Back to Kigali

Trip End Aug 04, 2007

Flag of Rwanda  , RW.10,
Thursday, July 26, 2007

for english text scroll down

Heel vroeg maken we ons klaar om terug naar Kigali te rijden. Dit kunnen we niet zonder via Ruhengeri te passeren. We maken van de gelegenheid gebruik om in het ORTPN kantoor van Kinigi (op 11 km van Ruhengeri) informatie in te winnen over de beklimming van de vulkanen Karisimbi en Visoke. Dit wensen we immers in het weekend, samen met Thomas, te doen.

Het Virungagebergte is een keten van acht vulkanen die verspreid liggen over Congo, Uganda en Rwanda, over een afstand van 60 km. Vijf ervan liggen in Rwanda, in het Parc National des Volcans, nl. Karisimbi (4507m), Visoke (3711m), Sabyinyo (3634m), Gahinga (3474m) en Muhabura (4127m). Het Park is het oudste Nationale Park in heel Afrika, het is in 1925 gesticht, met de bedoeling de berggorilla's die er leven te beschermen. In 1967 kwam Dian Fossey naar het Park om onderzoek te doen naar de gorilla's.

Het is absoluut niet toegelaten de vulkanen op te gaan zonder gids. We willen n de Karisimbi n de Visoke beklimmen. Dit hadden we graag aansluitend gedaan, maar in het kantoortje zeggen ze ons dat dat niet mag. We moeten de vulkanen 1 per 1 beklimmen, dus steeds terugkeren naar het vertrekpunt, enkel voor de beklimming van de Karisimbi is het toegelaten op de vulkaan te overnachten. We moeten dus 1 dag voorzien voor de Visoke en 2 dagen voor de Karisimbi, en tussen beide beklimmingen moeten we een overnachting in een hotel voorzien.
We kennen hotel Muhabura nog van vroeger, een degelijk, niet te duur hotel. We reserveren er 2 kamers (1 voor ons en 1 voor Thomas) voor 2 nachten, nl. de nacht van vrijdag 27/07 op zaterdag 28/07, en de nacht van zaterdag 28/07 op zondag 29/07/07. Zo, dat is dan ook geregeld!

Ruhengeri is een levendige, drukke stad, niet zo druk als Kigali maar toch ook druk. De straten worden ingepalmd voornamelijk door stappende mensen die werkelijk alles meezeulen op hun hoofd: takkenbossen, manden, waterkanisters,.... Die Afrikaners zijn echte jongleurs! Iedereen draagt zijn steentje bij: mannen, vrouwen n kinderen. Baby's worden, gewikkeld in een panje, meegedragen op de rug van de mama of van een ouder zusje dat soms zelf amper de luiers is ontgroeid! Het woord luiers niet letterlijk nemen natuurlijk, daar hebben ze hier het geld niet voor!
Aan lokale waterbronnen staan rijen mensen aan te schuiven om hun gele plastieken waterkruiken te vullen. Bijna niemand heeft hier stromend water in huis.

De streek rond Ruhengeri is een vruchtbare streek, te danken aan de vruchtbare lava aarde. Bijna het hele jaar door kunnen hier groenten verbouwd worden, aardappelen, tomaten, wortelen...
We zien hier ook uitgestrekte theeplantages, en pyretrumvelden. De steile hellingen en het iets koelere klimaat hier in het noorden zijn ideaal voor de verbouwing van de theeplant en ook van pyretrum. Uit pyretrum wordt een natuurlijk insecticide gewonnen.

Zo, en nu is het werkelijk tijd om terug naar Kigali te rijden. Onderweg zijn we nog getuige van een 'Gacaca'*.

In Kigali trekken we voor 1 nacht terug in bij Bart. Dat is toch wel gemakkelijk zo ne 'pied terre'. We kunnen even uitblazen, een babbeltje slaan met 'gastheer' Bart, onze indrukken verwerken en op 't gemak alles klaar maken voor de tochten op de vulkanen.

Thomas heeft vandaag in het Muhima hospitaal helemaal alleen een KEIZERSNEDE mogen doen! Na bijna een maand geassisteerd te hebben bij operaties, mocht hij voor het eerst de keizersnede van begin tot eind VOLLEDIG EIGENHANDIG uitvoeren. Dat was zijn vurige wens, dat hij dit na 4 weken zou mogen doen. n het is hem toegestaan n gelukt! Hij is erg gelukkig en enorm fier op zijn prestatie!

english text
Early in the morning we leave hotel Musanto in Gisenyi......... first passing by Ruhengeri. We want to ask some information about trekking in Volcanoes National Park, since we like to ascend the volcanoes Visoke and Karisimbi..
Ruhengeri, nowadays known as Musanze, lies near the Volcanoes National Park in the northwestern part of the country, home of the mountain gorilla.

The steep slopes and cool climates of Rwanda are well suited for the production of tea, tea accounts for 60% of export earnings.
We also see Pyrethrum fields. Its extract is used in insect repellant.
Pyrethrum production has not been fully exploited, despite the potential to generate substantial export earnings. The northern provinces of Ruhengeri and Gisenyi provide suitable climatic conditions for the development of this crop.

Running water and electricity work intermittently; on every street, people line up with large yellow jerrycans to fill at public wells.
People are carrying everything on their head.

Driving back to Kigali, we see a 'gacaca'* court . The Gacaca Court model is based on traditional Rwandan tools for resolving conflict.

Back in Kigali, Thomas tells us that today he was allowed to do all by himself his first caesarean operation at Muhima hospital! He was so looking forward to it and now he finally finished the job!!!! Mother and child are doing great! Thomas is so proud and happy!
Muhima hospital is renowned for caesarian operations. Woman from all over the country with problematic pregnancy are coming to Muhima hospital.

*The name "Gacaca" means "on the grass" and refers to the grassy area where people would meet. Throughout Rwanda's history, neighbors have settled disputes by adjourning to the gacaca to sit, discuss and mediate personal and community problems.
But now these Rwandan courts are faced with trying more than 40,000 prisoners implicated in the genocide of 1994. Most of the accused have been in jail for more than 10 years without trial. While the masterminds of the genocide -- those who planned, organized and incited it -- will be tried by the International Criminal Tribunal for Rwanda operating in Tanzania, and others charged with murder will be tried in regular criminal courts, the many more who abetted the slaughter will go before the gacaca courts. The gacaca judges are not lawyers, but respected persons selected by the community.