Zeeleeuw zijn is fijn

Trip End Apr 02, 2011

Crappy hostal

Flag of Ecuador  , Galápagos,
Saturday, November 27, 2010

Omdat de Galapagos veel méér dan alleen Santa Cruz is, doen we in één van de vrije weekends een meerdaagse trip naar San Christobal, 2 uurtjes met de speedboot vanuit Puerto Ayora. De havenstad daar, genaamd Puerto Baquerizo Moreno (of door de locals 'El Christobal'), krijgt de bijnaam 'the capital of paradise', omdat hier het administratief centrum van de Galapagos provincie gelegen is. San Christobal is het eiland het dichtst bij de kust van Ecuador gelegen, op een 50tal km van Santa Cruz en is ook het oudste eiland van de archipel.

Onze verbazing is groot wanneer we bij aankomst een hoop zeeleeuwen zien op de aanlegkaai. Op Santa Cruz hadden we er al een tweetal gezien. Al vlug beseffen dat dit hier vrij normaal is. Zeeleeuwen vind je hier o-ver-al... Op het strand te bakken in de evenaarszon of onder een boot die droogligt op het strand als het toch té warm wordt. Ook het midden van de weg is een goeie plek voor een zeeleeuw-dutje en als het kan genieten ze graag mee van de zonsondergang van onder een bank op de Marécol (wandeldijk). Ze domineren hier in de buurt bijna elk strand. Aan het slapen, aan het rollen in het zand of aan hun hoofd aan het krabben, ondertussen de mensen en drukte rondom compleet negerend. Deze 'golden retrievers' van de Galapagos zijn zonder enige twijfel de meeste luie dieren op de planeet. Een grappige vertoning, vooral als ze tegen elkaar bezig zijn, of soms ook tegen de mensen als je in hun zon gaat staan. :)

The divers doen hier hun advanced PADI course, de surfers gaan...snorkelen. :) Hetgeen je op dit eiland zeker moet gedaan hebben is Kicker Rock (ook Leon Dormido genoemd). Door ons herdoopt tot KICKASS rock, want wat we daar gezien hebben, ging alle verbeelding te boven. We beginnen de dagtrip met een stop in een baai, waar we onze eerste snorkelbenen uitgooien, een goeie oefening voor 'the real deal'. Hier zien we vissen, zeesterren en eenzame waterschildpad, die ondanks de 16 snorkelaars dobberend rondom hem, op het grootste gemak een stukje zeewier vangt en een hapje lucht neemt. Een beetje verder begroet een jonge zeeleeuw ons die wel nieuwsgierig is naar die kleurijke snorkelaars en zwemt de hele tijd spelend rondom ons. Op het land luie en trage beesten, in het water behoorlijk snel, behendig en elegant. Om te spelen chargeerde hij je, en blies luchtbellen in je gezicht, om dan net op tijd uit te wijken. Als je dan zelf ook bellen begon te blazen als hij terug voorbijzwom, was de reactie enthousiast

Op naar het hoogtepunt van de dag! Kicker Rock is een rotsformatie een aantal kilometer van de kust, waar het krioelt van het leven. Nog geen 10 seconden na onze eerste duik in het water, zagen we een paar meter onder ons een hele school hamerhaaien en Galapagos White tip sharks voorbijzwemmen. Superlatieven komen tekort om uit te drukken wat voor een zicht dat was. Griezelig, surreel en betoverend tegelijk. We zwemmen door een kloof van 20m diep en onderweg zien we nog een Eagle Ray van 2m breed voorbijzweven, nog wat waterschildpadden en een hoop tropische vissen die ondanks de stroming dicht bij de rotsen proberen te blijven. Achteraf rusten we even uit in een baai dichtbij met een mooi strand. Ik vervloek mezelf dat ik geen onderwatercamera had om een paar beelden te maken om dit te kunnen delen. Jullie fantasie zal al het werk moeten doen. :)

De rest van onze tijd op San Christobal was vrij rustig. Maandagochtend om 7u de boot op terug naar Santa Cruz. Het weekend is voorbij, dus terug aan het werk! :)