De kathedraal

Trip Start Feb 14, 2009

Antigua Solar

Flag of Argentina  ,
Tuesday, March 10, 2009

Na een zeer comfortabele busreis van zoŽn 12 uur, waar zelfs diner en ontbijt (helaas wel van vliegmaatschappij kwaliteit, maar het gaat om het idee), zijn wij in Zwitserland beland. De Argentijnen noemen het hier Bariloche, maar wij geloven daar helemaal niets van. Met zijn typische Alpen huisjes, overvloed aan blanken, een aantal Sint Bernards waarmee je op de foto kan (met zoŽn tonnetje schnapps voor als je het koud krijgt, je weet het nooit), plus het feit dat het halve dorp uit chocoladewinkels bestaat, geeft toch een erg on-Zuid Amerikaans gevoel. De standaard haarkleur is hier overigens blond en we hebben al ruime hoeveelheden Argentijnen gespot die de stap naar blond hebben gemaakt (ziet er erg vreemd uit). Onze doel van het bezoek aan Bariloche is lummelen, luieren en niets doen, aangezien we toch wel vermoeid zijn geraakt van drie weken intensief reizen :-) Al die indrukken en mooie dingen zien, pffff.... vermoeiend. Op de eerste twee dagen van ons verblijf hier waren wij zeer succesvol in luieren en niets doen, maar op de derde dag ging het mis. Volgens de National Geographic (alhoewel ik het niet op de website heb kunnen vinden, maar dat zeggen de Argentijnen i.i.g.) behoort het uitzicht van de Cerro Campanario tot een van de tien mooiste van de wereld, dus hopten wij in de citybus, gevolgd door een oer-Argentijnse skilift om het uitzicht te aanschouwen. En toegegeven, echt een plaatje! Een landschap vol meertjes en bergen, veel groen en een lekker zonnetje. Om het Sonja Bakkeren niet helemaal op te geven, namen wij een OVERHEERLIJKE taart gemaakt van de lokale verslaving, genaamd alfajor, een soort caramel creme. Muy muy bien. Ja ja, dat Spaans begint er echt wel goed in te zitten, alhoewel jullie na het volgende daar misschien iets minder overtuigd van zullen zijn.

Ik had gisterochtend meezitten luisteren naar een Argentijnse hostel medewerkster die uitgebreid over de omgeving vertelde en had vernomen dat in Villa Catedral de grootste van Zuid Amerika te aanschouwen was. Er rijden zelfs bussen met verwijzing naar de kathedraal op, dus dat moet goed zitten. Onze reisgids (dat was dus ik) had de route geheel gepland en nadat we bijna een uur bij een niet bestaande bushalte hadden gewacht (dat zegt overigens niet zo veel, want je kunt op elke millimeter hier een bus aanhouden) en een vriendelijke buschauffeur ons uiteindelijk bij de juiste halte 500 meter verderop had gedropt, volgde de enerverende busreis naar boven. Zie jij hem al? Op welke top zou die liggen? Volgens mij zijn we er. Ja kijk, Villa Catedral, dat zal wel het dorpje zijn wat ze er omheen hebben gebouwd. Het is tenslotte de grootste van Zuid Amerika, dat zal veel bekijks treffen. Wel een hoop skiliften hier, vind je niet? Misschien voor al die oudjes die de berg opmoeten? En toen bleek dat je de kathedraal het best in de maand juli kon bezoeken en dat de bedevaartstochten die naar boven gingen met de liften, gevolgd werden door een afdaling in de sneeuw. $"/%&! F*ck, tering, klote. We zitten midden in de zomer in een skidorp! Een skidorp! Maar, wel het grootste skigebied van Zuid Amerika, dat wel. Wie noemt een skidorp nou Catedral?!? Lijkt me duidelijk dat de vergissing niet mijn schuld was en na wederom een uur lang hangjeugd imiteren, konden we eindelijk weer terug naar ons hele fijne bed&breakfast om in de achtertuin, in het zonnetje onder de appelboom, van een heeeeerlijk Corona-tje te genieten. Proost!