To the north central mountains of Nicaragua

Trip Start Jan 24, 2009
Trip End Feb 09, 2009

Sollentuna Hem

Flag of Nicaragua  ,
Sunday, February 1, 2009

for english text scroll down

Na een fantastisch verblijf op het prachtige eiland Ometepe, keren we terug naar het vasteland.

We staan weer super vroeg op en rijden via de goed aangelegde baan van Altagracia naar het havenstadje Moyogalpa . Om 7u30 stipt (na een rit van een half uurtje) komen we aan in Moyogalpa en parkeren we de wagen op de kade waar de ferry die ons terug moet brengen naar San Jorge zal aanmeren.
We begeven ons met onze retourtickets naar het kantoortje en vragen om hoe laat de ferry vertrekt. We hebben nog een 1 1/2 uur alvorens de ferry vertrekt, net tijd genoeg om te voet nog wat door het stadje te slenteren. Omwille van het vroege uur is er nog niet veel leven in Moyogalpa, enkele andere toeristen die eveneens de ferry wensen te nemen komen met mondjesmaat toe. We vinden een bar die open is en bestellen er een opwekkende "café con leche". Aan onze koffie slurpend bewonderen we een aan de muur hangend kleurrijk schilderijtje dat een uitbarsting van de vulkaan Concepción moet voorstellen. Dat herinnert er ons nog eens aan dat deze vulkaan nog steeds actief is!

Ah, daar komt de ferry aan. 't Is tijd om ons terug naar het haventje te begeven. De ferry meert aan en we mogen de wagen de boot oprijden. Een man tikt enkel keren op het autoraam en wijst vervolgens naar één van onze achterbanden. Oh jee! We hebben een platte band! Vriendelijk en gewillig als ze zijn, vraagt de man: ¿cambiar rueda? En na een welwillende ¡Sí! Van ons, steekt hij onmiddellijk een handje toe en helpt Stefaan om de band te vervangen!!!
Na de boottrip van 1 uur 15 minuten rijden we naar Managua om de platte band in orde te laten zetten. We passeren opnieuw langs het Avis-kantoor in de luchthaven. Eerst zegt de man dat we zelf voor een nieuwe band moeten zorgen. Maar daar zijn wij niet mee akkoord: de banden van de wagen waren 'klets' toen we de wagen gekregen hadden en we vinden het niet onze fout dat er eentje lek gelopen is. Dus na wat aandringen en tegenpruttelen onzer 't wege, moeten we tenslotte toch niet zelf opdraaien voor de platte band en krijgen we uiteindelijk vrij snel een wisselwagen (opnieuw een Toyota Yaris) zodat we niet te veel tijd verliezen. Na dit oponthoud kunnen we weer verder reizen met een gerust gemoed.

Als volgende bestemming hebben we het iets noordelijker gelegen centrale hoogland uitgekozen. Matagalpa en Jinotega zijn gekend om hun koffieplantages. Het landschap is hier weeral prachtig. De weg slingert zich langzaam maar zeker  omhoog langs groene heuvels en valleien. De temperatuur wordt iets minder heet, een ideaal klimaat voor de groei van de koffieplanten.
We gaan in Jinotega op zoek naar een hotelletje en komen terecht in 'Sollentuna Hem', weeral een net hotelletje dat gerund wordt door een zweeds/nicaraguaanse dame.

's Avonds mogen we de wagen binnenrijden veilig achter een stevige ijzeren poort op een kleine open patio die meer als parkeerplaats wordt gebruikt en die naast het hotel is gelegen.

We gaan nog iets eten in restaurant "Cony", en keren dan met goed gevulde maag terug naar Sollentuna Hem. We zijn rijp voor ons bed!

english
It's time to take the ferry to San Jorge. On the ferry we have a flat tire, but they help us to change it.
From San Jorge we drive over Rivas to Managua. At the Avis-office we explain that we need another tire, but they just give us another car! Now we can continue our trip.

We want to go to Jinotega, in the central highlands.
(The map pin goes straight from Ometepe to Jinotega, but of course we went all the way back via San Jorge, Rivas, Managua and from Managua we drive via Tipitapa to Jinotega.)
We go to explore the beautiful countryside between the coffee towns of Matagalpa and Jinotega, and we also make a little visit to the town of San Rafael del Norte.

Matagalpa and Jinotega are the 'must visit' cities if you are interested in seeing Nicaraguan mountain region. It is a good jumping off point for visiting the coffee and cattle farms in the area. If you like mountain hiking, bird watching, ecotourism, agritourism, mountain scenery for photographs and temperate climate Matagalpa or Jinotega may be the place to visit.

Jinotega is located in the north central mountains of Nicaragua, 160 kilometers from the capital, Managua. The city is situated in a valley encircled by high mountains, some covered with pine trees and some covered with cloud-covered rain forests.

From within Jinotega you can see Peña de La Cruz, a hill with a cross at the top. The location provides splendid views of the Jinotega valley and surrounding mountains. At the base of Peña de La Cruz within Jinotega there is a cemetery. We cross through the cemetery and ask a friendly man where the "sendero" or trail to the cross is located. He is very kind and even walks with us for a little while to show us the path uphill, which isn't that easy to find. The walk to the top is steep at times, and taking about 30-60 minutes. The view is fantastic!

Located in a small, narrow mountain valley, San Rafael del Norte is one of those picturesque places that tourists rarely visit. It is a bit off the beaten track, about 45 minutes out of the city of Jinotega along a good gravel road, and has little to entertain the tourist. The site of so many historical events that had an impact on Nicaragua's recent history, is again a sleepy, attractive mountain town by the banks of the Rio Viejo.

General Cesar Augusto Sandino made this wild corner his home for a while. Augusto Sandino was a Nicaraguan revolutionary and leader of a rebellion against the U.S. military presence in Nicaragua between 1927 and 1933. San Rafael del Norte supported the Sandinistas back in the early days of the revolution.