Verrekte

Trip Start Apr 20, 2011

Flag of Mongolia  , Bayan-Olgiy,
Sunday, June 26, 2011

Daar land je dan in Olgii, West-Mongolie. Voor mijn gevoel niet eens in de middle of nowhere, maar meer het einde van de wereld, of ergens op de maan. Dit is anders dan wat ik ooit gezien heb en gaat zelfs mijn fantasie voorbij op sommige punten. Zover je kijkt een landschap zonder enige begroeiing, op wat graspollen na. De droogste lucht die ik ooit ademde. De term krot is voor veel van de huizen nog te veel eer. De stad doet macaber aan, met z'n gifgele rivier die erdoor kronkelt. De eerste associatie die het bij mij oproept, is als Tsjernobyl vlak na de ramp. De eerste dagen verblijf ik bij een lokale familie. Het heeft voor mij iets treurigs om dit bestaan te aanschouwen, hoewel ze het zelf anders zullen zien. Basale sanitaire voorzieningen ontbreken. Veel cultureel erfgoed is er niet te vinden; wat je wel zou verwachten in de ťťn na grootste stad van zo'n groot land. Universitair geschoolden hangen rond in de stad en spreken mij continue aan, met het doel hun Engels op peil te houden. Eerst handig, al snel irritant. Er is hier gewoon niks te doen voor ze. This is definitely not the place to be...

Ik wil van hier graag naar de gletsjer in de Altai bergen, omdat die adembenemend mooi moet zijn. Maar als ik ga, dan wel met andere reizigers. Nu is dit niet het meest bereisde plaatsje op deze wereldbol, voorzichtig uitgedrukt. Ik besluit bij elk hostel, hotel, ger camp in dit oord mijn naam en nummer op te hangen. En met succes. Er belt een groepje bestaande uit 5 Israeli’s dat ik bij hen kan aanschuiven. Zij zijn al 12 dagen op doorreis in MongoliŽ met busje en chauffeur en nu een stop in Olgii. Er is nog plek voor een 6e. Yep, count me in. Het blijkt een goede groep om bij aan te haken. Hogere school hiking zeg maar, op alles voorbereid. En als we ingesneeuwd raken, komt die voorbereiding goed van pas. Sneeuw, storm, min 5, in je tentje boven op de berg. Dit heeft meer weg van een zware Alpenexpeditie, dan een uitje tijdens het begin van de zomer. Hier was niet op gerekend, en koud was het, maar na een dag in de tenten te verblijven, houdt het op met sneeuwen en vervolgen we onze tocht.

We bezoeken lokale families die wonen in traditionele gers. Ze hebben een ongekende gastvrijheid voor ons touristen. We eten, leven en slapen er een aantal avonden, prachtige belevenis. We maken kennis met de eaglehunters, de trots van deze regio. Deze afgetrainde adelaars, vangen een rennende vos in enkele seconden. (Hier door de BBC prachtig vastgelegd, spectaculair!) Er is hier verder bijna niemand te vinden, dus je bent op jezelf aangewezen. Dit is onaangeroerde aarde. Er is niets aangegeven, geen pad, geen aanwijzingen naar de gletsjer. Niks. De richting van je kompas en je gezonde verstand volgen is het enige wat je kunt doen.

Niet alleen het hiken naar de gletsjer was een avontuur, de 2 dagen durende autorit erheen ook. Ook hier weer geen enkele weg, alleen rijsporen van voorgangers, die soms splitsen. De chauffeur weet de richting naar de gletsjer door herkenning van de vormen van de verschillende bergen. Met alle hobbels die we trotseren, vliegen we voordurend in alle hoeken van de bus. Geklokte gemiddelde snelheid aan het einde van de dag rijden; 22 km/u! Telkens verandert het landschap; van groene delta’s, naar een maanlandschap, naar bergen alleen maar bestaande uit grijze keien. Alleen maar grijs, grijze keien met reusachtige hopen links, rechts, voor, achter en onder. Af en toe steekt er een verdwaalde plant op. Alsof je door ’s werelds grootste opslag van kiezelstenen rijdt, bij elkaar gewerkt door reusachtige shovels. Onvoorstelbaar.

Toch apart die achtergebleven doorontwikkeling van dit land. Zeker voor een land dat ooit zo machtig was. Voor wie zich de geschiedenislessen nog herinnert, het Mongoolse rijk; ooit ťťn van de grootste imperiums uit de wereldgeschiedenis. Is de ontwikkeling daarna stil blijven staan, vraag ik me af? Vonden ze het wel goed zo? Maakte die voorsprong lui? Of vooruitkijkend. Dit is onaangeraakte aarde. Er moeten hier ook massa’s grondstoffen onaangeroerd liggen. Hoe lang duurt het nog voordat buurlanden Rusland en China de boel hier komen  'opslokken’? En wat betekent dat over 50 jaar voor dit MongoliŽ? Asfalt en mijnbouw in elke hoek? Talrijke resorts bij de overgebleven afgegrensde nationale parken; de laatste stukjes van het MongoliŽ zoals het nu is. In mijn gedachten is dat onhoudbaar, op welke tijdschaal dan ook…

Ik wilde graag eens een heel andere wereld zien, nou dat was het hier! Hoewel ik in verder MongoliŽ ook nog heel wat verwacht te zien. Ik vervolg mijn reis nu naar de hoofdstad hier en heb alweer wat volgende plannen op stapel. Meer daarover in mn volgende blog. Eerste stap; mijn visum verlengen, want 30 dagen is hier gewoon niet genoeg.

Aan alle commenters hier, ik lees jullie berichten! Ik vind niet de tijd om overal op te reageren, maar het doet me goed dat jullie zo geÔnteresseerd zijn in m’n reisavonturen. Mooi te lezen dat ik met dit blog mijn reis ook een beetje bij jullie in beeld kan brengen! Met alle plezier

Foto's: via Facebook (met commentaar) of via Flickr als je geen FB-account hebt.

Tot de volgende keer,

Helmert

Roelien on

Wat weer erg leuk om te lezen. Wat beleef je veel. Genieten!!!
groeten Roelien

carolineschwing
carolineschwing on

JIhaaa niiiiiceッ!!! Waar kunnen we het boek bestellen, mister Writer? (capital "W" intended)

Verrekte Mongol ;) on

Blijf je - met alle plezier - en gepaste jaloezie volgen !!

Siebren on

Ik wil je even laten weten dat ik het ontzettend leuk vind omje verhalen telezen en je op die manier te kunnen blijven volgen. Zie uit naar het volgende verslag!

Tobias on

Supermooie reisverhalen en avonturen. Lees met plezier en ben alweer benieuwd naar de volgende.

Gert on

Alweer een bijzonder verhaal in een heel bijzonder land.
Succes en veel plezier, mooie foto met de adelaar :-)
Groeten,
Gert&Katinka

Gert on

Alweer een bijzonder verhaal in een heel bijzonder land.
Succes en veel plezier, mooie foto met de adelaar :-)
Groeten,
Gert&Katinka

Saskia on

Ha Helmert, ik loop iets achter maar lees je verhalen met veel plezier. Super zoals je het omschrijft. Geniet er lekker van.

Groetjes Saskia