Preparing the Volcanoes trekking

La Palme Hotel, Ruhengeri

Flag of Rwanda  ,
Friday, July 27, 2007

"In the heart of Central Africa, so high up that you shiver more than you sweat" wrote the eminent primatologist Dian Fossey, "are great, old volcanoes...nearly covered with rich, green rainforest - the Virungas".

for english text scroll down

Gisteren hebben we de tickets gekocht in het ORTPN kantoor te Kigali: 75$/persoon voor de beklimming van de Visoke en 175$/persoon voor de beklimming van de Karisimbi. Een bezoek aan de gorilla's laten we voor wat het is, we hadden dit trouwens niet gepland… en als we al van gedacht zouden veranderd zijn dan hadden we toch geen tickets meer kunnen bemachtigen: tot einde september zijn alle gorilla-trekkings volgeboekt!

We maken onze pakken voor 3 dagen vulkanen. Wat nemen we allemaal mee: een tent (onze tent is groot genoeg voor 3 personen), slaapzakken (wij hadden de onze mee uit België, Thomas kan er één lenen van Bart), regenkledij, waterdichte bergschoenen, warme truien,….ik neem zelfs een muts en handschoenen mee! Ik herinner me van vroeger dat het 's nachts bar koud kan zijn op de vulkaanheuvels! Ook water en wat proviand (o.a. parovita koeken) gaan mee.

Als alles in de Toyota is ingeladen, vertrekken we richting Ruhengeri!

Voor overnachting in Ruhengeri hebben we donderdag dus al gezorgd, dat dachten we tenminste. Als we in Ruhengeri aankomen aan hotel Muhabura blijkt dat er helemaal geen twee kamers op onze naam gereserveerd staan, en beter nog: ze hebben nog maar één 2-persoonskamer vrij. En wij zijn met drie, wat nu gedaan? Misverstand? Dit is typisch Afrika!
De hotelverantwoordelijke is toch een beetje verveeld met de affaire en belt voor ons naar hotel 'La Palme' om te horen of zij nog kamers vrij hebben. Gelukkig is het antwoord positief en dus verhuizen we naar het iets verderop in de straat gelegen hotel 'La Palme'. La Palme is van een hogere prijsklasse, maar al bij al zitten we er toch goed gelogeerd, een erg verzorgd hotel met gerieflijke kamers, we hebben er zelfs televisie. Het eten en het ontbijt zijn er erg lekker!

english text

Today we are driving to Ruhengeri, where we will spend the night in hotel 'La Palme'.

Our plan for the next three days is to ascent two volcanoes, Visoke and Karisimbi, without visting the gorillas. To visit the mountain gorillas, reservations must be made in advance (if you want to be guaranteed a place on the day you want to go) at the ORTPN (Office Rwandais Touristique des Parcs Nationaux) or through local tour operators.
They told us that all the groups are booked up untill september! But, we don't mind, we visited the gorillas 14 years ago and we still cherish this experience. In Volcanoes National Park, ORTPN organizes also fascinating trekking on the volcanoes, during which experienced guides lead you through the dense forest while enjoying wonderful nature. If weather is favourable you'll be rewarded with spectacular views over the mountain chain!

Yesterday we went to the ORTPN at Kigali and paid the tickets: 75$/person for the Visoke (one day trekking) and 175$/person for the Karisimbi. ORTPN provides guides, but trekkers should bring their own camping equipment and suitable clothing.
All hikes depart from the park headquarters at Kinigi at round 07.30 (check-in-time 07.00), the same departure time as for gorilla tracking, which means that visitors can undertake only one activity per day within the park. We would prefer to do a 2-days trekking on the Visoke and Karisimbi volcanoes without returning to the base, but it is not allowed. So...we have to spread it: it will be a 1-day trekking on the Visoke, return to the starting point and then overnight in the hotel. The next day we'll do a 2-days trekking on the Karisimbi: we have to start from the same starting point as from where the Visoke trekking began.

Volcanoes National Park
Situated in the far northwest of Rwanda, the Volcanoes National Park protects the steep slopes of this magnificent mountain range - home to a unique species, the mountain gorilla - and the rich mosaïc of montane ecosystems, which embrace evergreen and bamboo forest, open grassland and swamp. Five volcanoes make a chain, which covers an area of 16000ha: Karisimbi (4507m), Visoke (3711m), Sabyinyo (3634m), Gahinga (3474m) and Muhabura (4127m).
It was here that biologist Dian Fossey worked until her death in 1985. All five volcanoes are extinct, the active ones are located in Congo (two of them erupted recently; the Nyiragongo erupted in January 2002 and the Nyamulagira in July 2002).