Climbing the Maderas volcano

El Castillo, Altagracia

Flag of Nicaragua  ,
Saturday, January 31, 2009

for english text scroll down

Volgende dag zelfde scenario als gisteren. Opstaan om 5u30, zodat we weer kunnen vertrekken om 06uur. Evenals gisteren is Ramón op het appčl. Deze keer nemen we wel de wagen want we moeten naar het andere schiereilandje rijden, toch wel een eind vanaf hier. Een uurtje later komen we toe aan Finca Porvenir, het vertrekpunt voor onze tocht op de Maderas vulkaan.
We beginnen weer langzaam stijgend, eerst doorheen bananenplantages. Stilaan verandert de begroeďng en komen we in de habitat van kapucijneraapjes, die onze aandacht trekken door hun typische geluidjes.
Na ongeveer een uur stappen krijgen we een prachtig uitzicht op de Concepción en de isthmus. Wat is het hier toch mooi!
Naarmate we stijgen wordt het vochtiger en verandert het pad in een glibberige, zompige glijbaan wat het stappen niet gemakkelijk maakt. En ik geloof mijn eigen ogen niet: sommige klimmers die we passeren dragen sandalen, 1 meisje heeft zelfs SLIPPERS aan haar voeten! Niet te geloven hoe zij daarmee door die modder naar boven geraken......!
Ramón is weer een praatwaterval. Hij vertelt dat de grond hier bestaat uit klei (baro), en leert ons weer de namen van allerlei planten, bloemen en vogels (namen die ik ondertussen alweer vergeten ben).
Hoe hoger, hoe vochtiger, het verandert nu meer en meer in regenwoud. En het begint weliswaar zelfs te druppelen! We besluiten om onze regenjassen maar aan te trekken.
Eens op de top is er eigenlijk weinig te zien, de bomen benemen het uitzicht... Daarenboven is de top ook volledig in wolken gehuld. Vermits we niet van een uitzicht kunnen genieten, gaan we voor een andere uitdaging. 100 meter lager bevindt zich het kratermeer, en Ramón vraagt of we nog de moed hebben om er naar toe te gaan. Natuurlijk willen we het kratermeer zien!!! Dus dalen we weer 100 meter naar beneden via een erg steil modderig pad, en plots staan we in een grote vlakte waarvan een deel gevuld is met water: het kratermeer! Maar erg veel zien we niet van het meer omwille van de mist. bij het kratermeer treffen we nog een hoop andere toeristen aan. Hier eten zij en ook wij onze pic-nic op. Nadien weer 100 m steil omhoog, de krater uit, en dan vangen we de terugtocht aan.
De afdaling zal even veel tijd in beslag nemen als het klimmen. Vaak gaat het al schuivend en slippend omlaag. Ook weer vermoeiend. 9 uur later staan we moe maar voldaan terug aan de wagen! Nu nog een uur rijden terug naar ons hotel El Castillo in Altagracia.

english

Despite being the smaller volcano on the island of Ometepe the Maderas still is a huge volcano, almost 1,400 meters high. The Maderas volcano is dormant and has an altitude of 1394 meters. Its slopes are covered in forest where you can easily spot howler monkeys and white face monkeys. The vegetation is abundant and the trees are so leafy that they continuously color your hike in a green hue. The green color is alternated by other colors from the colorful flowers that grow in the zone, including a rich variety of orchids.

The zone of the Maderas volcano is a rural zone with its small agricultural villages and large, productive farms. Several of these haciendas have been equiped with comfortable and cheap hotels, both north and south of the volcano. Within the estates or very close to them you can find petroglyphs (pre-Columbian traces), often easily accessible by hiking trails.
Coffee plantations are located at the bottom part of the volcano. More uphill grows a cloud forest - a quality in the Pacific only shared by the Mombacho volcano. A high humidity and a dense forest are the result of this climate. Furthermore, there is a lagoon in the inactive crater of the volcano.

Ascending the volcano is only possible by foot. I saw some people wearing slippers!!! But I strongly recommend to wear a good pair of walking shoes, because the humidity transforms the trail into a muddy, slippery path. The more you ascend, the worse it gets. Sometimes you really have to climb instead of walk.

Although the Maderas is less steep than the Concepción Volcano, it still is a long trail!

The trail starts off quite steep but in good condition. In the beginning we are walking through coffee and tobacco plantations, and we also pass some petroglyphs (ancient stones with carvings). After about one hour we arrive at a nice lookout from where we can see the Concepción volcano and the lake. Some people don't get any further than this lookout, they just want to enjoy the marvellous view. Hiking will get tougher from this point, because  we are getting into the remaining rainforest. From now on there are trees everywhere, so we don't have great views anymore. It is also often clouded, which diminishes the view even more (remember it's a rainforest!).

On the top of this volcano you can find a small but mystical crater lake. The lake itself is cold and often covered in mist.

Then descending the volcano will take at least the same time as ascending. It always gets muddier later on the day, so we will be carefully and slowly managing our way down. We made the whole trip in about nine hours. Another fantastic day to remember!!!