The long and winding road alongside lake Kivu

Trip Start Jul 21, 2007
Trip End Aug 04, 2007

Musanto House, Gisenyi

Flag of Rwanda  , RW.05,
Wednesday, July 25, 2007

for english text scroll down

Vandaag wordt het een dagje 'piste rijden' langs het Kivu meer: 220 kilometer van Cyangugu via Kibuye tot Ginsenyi, over niet geasfalteerde baan. We hebben het ervoor over, we herinneren ons dat het landschap hier prachtig is: dat zicht op het Kivumeer met zijn vele baaitjes en eilandjes staat voor altijd in ons geheugen gegrift!

Het zicht in deze periode is niet zo denderend, er hangt een soort mist over het meer en de heuvels, maar toch genieten we!

Kibuye is prachtig gelegen. Vroeger (jaren '90) brachten we in Kibuye meerdere verlengde weekends door, in de 'Guest House'. Het was dé 'verlengde-weekend'-plek bij uitstek, zeker voor families met kinderen. Het was een aardige plek met vertier voor groot en klein: een tennisveld, een strandje aan het water waar de volwassenen konden bijpraten, een boekje lezen, wat zwemmen, zelfs surfen (!!!)… en waar de kinderen naar hartenlust konden spelen in het zand….
Herinneringen....

We nemen er een kijkje en zien dat de Guest House verlaten is, gelukkig nog niet in verval maar toch wel goed op weg….. alhoewel, een militair houdt er de wacht en zegt dat we het terrein moeten verlaten, dat we hier niets te zoeken hebben. Er wordt toch voor gewaakt dat er niet ingebroken of gestolen wordt en ook 'pottenkijkers' worden geweerd! Hopelijk krijgt de Guest House ooit wel eens zijn statuut van 'zalig vakantieoord' terug.

De weg tussen Kigali en Kibuye is nu volledig geasfalteerd, in 1992-94 was het nog piste en deden we er 4 uur over om de 126 km af te leggen!
Maar wij hebben die weg vandaag niet nodig. Van Kibuye rijden wij immers verder noordwaarts, Gisenyi is onze volgende etappe.
Ook aan Gisenyi hebben we mooie herinneringen. Hier zwommen de kinderen in het meer en bouwden zandkastelen op het strand....

We zoeken en vinden een geschikt en verzorgd hotel, 'Musanto house'.
Aan de lange wandelpromenade naast het meer liggen de vele koloniale villa's -ooit mooi onderhouden- er nu wat verwaarloosd bij.

english text
After exploring and admiring the wonderful nature of the Nyungwe Forest, we continou our way to Cyangugu at Lake Kivu, where we check in at Hotel du Lac before sunset. Hotel du Lac is a nice hotel near the Rusizi river. The Rusizi river forms the frontier with Congo.
Wednesday we drive alongside lake Kivu from south to north. We like to drive in one day the approximatly 220 km from Cyangugu (in the south) over Kibuye to Gisenyi (in the north).
We enjoy the beautiful views to the lake.
Kibuye
lies on the eastern shore of Lake Kivu, about halfway down, and between Gisenyi and Cyangugu. It is known as a beach resort.
Gisenyi
features a resort on the shores of Lake Kivu, with several hotels and sandy beaches. The area is also known for water sports. The city centre lies away from the lakeshore, up a hill and features extensive lava formations from the eruptions of nearby Mount Nyiragongo.
Gisenyi is also home to BRALIRWA, the only brewery in Rwanda, which manufactures various local beers, Primus and Mutzig as well as Amstel, Guiness and a range of Coca cola brand soft drinks.