Climbing the Concepción Volcano

Trip End Feb 09, 2009

Flag of Nicaragua  ,
Friday, January 30, 2009

for english text srcoll down

Vandaag om 5u30 opgestaan.We hebben immers afgesproken met gids Ramón om stipt 06 u te vertrekken van aan het hotel, richting vulkaan Concepción. Volgens de gids is het een zware tocht, en gelijk heeft ie. Het zal een lange tocht worden van 10 uur (heen en terug)! De Concepción is de hoogste van de 2 vulkanen op Ometepe, nl.1610m hoog. Op zijn flanken heeft het een tropisch woud. De Concepción is een actieve vulkaan en wordt beschouwd als gevaarlijk omdat er regelmatig uitbarstingen zijn (niet elke gids wil je tot aan de krater brengen).

Van aan het hotel is het nog een eind tot aan de voet van de vulkaan, waar de eigenlijke beklimming start. Langzaam stijgend, op een aarden pad doorheen bananen- en koffieplantages, beginnen we aan onze tocht .
Na een stevige stap van 45 minuten zijn we aanbeland aan de voet van de vulkaan en kunnen we eindelijk beginnen aan het echte werk. Hier begint de echte vulkaanbeklimming.
Stilaan wordt de klim steiler, het pad moeilijker, als je dit een pad kan noemen! Het ligt hier bezaaid met grote keien en we springen gedurig van de ene naar de andere lavasteen. Best vermoeiend! Halverwege eventjes uitrusten en genieten van een prachtig uitzicht op de Maderas vulkaan en de isthmus die beide schiereilandjes verbindt. Waaaaw!
Ramón is een aangename gids. Hij is grappig en onderhoudend. Vertelt honderduit en leert ons de namen van de verschillende bomen, planten en bloemen (die ik ondertussen wel al vergeten ben).
Op ongeveer een 100 m onder de kraterrand, lassen we op aanraden van Ramón een pauze in om iets te eten. Aan de kraterrand is dit niet mogelijk, gezien de felle wind en de ongezonde naar rottende eieren geurende zwaveldampen die uit de krater komen.
Na de korte pauze banen we ons een weg omhoog, de harde wind en de intussen neerdruppelende regenvlaag trotserend! Amaai, geen gemakkelijke klus zo opboksen tegen die felle wind die ons rond de oren giert! Die laatste 100 meter... die zijn nog een stevige kuitenbijter!
Maar eenmaal aan de kraterrand worden we beloond met een spectaculair zicht. We zetten ons in stelling voor de foto... waw, wat is die aarde heet onder ons zitvlak! Na een 10-tal minuutjes vangen we de terugtocht aan, de grond wordt hier letterlijk wat te heet onder onze voeten. Ook de felle wind is onaangenaam. De terugtocht is een even zware dobber, misschien zelfs nog zwaarder dan de beklimming. Dit is echt geen tocht voor softies!

Tien uur later zijn we moe maar voldaan terug in het hotel. Tijdens een heerlijke douche al de vulkaanaarde van ons laten afspoelen. Maar o wee, als het Stefaan's beurt is om onder de douche te staan komt er plots geen water meer uit de kraan. Blijkt er in het dorp een technisch probleem te zijn dat pas tegen 22u zal opgelost zijn. We zijn doodop, en kruipen om 19 u onder de lakens. Stefaan dan maar zonder wasbeurt die avond!

english text
A true giant among the Nicaraguan volcanoes, the Concepción (1610m) dominates the western side of Ometepe Island.
Climbing the Concepción is a great challenge, but definitely worth the effort.
Do not ascend any of the volcanoes without a professional guide, because you take the chance to get lost which can be dangerous on the slope of a thickly forested volcano.

Yesterday evening we made an appointment with Ramón, a nice fellow. He will be our guide during our hikes on volcanoes Concepción and Maderas.

We start our trip immediatly at the hotel. Ramón is already waiting for us. There we go, it's 6 'o clock in the morning. After a walk of about half an hour we easily reach the foot of the volcano, where is the start of the hike. From here we rapidly ascend, first walking through banana and coffee plantations. We enjoy stunning nature and spectacular views.
Further on the climb becomes tougher and we have to climb big rocks that somehow form the trail and lead to the crater. Along the way we pass different types of vegetation, including a small forest and spectacular plants. Closer to the top the views are often limited by clouds, and we have to support a very strong wind!
Finally, watching the sulfur smoke come out of the crater on the top of this volcano is a truly magnificent experience. Going up and down took us about ten hours, it was not an easy climb! The hike was pretty extreme, at times hurting our feet on the pumice stones that give shape to the trail. But nevertheless we are most definitely tired and proud!

The Concepción is a cone-shaped stratovolcano. The most recent violent eruption occurred in 1986, which heavily affected people living on this side of the island. The volcano continues to emit ash and gases. As recent as August 2005 the Concepción threw out ash, and seismic
activity around the island increased, prompting many to think the Concepción was about to erupt. Gradually the seismic activity decreased, however, and the expected did not take place.