Whitianga

On the Beach Backpackers Lodge

Flag of New Zealand  , North Island,
Tuesday, July 8, 2008

Vrijdag 4 Juli
Vandaag sta ik heel vroeg op! Ik informeer of er vandaag tours vertrekken naar White Island maar ook vandaag varen ze niet. Ik besluit Whakatane te laten voor wat het is en wil een lokale bus pakken naar XXXXXXXXX. Als ik met de grotere bus maatschappijen reis brengen ze mij eerst terug naar Rotorua en gaan dan weer omhoog via een andere weg. Ik heb geen zin om helemaal om te rijden, ook omdat dit veel tijd kost. De 'bay hopper' rijdt twee keer per dag naar XXXXXXXXX en daarvan uit kan ik een verbinding vinden naar de Coromandel waar ik naar toe wil. Ik kom hier om ongeveer 12:00 aan. Ik verwacht zelf zover te komen al Thames maar als ik informeer bij de tourist information blijkt het toch mogelijk met nog een overstap zover te komen als Whitianga. Hier wil ik sowieso naar toe dus dat komt goed uit. Volgens het meisje van de tourist information is Thames zelf een plaats van niks en is er niks te doen of te zien. Ik boek bij haar de bus en laat daar mijn rugtas achter. Ik heb ruim anderhalf uur voordat de bus komt dus kan ik mooi deze plaats bezoeken. Ik begin met een 'all day breakfast' want ik heb nog niks gegeten. Hierna gewoon wat rondgelopen en ik denk dat dat precies genoeg tijd was om deze plaats te zien. Vroeg op de middag op de bus gestapt richting Thames waar ik moet overstappen. De bus was iets vertraagd en met 10 minuten overstap tijd was dit niet genoeg. Gelukkig is het dezelfde busmaatschappij die mij verder brengt en ik weet dat de bussen op elkaar wachten. Bij aankomst in Thames stond de bus daar dus al te wachten en kon ik snel overstappen. Dit was een klein minibusje dat ons verder bracht en deze bracht ons helemaal tot aan de hostel. Dat scheelt want dat was anders best een lange wandeling geweest met een veel te zware rugtas. Rond 17:00 kwamen we aan bij de hostel. Dat is wat je noemt een hele dag reizen!

Zaterdag 5 Juli
Vandaag sta ik vroeg op. Ik ben van plan om een fiets te huren voor de dag en naar Cathedral Cove en de Hot water beach te fietsen. Gisteren zijn we met 6 personen aangekomen bij de hostel en ik weet dat iedereen van plan is om een fiets te gaan huren. Nu zijn er alleen maar vier 'degelijke' fietsen en die wil ik dus!! Je betaalt er immers wel $20 voor dus dan wil ik wel een goede fiets. De meeste hostels hebben toch geen goede fietsen want elke fiets wordt toch wel gesloopt maar vaak is zo een fiets dan gratis of kost het heel weinig. Op deze fiets kan ik wel fietsen maar het is niet een van de beste fietsen. Eerst een klein stukje langs het strand gefietst en vervolgens op een kleine ferry die mij en mijn fiets naar de overkant brengt. Terwijl ik op de ferry wacht komt de eerste hoos bui. Ik twijfel of ik wel moet gaan in dit weer maar ik wil ook geen dag verliezen. Ik stap op de ferry en zit de regenbui uit aan de overkant. Als de regen is gestopt stap ik weer dapper op de fiets en ga richting de Cathedral Cove. Op een enkele korte lichte regenbuien na houd ik het voornamelijk droog. Het laatste stuk gaat stijl omhoog en daar valt niet tegenop te fietsen. Ik loop verder naar de top toe en daar begint een wandeling van ongeveer 40 minuten naar de cove. De wandelroute loopt door wat aangeplante bossen en langs een wei met wat schapen en koeien. Uiteindelijk bij de cove aangekomen. De cove is een groot gat in de klippen waar het strand onderdoor loopt. Ik geloof dat ik heb gehoord dat de cove in de nieuwste film van Narnia is gefilmd maar dat zal ik een keer op zoeken. Gelukkig is het niet zo heel druk en dat maakt het een stuk leuker! Na de wandeling terug ben ik weer op mijn fiets gestapt en ben voorzichtig de heuvel afgesjeest. Inmiddels is het weer best hevig begonnen met regenen en onderaan de heuvel vlucht ik een cafétje in. Hier eet ik lunch en blijf zitten tot de regen is opgehouden. Ook na de regen ziet de lucht er niet helder uit en dat baart me zorgen voor de rest van de trip. Ik vraag bij de café hoe ver het is naar de Hot Water beach en zij zegt me dat het 'net om de hoek' is. Ik begin te fietsen en niet veel later begint het weer te regenen. Ik ben niet ver van een kruispunt waar ik moet afslaan voor de Hot Water beach en schuil onder een boom tegen de regen. Hier pak ik mijn kaartje van de omgeving en zie dat de Hot Water beach voor mij niet 'om de hoek' ligt. Met dit onvoorspelbaar weer heb ik geen zin om daar vast komen te zitten en met dit weer is het natuurlijk lang niet zo leuk als in de zomer. Ik besluit terug te fietsen richting de hostel. Inmiddels is het zo gaan regenen dat het niet lijkt alsof het snel ophoud dus ben uiteindelijk toch weer gaan fietsen. Je bent Nederlander of je bent het niet. Halverwege vergeet ik een afslag te nemen en 10 kilometer later kom ik daar pas achter. Natuurlijk is dat de schuld van de regen op dat moment!! Ik draai om en fiets de hele route in de regen weer terug tot aan de afslag. Vlak voordat ik bij de ferry aankom houd het op met regenen en blijft het eventjes langer dan 10 minuten droog. Ook hier zijn een paar grote heuvels waar je omhoog moet lopen in plaats van fietsen. Onderweg kom ik nog een ander meisje van de hostel tegen die na mij is vertrokken en een fiets heeft gehuurd. Zij was alleen maar aan het klagen hoe slecht haar fiets was. He, vervelend zeg!! Haha. Even voor vieren ben ik terug in Whitianga en gebruik de fiets nog even om langs de supermarkt te fietsen. Anders zou mij dit een wandeling van langer dan een half uur kosten, heen en terug. Daar heb ik niet zo veel zin in na een dag als vandaag met zo veel regen. Bij terugkomst heb ik maar de password 'gekocht' om draadloos te kunnen internetten en heb gezellig de hele avond geinternet. Deze hostel is best grappig. 's Avonds is het doodstil. Met ongeveer vijf personen zitten we in een unit en zitten we verspreid over de kamer. De tv staat uit want daar kan je toch niet veel op ontvangen. Niemand zegt een woord!!

Zondag 6 Juli
Ik heb nog een dag in Whitianga. Deze dag is een stuk mooier dan gisteren; als ik dat had geweten was ik vandaag wel naar de Cathedral Cove en de Hot Water beach gefietst. In Whitianga zelf is niet zo veel te doen. Ik wil niet de hele dag binnen zitten dus loop een stukje langs het strand en langs de weg naar het noorden. Uiteindelijk loop ik zover als Simpsons beach en hier besluit ik terug te keren. Halverwege de middag kom ik terug bij de hostel en besteed de rest van mijn tijd uiterst nuttig achter mijn laptop. 's Avonds ga ik naar een café/restaurant voor mijn 'Sunday roast'.

Maandag 7 Juli
Mijn laatste dag in Whitianga. Hoewel de ochtend nog mooi is slaat het weer snel om. Ik heb de omgeving wel gezien en besteed mijn tijd met het uploaden van foto's en filmpjes op internet en een beetje surfen op internet. Vlak voordat mijn bus komt komt er een man in de hostel die ik in Frans Jozef ben tegengekomen. Na even kort bijgepraat te hebben wordt ik geroepen dat mij bus er is. Ik pak snel mijn spullen en spring in de bus. De bus rit duurt niet langer dan een uur maar onderweg komen we in een paar zeer zware regenstormen. Ik ben ook de enige toerist op de bus. Intercity, de maatschappij die het hele land door rijd rijdt hier niet en go-kiwi, een andere maatschappij rijdt weer niet in de winter. De enige keus die ik had was met een 'werkers bus'. Voordat we whitianga uitreden gingen we langs een oester en mossel farm waar een aantal potige kerels en 'overweight' vrouwen de bus in stapten. Deze mensen beginnen elke dag om 5:30 met werken dus viel iedereen in slaap in de bus. In de stromende regen ben ik aangekomen in Coromandel Township waar ik ben ingecheckt in het hostel.

Table of Contents