Ecuador Unplugged

Trip Start Sep 16, 2010
Trip End Apr 02, 2011

Flag of Ecuador  ,
Saturday, September 25, 2010

Tijdens de rit van 5 uur zagen we het landschap stilaan veranderen. De bergen en groene heuvels van Quito maakten plaats voor steeds meer en meer bomen, bamboe en uitgestrekte groene vlaktes. We dalen af naar het meest westelijke stuk van het amazonewoud, dat vanuit Ecuador begint tot aan de Atlantische oceaan in het verre Brazilië. Horizon na horizon van groen! Het lijkt moeilijk te geloven dat het woud bedreigd is als je het zo ziet, maar helaas is het wel degelijk zo. De illegale boskap in Brazilië gaat onverminderd voort, en binnenkort produceert het regenwoud zelf meer CO2 dan het uit de lucht haalt, en dan beginnen de problemen pas...  Gelukkig zijn grote delen wel beschermd, en zo ook het stuk dat wij bezochten.

Na een lunch-tussenstop in Baños, kwamen we halverwege de middag aan bij de Chinum Pina community, onze nieuwe thuis voor een hele week. Het concept hier is 'community toerism', wat concreet neerkomt op een verblijf bij de locals, die ons 'the ways of the jungle' leren. Er is hier geen tussenpersoon dus alle inkomsten gaan rechtstreeks naar de locals, wat altijd een goeie zaak is! Het was eigenlijk een hele familie, waar 3 van de 9 goedlachse zonen, Ramon, José (die zichzelf 'Jungle Samoerai' noemde, en dan ook vaak met een machete rondliep) & Sebastian ons begeleidden. De moeder en de dochter kookten het jungle-food, wat in feite telkens neerkwam op een combinatie van banaan, yuca ( een soort jungle-aardappel ) en rijst en altijd koriander. Kan nu geen bananen meer zien :)
Tijdens de week stond er vanalles op het programma. In de voormiddag Spaanse les, snamiddags deden we een activiteit. Zo zijn we een jungle wandeling gaan doen (en nogal sterke tabak gesnoven), een waterval gaan opzoeken ( en van gesprongen mét pijnlijke landing ), kregen we uitleg over medicale planten, vingen we jungle fish en een namiddag 'jungle games' ( met de blaaspijp oefenen, traditionele face-painting, ... ) De laatste avond was het 'intercultural exchange'. Een beetje een bizarre avond waar we traditionele dansen aangeleerd kregen, en 'chicha' dronken, waar iedereen 2 dagen later nog the d-word van heeft.

Voor we vertrokken naar Tena met de bus van 6u smorgens, stonden we om 4.30u op voor een een zuiveringsritueel. We kregen Wayusa-thee te drinken, een heel donkere thee die je wat warm doet voelen waarna je begint te zweten, en goed zou zijn voor je maag en darmen. Nu, van dat laatste niet echt veel gemerkt, maar zo in het midden van de nacht opstaan om thee te drinken en te douchen heeft wel iets!

Ook heeft het de groep wat bij elkaar gebracht omdat we continu heel dicht bij elkaar leefden. Savonds speelden we vaak spelletjes of ecuivolleybal met en tegen de locals, heel gezellig allemaal. Ook was het erg lang geleden dat ik nog zo afgesloten was van de wereld. Internet bestaat hier niet, elektriciteit pas sinds enkele jaren, de GSM had geen verbinding en heb een week niet op een horloge gekeken. Omdat het zo warm was, werd er vaak een siesta ingevoerd. De rust en ontspannen sfeer die er hier hing, staat in schril contrast met de hectische weken voor mijn vertrek. Het leven van de locals hier is met het ritme van de natuur en vrij eenvoudig en wereldvreemd, maar het er is één waar menig westers mens jaloers op zou zijn.

A week to remember...

Wist je trouwens dat...
- alles in de jungle supersized is?
- je hier de vreemdste insecten tegenkomt, zoals een vliegend blad, krekels en wandelende takken, allen rond de 10cm groot?
- De luiaard in de boom achter ons huis 23 uur per dag sliep?
- In Ecuador popcorn in de soep heel normaal is?
- We zelf popcorn als ontbijt kregen? ( Waarschijnlijk omdat ze dachten dat we dit lekker vonden )
- Je niet naar de jungle moet komen voor het lekkere eten?
- Ze hier bij het vissen eigenlijk valsspelen door gebruik te maken van het sap van een bepaald soort wortel, die de vissen tijdelijk verlamt, waarna je ze gewoon uit het water kon plukken?
- Zeep gebruiken hier uit den boze was en in de plaats daarvan ons in de rivier met zeep gemaakt van een speciaal soort zeephoudend hout konden wassen?
- Het huis waar we in sliepen mee is opgebouwd met de steun van vrijwilligers?
- Mijn muggennet held van de week is?
- De locals hier hun eigen thuis waar ze -suprise suprise- yuca en bananen kweken voor eigen gebruik en de rest uit de jungle halen?

Dieter on

Best wel jaloers als ik lees over die rust en kalmte :-)
Keep the posts coming!

Cheers,