Heaven = Earth

Trip Start Feb 14, 2009

Flag of Bolivia  ,
Thursday, May 7, 2009

Vergeet alle keren dat we gezegd hebben dat iets mooi, super, geweldig of prachtig was, met uitzondering van Iguazu en Porito Moreno misschien. Het gebied tussen San Pedro de Atacama (Chili) en Uyuni (Bolivia) is zo verschrikkelijk mooi, dat er geen andere conclusie te trekken valt dat de hemel zich gewoon op aarde bevindt. De Atacama woestijn is de droogste ter wereld (dus niet de Sahara) en bij gebrek aan regen hebben ze hier de regenboog, hebben ze de regenboog maar in stukjes gebroken en over het landschap verspreid. Ik durf zelfs te beweren dat het Boliviaanse landschap meer kleuren bevat dan de regenboog. De bergen lijken net van die zandschilderijtjes die je naar believen door elkaar kunt schudden en van kleur kunt veranderen. Nooit geweten dat er paarse bergen zijn en dat er zo veel verschillende kleuren geel en rood bestaan. De meren hebben alle mogelijke denkbare kleuren: blauw, wit, geel, groen en vaak allemaal binnen een meer ook nog. De oevers bestaan uit mos, zout en borax. Een beetje riet erbij en stukken bevroren water (ijs) en je hebt de ideale combi voor een sublieme foto. En die hebben we dus ook genomen, honderden!

Maar veruit het mooiste meer was het Laguna Colorada, het rode meer. Dit meer staat niet voor niets op de shortlist voor de nieuwe zeven wereldwonderen der natuur. Het meer is echt zo rood als je je maar voor kunt stellen met alle mogelijke varianten van oranje en (aarde)bruin en wordt door drie verschillende flamingo´s bewoont. Aan de rand leven tientallen vicuna´s (kleine lama´s), wat ook weer hele vreemde combi Kodak moments geeft met de roze pinguins (op de een of andere manier bleven we de flamingo´s daar voor uitschelden, ik moet toch eens aan Darwin vragen waarom).  Dick ontwikkelde zich overigens razendsnel in een ware lama-o-fiel, elke vicuna stond wel een paar keer op de foto. Anyways, ik denk dat de foto´s wel voor zich spreken hoe mooi het hier was. Al zin om je volgende vakantiebestemming vast te leggen?

De nacht brachten we naast het rode meer door, op ruim 4.300 meter hoogte. Dat is best lastig ademhalen zo hoog, vooral ´s nachts. En het levert een hele goede koppijn op (bij mij tenminste), waar zelfs paracetamol met codeine weinig tegen begint. Bovendien was het echt freaking koud, zeker onder het vriespunt en uiteraard zonder verwarming in het hotel, maar thermisch ondergoed, een slaapzak en drie dekens doen wonderen. Electriciteit was er een uur per dag (om de camera´s van de touristen op te laden) en er was geen douche, noch warm, noch koud. Best hard leven, wat zeg ik, bikkelhard en dat is de mensen in hun gezichten ook wel aan te zien. En toch uiterst vriendelijk.

De tweede dag bestond met name uit kilometersvreten richting het hoogtepunt van de tour, de Salar de Uyuni. Wel leuk om te vermelden was overigens ons dat we langs een paar geizers, nou ja, borrelende modderpoelen, zijn gereden en dat we een thermisch bad hebben genomen. Heel erg warm, alleen daarna de kou weer instappen... not good. Lauren, een Ozzie uit onze auto ging zelfs out nadat ze net even te snel naar het omkleedhokje was gelopen, blijft oppassen met de hoogte. Goed, de Salar de Uyuni. Met zijn 12.000 km2 oppervlakte (een derde van Nederland) is het echt een waar pretpark. Als kinderen in de ballenbak van McDonalds, zo voelden we ons. Door de eindeloze spierwitte valakten, ben je volledig je perpectief kwijt. Een en al gezichtsbegoocheling. We sprongen ruim over de horizon heen, namen moeiteloos verschillende lichaamslengten aan, schrokken ons rot van de mega waterflessen, mochten we op de foto met ´s werelds grootste mobiele telefoon en hielpen we die arme tripod om de honderden kilo´s wegende fototoestel overeind te houden. O ja, en het is helemaal goed gekomen met die wc rol hoor, op een onachtzaam moment zijn we ontsnapt en hebben we hem niet meer terug gezien.