. Het is rond de middag, we kunnen er eerst een hapje eten en nadien nog wat zwemmen. We kiezen voor een overheerlijke Tilapia opgediend met gebakken banaan. Na het eten nemen we een heerlijk frisse duik in het meer. Nadien doen we een babbel met een interessante groep Belgische jongeren -verpleegkundigen- die hier ook van wat zondags vertier komen genieten. Zij werken reeds enkele weken in een 'gesticht voor zotten' in Remero, waar zij plannen en methodes uitwerken waardoor deze door de maatschappij verschopte mensen op een humanere manier kunnen geholpen worden.

Rond een uur of 3 krassen we op en rijden we allemaal terug naar Kigali. Bart is van dienst op deze zondag avond en moet nog eens naar zijn patiënten.
In Kigali nemen we contact op met Silas (Jules had ons diens GSM nummer gegeven). We spreken af in restaurant Karibu. Na een babbel en na de overhandiging van de brief van zijn broer Jules rijden we naar Silas' huis. De onverharde weg loopt soms steil omhoog doorheen een echte wir war van kleine straatjes, vol putten...., zonder 4X4 geraak je hier echt niet op! Ah, eindelijk zijn we aan Silas' huis aangekomen! Daar maken we kennis met zijn vrouw en 2 kindjes, Audrade en Fabrice, respectievelijk 3 en 1 jaar oud. Zoals overal in Rwanda komen van overal kinderen en ook volwassenen toegelopen om de 'muzungus' te zien. Blanken zijn hier nog steeds een 'attractie'!
Silas werkt bij Utexrwa, een textiefabriek, waar hij het onderhoud doet van de machines, hij verdient er iets van een 6000 Bfr per maand!

Als de avond valt rijden we terug naar het huis van Bart.