From San Jorge to Isla de Ometepe

El Castillo, Altagracia

Flag of Nicaragua  , Rivas,
Thursday, January 29, 2009

for english text scroll down

's Ochtends vroeg opgestaan en zelf een ontbijt geïmproviseerd want in het hotel serveerden ze geen ontbijt. Fruitsap, bananen, druiven en toast met konfituur... lekker en gezond. Eén dagje strand en rust is voor ons meer dan genoeg, we willen terug wat actie. We plannen een paar dagen door te brengen op Ometepe eiland. 'Isla de Ometepe' ...met zijn 2 prachtige vulkanen.. al zo veel over gehoord! We zijn echt benieuwd en klaar voor nieuwe uitdagingen. De vulkanen lonken, we willen ze beide beklimmen!
Om 08 uur verlaten we hotel Anamur en rijden naar San Jorge. Het is een havenstadje aan het Lago de Nicaragua waar we de ferry naar het eiland Ometepe zullen nemen. We kopen een retourticket en hebben nog even de tijd om in een bar een koffie te drinken. Dan is het tijd om in te schepen. Stefaan manoeuvreert de auto behendig op de ferry en ik installeer mij op het boven buitendek om te genieten van het zicht. De boottocht duurt ongeveer een uur, en ik bleef heel die tijd bovendeks. Ik vergat me in te smeren met zonnecreme en dat was duidelijk zo geen goed idee: met roodverbrande armen en benen kwam ik toe op Ometepe. We meren aan in Moyogalpa.

Een fantastische, unieke en fysieke ervaring is de beklimming van de 2 vulkanen op het grootste eiland, Isla de Ometepe, in het Nicaraguameer. Liefst aangepast schoeisel en een goede conditie vereist, want je bent vertrokken voor dagtochten van 9 à 10 uur!

Beide vulkanen zijn volledig verschillend. De Concepción (1610m) is een actieve vulkaan, zichtbaar aan de zwaveldampen die uit de krater opstijgen. Het pad is rotsachtig en steil, op de flanken kan je prachtige bromelias en orchideeën zien. De Maderas vulkaan (1395m) is dichterbegroeid. Het modderig pad voert je doorheen een prachtig tropisch nevelwoud, waar o.a. verschillende soorten apen leven.

Voor de sportieve natuurliefhebbers zijn deze beide vulkanen een echte "must"!

english text
We are leaving San Juan del Sur. Today we are going to Isla de Ometepe!!!

You can get to the island by boat or ferry from San Jorge (close to the city Rivas) or from Granada.
The boat from Granada leaves only twice a week, is not as reliable as the boats from San Jorge, and will take you to the north side of the island, to the city of Altagracia.
Taking a boat from San Jorge is the fastest way, taking about one hour to get to the main port in Moyogalpa.
Ferries are bigger than the regular boats and can also take a few cars. You can rent a car on the
island, or take your own car there from San Jorge. We took the ferry from San Jorge to Moyogalpa with our rental car, we paid 60 cordoba/person for the ferry and 43 cordoba port-taxes.

It's about a one-hour journey from the dock at San Jorge to the dock at Moyogalpa on the island. When arriving at the port of Moyogalpa, you will right away see the active, cone-shaped and most likely clouded Concepción volcano at the background.
Moyogalpa is a small, calm town. However, it does offer useful services to tourists like some hotels,
restaurants and companies that rent cars, motorcycles or bicycles.

From Lake Nicaragua, the same lake that the Spanish conquerors called the ‘fresh water sea’ because of its sheer size, rises the island Ometepe. The name Ometepe means ‘two hills’ in the native ‘náhuatl’ language.
The island measures 276 square kilometers and it houses two majestic volcanoes -Concepción (1610 meters) and Maderas (1394 meters)-connected through a small strip of land. Ometepe is currently one of the destinations admired by both local and international tourists for its nature, hospitality, beautiful landscapes, the two volcanoes, a rich archeological background, relaxing beaches and its numerous natural reserves and forests that enjoy a high biodiversity.

For ages the island was inhabited by a mix of different tribes and cultures – something that is revealed by the immense amount of petroglyphs, ceramics, and statues that can be found all throughout the island.
The island is currently inhabited by friendly people who love their territory, dedicated to fishing and high quality agricultural production which is made possible by the fertile soil. More recently, the ometepinos (inhabitants of Ometepe) have started to attend tourists and nowadays the island houses numerous establishments offering lodging, food, tours, and other services that enable tourists from all over the world to visit and explore this paradise.