Excursions to Masaya, Catarina and Laguna de Apoyo

Flag of Nicaragua  ,
Tuesday, January 27, 2009

nederlandse tekst: zie lager
para leer el texto español: desplácese hacia abajo

english
Today we are making a daytrip from Granada to the Masaya volcano, and to Laguna de Apoyo, a beautiful blue lagoon in an extinct crater near the village of Catarina.
Visiting Masaya volcano was quite a special experience, because one of it's craters -the active Santiago crater- is continually emitting large amounts of sulfur dioxide gas! And surprisingly, a colony of green parakeets is living inside the crater, apparently unaffected by the toxic gases.
It is also the only volcano in the western hemisphere where you are able to drive to the rim!

In 1979, Masaya became Nicaragua's first National Park, named Masaya Volcano National Park (Parque Nacional Volcan Masaya). The National Park has an area of 54km2 and includes in total two volcanoes, the Masaya Volcano and the Nindirí Volcano, and five craters.
The Masaya Volcano National Park, located 23 kilometres south of Managua, is very accessible. Within the park there is a 5 km paved road that leads to the crater. This enables visitors to drive by car up to Santiago crater.

The Santiago crater was formed in 1852 and is the most active crater of the park and one of the most active volcanoes of the Americas. It maintains a constant pool of lava in its crater. When visiting the volcano, you can smell and see the sulfur dioxide gas coming out of the crater !

Laguna de Apoyo is a volcano crater lake that can be seen from Mirador de Catarina. Only a half hour drive from Granada you reach Catarina, an attractive hillside village, known for its nurseries of wonderful flowering plants and for local crafts. Catarina climbs the extinct cone of the Apoyo volcano from the road until its highest point overlooking the majestic blue crater lake
of Laguna de Apoyo.

When the old Apoyo Volcano erupted, about 23,000 years ago, it left a huge 7 km-wide crater that gradually filled with water. This spectacular lagoon can be easily reached by car, and it is a great spot for swimming and relaxing. Although several guesthouses have opened on the lake, the lake still remains relatively undeveloped. And thanks to restrictions on motorized watercraft, the water is clean, clear and dark blue.

From the loukout or Mirador de Catarina (entrance fee must be payed) you can also see the Mombacho volcano and even Cocibolca lake. Catarina is known as the the 'flower'village. Nicaraguans come here from around the country to buy their houseplants.

nederlands
Weer vroeg wakker, 04 u plaatselijke tijd. Onze inwendige klok heeft zich nog niet ingesteld op de plaatselijke! Vermits we pas om 07u30 kunnen ontbijten, blijven we nog wat dommelen tot 06u30, maar dan zijn we ook echt helemaal uitgeslapen. Dan maar opgestaan en onze spullen klaargemaakt voor de uitstap van vandaag.
Het wordt een goed gevulde dag. We plannen een bezoek aan het Masaya Volcano Nationaal Park, vervolgens zullen we de bloemenstad Catarina bezoeken en tenslotte zullen we een afdaling maken naar het bij Catarina gelegen Laguna de Apoyo.
Ok, maar nu dus eerst naar Masaya. We rijden via de weg Masaya-Managua en nemen de afslag naar Masaya (deze is goed aangeduid). Onmiddellijk na de afslag is de officiële ingang van het park (entrada principal), hier halen we onze centjes boven en kopen een inkomticket (150 cordoba  (=7,5€) voor 2 personen én de auto). Vanaf hier kunnen we verder doorrijden, het is nog ongeveer 1,5 km tot aan het bezoekerscentrum waar je eventueel een gids kunt inhuren. Van het bezoekerscentrum is het nog eens ongeveer 5 km langzaam stijgen tot aan de parking. Nu sta je al onmiddellijk aan de kraterrand van de Santiago vulkaan. Dit is wel de meest toegankelijke en gemakkelijkst bereikbare vulkaan ter wereld denk ik!
Maar wel indrukwekkend: die zwaveldampen die uit de krater omhoog stijgen. Heel bijzonder zijn de groene parkieten die in en over de krater vliegen, ze hebben blijkbaar helemaal geen last van de zwavelgassen!
Via 184 treden stappen we tot het kruis van Bobadilla, om er te genieten van het uitzicht.
Vervolgens maken we ook een ongeveer 1 uur durende wandeling rond de San Fernando krater. Hier cirkelen grote gieren boven de krater, indrukwekkende beestjes! We hebben prachtige vergezichten op de omgeving en ook op de Laguna de Masaya. Er zijn nog een aantal andere wandelingen te doen, maar dan enkel met een gids.
Het is nog maar 11 uur, maar wij hebben gezien wat we wilden zien, dus rijden we verder.... Op naar Catarina! Catarina ligt in de bloemenstreek (waar bloemen en planten worden gekweekt en verkocht). Het is een zeer toeristisch dorpje dat deel uitmaakt van de zogenaamde 'pueblos blancos' (de witte dorpen). We parkeren de wagen (betalend) en wandelen langsheen enkele bartjes/restaurants en winkeltjes waar artesania te koop zijn tot aan de Mirador de Catarina. Van hier genieten we van een oogstrelend uitzicht over Laguna de Apoyo met zijn helderblauwe kratermeer en in de verte bemerken we vulkaan Mombacho. Laguna de Apoyo is een 7 km breed kratermeer dat werd gevormd tijdens een uitbarsting van de oude Apoyo vulkaan zo'n 23000 jaar geleden.
Vanaf Catarina stappen we helemaal naar beneden tot aan het kratermeer. Het is een stevige wandeling van een dik uur langs een stijl smal aarden paadje dat ons doorheen de dichte begroeïng van de kraterwand leidt en waar maar geen eind lijkt aan te komen! Later vernemen we dat er ook een vrij goed berijdbare aarden weg tot aan het meer leidt, maar onze wandeling was toch een heel stuk avontuurlijker. Eens beneden genieten we dan ook dubbel en dik van een enorm verfrissende zwempartij in het helderblauwe water van het meer.

Español
El Parque Nacional Volcán Masaya está a menos de media hora de Managua. Cuando llega a la entrada son cinco kilómetros cuesta arriba hasta el volcán localizado en el centro del parque. Puede llegar en su carro hasta aquí o pedirle a un taxi que lo lleve. Puede también ir caminando, pero esto le quitará tiempo y energía pues la subida es bastante inclinada.
El parque comprende un área de 54km² que incluye dos volcanes y cinco cráteres.
Los volcanes han hecho erupción en variadas ocasiones y antiguamente atemorizaron a indígenas y conquistadores españoles. Los españoles bautizaron al volcán activo "La Boca del Infierno". En el siglo 16 pusieron una cruz, "La Cruz de Bobadilla" (por el Padre Francisco Bobadilla), en la boca del cráter para exorcizar al demonio.

Puede observar el cráter desde las orillar del volcán. Siempre hay humo saliendo de él.
Hay muchos otros caminos que lo llevaran a los otros cráteres o a la cueva de Tzinaconostoc en donde hay cientos de nidos de murciélagos.
Los caminos varían en distancia entre 1.4 y 5.9 kilómetros.

La Laguna de Apoyo es una de las más antiguas de Nicaragua. Esta se formó cientos de miles de años atrás, luego de la erupción de un volcán cuyo cono abierto fue llenándose gradualmente con agua. Hoy en día, la laguna está rodeada por colinas verdes cubiertas de árboles. El agua esazul cielo y su temperatura es siempre ideal para nadar.

Además de nadar en las aguas cristalinas de la laguna, también se puede practicar otros deportes acuáticos. Hay algunos hoteles y restaurantes en las orillas de la laguna, algunos tienen kayaks disponibles, y también se puede bucear. La laguna también es un buen lugar para el eco-turismo: se puede ir de excursión en los bosques y observar muchas aves y monos.

Catarina es un pueblo cerca de Masaya, con vista a la Laguna de Apoyo.
Catarina es famosa por su majestuosa vista a la laguna. Catarina también es conocida por su suelo fértil y sus viveros. Hay varias tienditas donde venden árboles, plantas, palmeras y otros
materiales de jardinería. La gente viene desde Managua para comprar sus plantas aquí.

El mirador de Catarina es uno de las colinas más altas rodeando la Laguna de Apoyo, y la vista desde aquí es muy buena. Puede ver toda la laguna, así como el Lago de Nicaragua que se encuentra detrás de ella. El Volcán Mombacho que rodea el lago también está presente en esta vista.
El mirador es popular entre los nicaragüenses durante los fines de semana, cuando amigos y familiares se reúnen para disfrutar la vista o comer en uno de los restaurantes.
Hay también algunas tiendas en donde puede comprar algunas artesanías.