Excursion to Mombacho volcano

hospedaje Samarcando Granada

Flag of Nicaragua  ,
Monday, January 26, 2009

english text (nederlandse tekst iets lager)

Reserva Natural Volcan Mombacho
with its thick cloud forest, cool climate, well marked trails, biological station, and wonderful views of Granada and Las Isletas, is about 10 km outside from Granada (about one hour drive by car). The Mombacho volcano has five craters. All of the craters are covered with cloud forest. This type of forest is only found on one other spot in the Pacific, and that is also in Nicaragua on the Maderas Volcano in Ometepe. This beautiful nature can be observed by walking around one of the four craters. Very decent trails have been set up, offering varying possibilities for hiking this volcano.

To get to the crater at 1100m, we have to start at the parking area at an altitude of 450m. From here you have to go by foot or you can jump on the tourist-truck. That truck drives up and down from the parking area to the top of the volcano several times a day; the 5 1/2 km road is pretty steep but tarmaced. Most visitors take that truck. We opted for the 1 1/2 hour walk to the crater. Hiking shoes on, a bottle of water and off we go.
Arriving at 1100m you can choose between two hiking trails: a moderate one that circles the main crater (1 1/2 km), and another more difficult trail (El Puma) which must be led by a guide. As we like to discover nature on our own, we decide to make the trail without guide.
Besides lots of different trees and plants (bromelias, orchids,..) that thrive because of the cloud forests humidity you can also observe howler and white faced capucin monkeys, as well as snakes, reptiles, birds, and insects. We were very lucky to see a family of Howler monkeys! The nature reserve is the best organized in Nicaragua, the paths are maybe kept 'too well'! For those who want to enjoy the cloud forest without getting muddy or without getting tired, this is a perfect place.

The Mombacho volcano is a huge stratovolcano bordering Lake Nicaragua. The islets in the lake, called Las Isletas, are thought to be the result of an eruption of the Mombacho Volcano, thousands of years ago. The last eruption occurred in 1570. Nowadays, the Mombacho Volcano is quiet and dense forest dominates the slopes.

Maandag 26 januari 2009

Weer vroeg uit de veren. Rond 05 uur reeds wakker, we blijven nog wat dagdromen in bed want we kunnen pas ontbijten om 07u30.
Na een verkwikkende kop koffie, een smeuïg omelet en enkele boterhammen met konfituur rijden we met onze huurwagen, de Toyota Yaris, richting vulkaan Mombacho.

De vulkaan ligt in het 'Reserva Natural Volcán Mombacho', op 10km van Granada. De Mombacho is een actieve vulkaan, 1344 m hoog, de laatste eruptie dateert van 1570. Het herbergt op zijn hoogste deel een tropisch nevelwoud, één van de twee laatste die het zuidelijk Pacifisch gebied  nog rijk is (het andere bevindt zich ook in Nicaragua, op de vulkaan Maderas op Isla Ometepe).

We parkeren de wagen op de parking aan de voet van de vulkaan op 450m hoogte. Vanaf hier rijdt een truck verschillende keren per dag de geasfalteerde baan, 5 1/2 km, op en af en brengt de verwende toerist, mits betaling, naar het bezoekerscentrum vlakbij de krater op 1100m hoogte. Wij nemen de truck niet, maar verkiezen de 'voetenwagen', +/- 1u30 stappen tot aan het
bezoekerscentrum. In het bezoekerscentrum moet het entreegeld voor het Park betaald worden en vanaf hier vertrekken de wandelingen in het nevelwoud.

We hebben keuze uit 3 'trails': 'Sendero El Cráter' een wandeling van 1 1/2 km rond krater 1, de hoofdkrater, welke je zonder gids mag doen, de 'Puma trail' die enkel met gids mag gedaan worden of een combinatie van krater 1 en Puma (ook enkel met gids). Wij ontdekken het nevelwoud liefst zonder gids en kiezen voor de wandeling rond krater 1.

Een prachtig aangelegd en goed onderhouden pad leidt ons doorheen een ondoordringbaar woud. Het pad is zelfs iets 'te' goed onderhouden, een pad voor de 'zondagtoerist' die zich niet vuil of moe wenst te maken. Toch genieten we van de mooie natuur.

Het nevelwoud is een lust voor het oog, het herbergt meer dan 700 soorten planten waaronder veel soorten orchideeën. Turend tussen de bomen horen we plots het ruisen van takken en na goed speurwerk zien we enkele apen, het zijn Howler apen. We zetten ons op onze hurken en blijven zo een 10-tal minuten geruisloos zitten in volle bewondering.

Wat verder komen we op een plek vanwaar we een fantastisch uitzicht hebben over het Nicaragua Meer (Lago Cocibolca), Las Isletas en Granada. Apen spotten, prachtig zonnig weer, kleurrijke bloemen, ... en een fantastisch uitzicht: deze wandeling kan alvast niet meer stuk!