Paradise

Trip Start Feb 14, 2009

Flag of Brazil  , State of Rio de Janeiro,
Tuesday, February 17, 2009

Voor iedereen die niet heeft kunnen slapen, zal ik maar met het goede nieuws in huis vallen: the duck has returned to the nest: hij was met de volgende vlucht uit Madrid gekomen, was dus om 5:00 am op het vliegveld en een kleine 13 uur later werd hij bij ons in het hotel afgeleverd, keurig verpakt in het plastic, inpak papier, grote rode strik erom heen en een lief kaartje eraan. Aangezien wij niet echt zin hadden om op de tas te wachten, besloten wij Sampa (Sao Paulo) te gaan verkennen. De eerste kennismaking was uitstekend, met de bus naar een soort van Central Park. Stikheet, maar wij haalden regelmatig voetgangers in, dus dat was echt relaxt. Een kruissnelheid van 10 meter per minuut haalden wij zonder enig probleem. Schijnt heel gewoon te zijn hier. Toch maar uitgestapt om wagenziekte te vermijden en het restant naar het park gelopen. Het leek ons wel een veilige buurt, aangezien overal hoge hekken om de tuinen heen stonden, dus dan wonen er vaste nette mensen.

In het park aangekomen in vloeiend Portugees een nu nog steeds niet geindentificeerd broodje besteld en lekker in de schaduw zitten chillen. Een stukje Braziliaanse cultuur konden wij natuurlijk niet laten lopen, dus wij zijn langs diverse musea gelopen en bij een zijn we zelfs voor de kassa gaan staan om de entreeprijzen te bekijken. Bij de locale Central Perk een cappuccino en ice-T gedronken, waarna de tour caravaan helaas door moest. Placa Se stond vervolgens op het programma, waar we na een enerverende busrit de grote koepel van binnen hebben bekeken.Wel oke kerk, veel glas in lood en lekker koel. Buiten bleek het alleen een verzamelplaats van de minder-bedeelden op deze wereld te zijn, de een stond uitgebreid tegen iedereen te schreeuwen die maar wilde luisteren, terwijl een ander probeerde nieuwe zieltjes te winnen voor zijn beweging. Het laatste verbod van Felipe hadden we nog niet gebroken, dus hop de metro in om over Avenua Paulista te lopen. Ik had daarover gelezen in de Lonely Planet, maar wist alleen niet meer wat er zo bijzonder aan was. Het bleek DE sky-scraper straat te zijn, het economisch kloppend hart van de stad.We zagen voornamelijk zakenmannetjes en -vrouwtjes in hun (mantel)pakjes. Ha ha! Yes! Ik hoef voorlopig niet meer te werken, la la, la la la...

's Avonds troffen wij Felippe nog eenmaal voor sterke verhalen en een afscheidsbiertje. Toch wel slimme jongens die Brazilianen: als de tafels vol zijn, dan zet je gewoon de strijkplanken buiten en kun je daar je biertje op kwijt. Slim. Het onvermijdelijke moment kwam daar en we stonden er weer moederziels alleen voor in de grote boze stad. Let's get out of here, want de conclusie was toch wel dat Sampa met zijn 22 miljoen inwoners eigenlijk wel een beetje saaie stad is. En voor mijn moeder: Sampa is volgens de Lonely Planet gevaarlijker dan Rio, dus we hebben het overleefd, geen reden meer om te zenuwen.

De volgende dag vertrok onze bus naar Paraty en wat voor bus. Super-delux met ligstoelen en airco. Heel chill. Na een uurtje of twee hobbelen stopten we in exact het midden van nergens om wat te eten en/of drinken. In een of ander aggenebbis (geen idee hoe je dat schrijft) gebouwtje, kreeg iedereen een plastic kaartje met nummer aan de hand waarvan alle producten met barcode scanning ingelezen om vervolgens bij de centrale kassa af te rekenen bij een dame die een paar woordjes Engels sprak. De techniek staat voor niets hier. Weer verder hobbelen over de haarspeldbochten, vrachtwagens vol met gasflessen inhalen terwijl ieder moment een tegenligger om de hoek kon zeilen, gewoon relaxt weet je, niets aan de hand.

Paraty is wel even wat anders dan Sampa zeg: een lief klein vissersdorpje, waar Lisenka direct al vrienden maakten op het strand (zie foto) en wij met een welverdiend biertje - we hadden tenslotte de hele dag gereisd - van de ondergaande zon konden genieten. Ahhhh.... that's life.

ckoeman
ckoeman on

Rio en Roermond
Het begint beide met een R maar daar houdt elke vergelijking op: http://nieuws.nl.msn.com/gallery01/default.aspx?cp-documentid=14236242&imageindex=1