Jiquilillo and Estero Padre Ramos

Trip End Feb 09, 2009

Flag of Nicaragua  , Chinandega,
Friday, February 6, 2009

for english text scroll down

Reserva Natural Estero Padre Ramos, vlakbij het dorpje Jiquilillo gelegen, is een tropische rivierdelta die uitmondt in de Pacifische Oceaan. Het is een paradijs voor honderd diersoorten, waaronder vooral veel vogels. Ook hier is het mogelijk om het mangrovegebied te verkennen met een lancha.

Wij houden het bij een wandeling over het strand van Jiquilillo, een enorm uitgestrekt mooi strand waar deze keer wel wat beweging van andere wandelaars te bespeuren valt.
Tijdens de strandwandeling bemerken we zelfs een hotelachtige accomodatie, "Monty's Surf Camp Hotel" genaamd. Ziet er wel leuk uit.

Aan het eind van het schiereilandje zien we honderden enorme vissen die uitgespreid op
houten staketsels in de zon liggen te drogen. We laten ons verleiden en kopen voor 150 cordoba een gedroogde gezouten vis, de kleinste die we vonden maar nog veel te groot voor ons beiden. We zullen de vis vanavond soldaat maken op de binnenpatio aan onze hotelkamer. We weten
nu al dat we al dat zout met flink wat drank zullen moeten blussen!

english text
Chased away by the bees, we leave Potosí for Jiquilillo and Estero Padre Ramos.

On the edge of the tiny fishing village of Jiquilillo we end up to a breathtaking sandy beach. In this part we don't see other tourists, just friendly villagers and fishing boats!
Walking on the -almost desolate- beach of Jiquilillo, it's funny to discover a "surfing lodge" (called 'Monty's Surf Lodge') right on the beach ! We didn't expect to find such an accomodation in this corner still unexploited by tourism, our travelguide doesn't even mention it! We are not 'surfers', so we didn't take a closer look, but 'Monty's Surf Lodge' looks allright.

North of Jiquilillo, a large estuary called the Padre Ramos Estuary, preserves a large mangrove forest and offers some spectacular nature. There is also some tourism infrastructure present at this natural reserve, which makes it possible to explore this unspoiled region and enjoy some of Nicaragua's finest nature.