Fantastisch

Trip Start Feb 14, 2009

Flag of Argentina  , Central Argentina,
Wednesday, March 25, 2009

Gisteravond hebben we het hek afgemaakt en toen wij vanochtend weer op het weeshuis kwamen, maakten onze harten een blije sprong. Het nieuwe afgebakende speelparadijs was al voluit in gebruik door de kiddo´s en terwijl wij naar de deur toe liepen, kwam de ¨kleuterleidster¨ Vicky met open armen op ons afgelopen ¨gracias! gracias!¨ Kijk! Daar doe je het allemaal voor. Het was misschien niet altijd even een gemakkelijke weg, maar het eindresultaat is hetgeen wat telt en die is fantastisch. Een aantal van de aapies waren al bezig om te proberen het hek te slopen door erop te springen en eraan te trekken, maar dankzij de superstevige constructie - er kan een tenslotte een trein overheen rijden - hebben wij het volste vertrouwen in dat het hek nog heel lang meegaat.

We hadden ook nog wat kleertjes, haarbandjes en speelgoed meegenomen, dus toen we Suzanne (de directrice van het weeshuis) hadden gevonden, zeiden we dat we nog wat kados mee hadden genomen. Met veel interesse bekeek ze de inhoud van de tassen. Ze liep al bijna weer weg om het rond te gaan delen, maar we wisten nog net haar aandacht vast te houden. En dan nu het belangrijkste: wij hebben het gisteren al een beetje besproken wat jullie zouden doen als wij een donatie zouden geven. Vorige week hebben Lisenka en ik onze vrienden en familie een e-mail gestuurd met de vraag of zij een donatie zouden willen doen. Ik haalde het geld uit mijn zak en Suzanne haar ogen werden gigantisch groot en rolden nagenoeg uit haar kassen. We hebben 3.000 pesos (600 euro !!) opgehaald en wij zouden het fantastisch vinden als jullie het zouden willen gebruiken om met de oudere jeugd een weekendje weg te gaan naar de bergen (veruit de meeste aandacht gaat namelijk naar de lieve, kleine, schattige weesjes en als tiener kan dat best verwarrend zijn). Verder zou het ook super zijn als jullie een berg goede schoenen zouden willen kopen (omdat de donaties die zij normaal gesproken krijgen vaak oude en gebruikte kleren/schoenen zijn). Suzanne haar hartslag moet als een dolle te keer zijn gegaan en uit de Spaanse woordenwaterval die volgde, konden we in ieder geval opmaken dat wij en masse voor gek verklaard zijn, op een positieve manier natuurlijk! In Nederland is 600 euro al een hoop geld, maar hier in Argentinie kun je er iemands langgekoesterde dromen mee realisen. Dat geeft echt een fantastisch gevoel, en ik hoop dat alle donateurs kunnen genieten van hun bijdrage hieraan. Namens ruim 100 weeskinderen super bedankt! Minutenlang bleef Suzanne haar hoofd van ongeloof schudden en wisselde de woorden ¨mucho dinero¨ en ¨loco¨ regelmatig met elkaar af, onder begeleiding van een hele, hele, hele brede glimlach.

Gisteren hadden wij als dank al chocolaatjes en twee Argentijnse voetbal T-shirts meegekregen. De laatste hebben wij vandaag met watervaste stift door iedereen die maar wilde onder laten kladderen met hun naam of met een verhaaltje. Een heel leuk aandenken aan een fantastische week. Na nog wat innige stapels knuffels, volgde een best wel emotioneel afscheid en met een halve brok in onze keel en sip voor ons uitkijkend, stapten we terug in de bus naar Cordoba. Aangezien Carlos vandaag niet mee was gegaan naar het weeshuis, gingen hadden we een afscheidsetentje met hem, voordat we naar Buenos Aires vertrokken. Toen we Carlos vertelden hoe veel geld we opgehaald hebben, zag ik zijn oogjes nattig worden, een vertederend gezicht. Het was echt een gezellig etentje en ik ben ervan overtuigd dat we hem over een paar weken echt wel gaan missen. Hij gaat morgen al een begroting maken voor de weekendjes weg (waarschijnlijk 8 euro per kind per weekend, super he?!) en heeft beloofd de fotos op te sturen als ze geweest zijn. We kunnen nu al niet wachten!

bigtree
bigtree on

Zo!
Dat hek is weer duidelijk een geval van 'geen halve maatregelen', had niets anders verwacht. :-)