Isla de Ometepe: from Moyogalpa to Altagracia

El Castillo, Altagracia

Flag of Nicaragua  ,
Thursday, January 29, 2009

for english text srcoll down

Na de vrij korte boottrip (1u 15') meren we dus aan in Moyogalpa. Dankzij zijn havenstatus heeft Moyogalpa veel hotelletjes. Maar wij zijn niet geïnteresseerd in Moyogalpa, wij zijn geïnteresseerd in Ometepe's vulkanen. Dus rijden we onmiddellijk door naar Altagracia. We wisten niet dat er via het binnenland een goede rechtstreekse weg loopt tussen Moyogalpa en Altagracia, en daardoor hotsen en botsen we gedurende meer dan een uur op de niet verharde kustweg.Tja, dat heeft ook zo zijn charmes!
We lazen dat het mogelijk is om vanaf Altagracia de Concepción te beklimmen. Op zoek naar een hotel belanden we in hotel 'El Castillo'. Voor 15 US$/nacht hebben we een basic maar ruime kamer voor 2 personen met badkamer (douche en toilet) en airco. Het is een verzorgd hotel en ze hebben ook een restaurant.
We verkennen Altagracia. Het is geen grote stad, er valt niet zo veel te beleven. We wandelen er wat rond en stoten op 'Museo Ometepe'. Om de plaatselijke economie te steunen bezoeken we dit kleine maar aardige museum. Het informeert de bezoeker over ontstaan en werking van vulkanen, en het bezit naast enkele archeologische vondsten ook een paar precolombiaanse beelden. Verder heeft Altagracia nog een oude kerk, aan het Parque Central, en op het plein bij de kerk staan eveneens enkele oude precolombiaanse beelden. Ze zijn uitgehouwen uit lavasteen en stellen dierenfiguren voor.
's Avonds eten we een lekkere spagetti bolognese in het hotel en informeren naar de mogelijkheid om de 2 vulkanen te beklimmen. Het wordt ten zeerste afgeraden om alleen, dus zonder lokale gids, de vulkanen op te trekken. Vooral op de Concepción raak je makkelijk de weg kwijt, daar is immers geen echt pad om te volgen. In het verleden zijn er regelmatig mensen tijdens een vulkaanbeklimming verdwaald en 3 jaar terug zijn er zelfs 2 toeristen (een Australiër en een Amerikaan) dodelijk verongelukt.
De meeste toeristen beklimmen enkel de Maderas, wij willen beide vulkanen beklimmen! We worden voorgesteld aan een gids en bespreken met hem een eerste vulkaantocht die we morgen willen maken. Na met de gids een afspraak te hebben gemaakt over het te betalen gidsgeld (15 US$/persoon) wil hij morgenochtend met ons naar de top van de Concepción trekken (en ons ook heelhuids weer beneden brengen). De afspraak is om om 06 uur aan het hotel te vertrekken, dan is het nog een 30 à 45 minuten stappen tot aan de voet van de vulkaan waar de eigenlijke tocht begint. We kruipen om 19 uur in bed. Het wordt morgen immers een lange en fysiek erg zware dag, dus willen we goed uitgeslapen zijn om morgen fit aan de tocht te kunnen beginnen.

english
We arrived at Moyogalpa after a boattrip of 1,15 hour. There's noth much to do in Moyogalpa, but due to it's port status it has many hotels.
The region north of Moyogalpa has small, rural settlements and beautiful but rarely visited
beaches. A newly paved road connects Moyogalpa with the city of Altagracia, which has dramatically decreased travel times between these towns. The distance is about 24 kilometer, and it
takes around 30-40 minutes to get from Moyogalpa to Altagracia and vice versa.
For the unpaved roads, you need a high clearance vehicle.There are also taxies and buses on the island. Buses and microbuses allow you to get to most places on the island.
The road to the Maderas Volcano is still unpaved and it requires more time and effort to get to this side of the island.
As we are not interested in Moyogalpa -we came to Ometepe to ascend volcanoes, remember!-, we take that paved road to Altagracia.
The second most important city of Ometepe is Altagracia, located northeast of the Concepción. Its original name was Astagalpa (meaning ‘house of the herons’ in náhuatl), but it was changed with the arrival of the Spanish and Castilian culture.

In Altagracia we find a good hotel, 'El Castillo'. It will be our 'base' for the trekkings on Ometepe's two volcanoes.
We go for a walk in Altagracia, which is a calm little town where life is relaxed. In the streets pigs and chicken are looking for something to eat in the garbage.
Altagracia has an attractive church within its park some pre-Columbian statues. There's also a little museum, 'Museo de Ometepe', that we visit more to support the locals, than to see great archaeology:  various examples of pre-Columbian ceramics, statues, and petroglyphs -all found at the island- are displayed overhere.

The island was inhabited by different tribes during certain eras. The Chibchas from South-America came to Ometepe, as well as the Chorotegas and the Nahuas from Mexican territory. You can see this cultural heritage in the different styles used in ceramics, crocks, instruments, statues, and petroglyphs that are located throughout the island and in the museum.